מדוע ואיך תרם יאיר נתניהו 1,000 מסכות רפואיות לעיר באלבמה?

ראש עיריית מוביל באלבמה פרסם ציוץ שבו הוא מודה לבנו של רה"מ על תרומה של מסכות מסוג N95 לעיר • השניים נפגשו לפני כשנה כשיאיר נתניהו ביקר במוביל • מטעם יאיר נתניהו נמסר כי "אין לו קשר למשלוח מסיכות המגן, והוא למד עליו מהתקשורת"

בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, שלח תרומה של 1,000 מסכות רפואיות מסוג N95 למכר שלו, ראש עיריית מוביל באלבמה, ארה"ב.

הדבר התפרסם בציוץ הכרת תודה של ראש העיר סנדי סטימפסון, אשר בטעות כינה את נתניהו האב "ראש הממשלה לשעבר". כאשר הציוץ נחשף ברשתות החברתיות על ידי פעילי מחאה נגד שחיתות (קבוצת Crime Minister) ועל ידי עיתונאי מעריב בן כספית, מחק סטימפסון את הציוץ אך הותיר בחשבון הטוויטר שלו מספר ציוצים אחרים בנוגע לתרומה, לרבות איזכור שמו של יאיר נתניהו כ-Yahir Netanyhau.

"הללויה" - הציוץ של ראש עיריית מובייל אלבמה שנמחק / צילום: צילום מסך
 "הללויה" - הציוץ של ראש עיריית מובייל אלבמה שנמחק / צילום: צילום מסך

ראש העיר הודה לנתניהו הבן במספר ציוצים. "אנחנו העברנו 500 מסיכות מסוג N95 באופן מידי ל'טיפול-רפואי-קראון'. אנחנו יודעים שהציוד הכה נחוץ הזה, שנתרם לנו השבוע על ידי חברנו יאיר נתניהו מישראל, ישמש למטרות טובות"' הוא כתב ב-16 באפריל.

לפי צילומי התמונות שצירף ראש העיר מדובר בקופסאות גדולות יחסית, עם תווית ייצור סינית, ובתוך כל קופסה יש כ-50 מסכות, כך שמדובר במשלוח של כ-20 ארגזים/קופסאות מן הסוג הזה  - היקף משלוח העשוי לעלות ליאיר נתניהו, המתגורר במעון הרשמי של ראש הממשלה, סכום משמעותי. כלומר, לא מדובר רק בעלות המסיכות עצמן, דבר יקר בימינו, אלא אף במשלוח שעשוי לעלות אלפי שקלים. מי שהעביר את המסיכות לשימוש העיר מוביל הוא ראש צוות ה-FBI באיזור, הסוכן המיוחד ג'ים ג'יואל.

מה הרקע לקשר האישי בינו בנו של ראש הממשלה לבין ראש עיר של כ-200 אלף תושבים בדרום ארה"ב? גם לכך התייחס סטימפסון בציוציו. לדבריו, לפני כשנה הוא נפגש עם נתניהו הבן, שהגיע לביקור בעיר מוביל. "הוא רצה ללמוד יותר על הגישה שלנו בתחום אכיפת החוק", כתב ראש העיר.

ראש עיריית מוביל אלבמה בפגישתו עם יאיר נתניהו בשנה שעברה / צילום: צילום מסך, גלובס
 ראש עיריית מוביל אלבמה בפגישתו עם יאיר נתניהו בשנה שעברה / צילום: צילום מסך, גלובס

"גלובס" פנה במספר שאלות ללשכת ראש הממשלה והן לדובר משפחת נתניהו, עופר גולן. האם המסיכות שנשלחו למוביל אלבמה הן חלק מאותן המסיכות וציוד רפואי שנרכש על ידי משרד ראש הממשלה והועבר לבית ראש הממשלה, מי שילם על משלוח הציוד לעיר מוביל אלבמה, והאם יש יעדים נוספים בעולם שקיבלו ציוד מיאיר נתניהו בשבועות האחרונים.

לאחר פרסום האייטם ולאחר שבקשת התגובה המקורית לא נענתה נמסר מטעמו של יאיר נתניהו: "ליאיר נתניהו אין קשר למשלוח מסיכות המגן. הדבר לא תואם איתו והוא למד עליו מהתקשורת. ארגון אמריקאי פרטי שיאיר עבד עבורו, בין היתר באלבמה, הוא שרכש ושלח את המסיכות בשמו של יאיר, ללא ידיעתו, כחלק מקמפיין יחסי ציבור פרו ישראלי שהוביל הארגון".