אחרי 100 אלף קורבנות, חלק ממדינות אירופה מסירות בהדרגה את הסגר

בגרמניה, בפולין ובצ'כיה צפויות מחר להיפתח חנויות קטנות ובינוניות במרחב הציבורי • בבריטניה שוקלים להאריך את הסגר בשלושה שבועות נוספים וראש ממשלת ספרד האריך את הסגר במדינה עד ה-11 במאי לפחות

אדם רץ עם מסכה בלונדון, בריטניה / צילום: Kirsty Wigglesworth, AP
אדם רץ עם מסכה בלונדון, בריטניה / צילום: Kirsty Wigglesworth, AP

קרוב למאה אלף בני אדם מתו מקורונה באירופה עד כה, וחלק מהמדינות ביבשת צפויות להקל השבוע את הסגרים ואת ההגבלות על החיים הציבוריים, בעוד אחרות עדיין נאבקות "להשטיח את העקומה" ולהתמודד עם המגפה.

בגרמניה (4,538 קורבנות) צפויות מחר להיפתח חנויות קטנות ובינוניות במרחב הציבורי, וכך גם בפולין (350 מתים) ובצ'כיה (181 מתים) הסמוכות. המדינה עדיין לא מסירה את האיסור על התקהלות שמונע מרבים ללכת לעבודה. גם באוסטריה (443 מתים) מתקדמות הרשויות עוד שלב בפתיחת העסקים הקטנים, ובדנמרק (346 מתים) - המדינה הראשונה שבה הגנים ובתי הספר היסודיים החלו לפעול - יצטרפו מספרות וחנויות נוספות לרשימת העסקים הפתוחים החל מהשבוע. בכל המדינות הללו נבלמה העלייה היומית במספר החולים. בגרמניה רבו ההערכות כי חופשת הקיץ השנה תהיה בתוך גבולות המדינה, ואוסטריה הציעה לפתוח את שעריה לתיירים גרמנים בלבד, בניסיון להחיות את תעשיית התיירות במדינה.

התפרצות קשה בבריטניה

כמה מדינות אירופיות עדיין נאבקות עם ההתפרצות. בבריטניה (15,464 מתים) דיווחו היום כלי התקשורת כי הממשלה שוקלת להאריך את הסגר בשלושה שבועות מהיום, בעקבות מה שמסתמנת כהתפרצות קשה במיוחד של המגפה. המדינה איחרה לנקוט צעדי מניעה. אתמול נרשמו בה כ-888 קורבנות ביממה, ו-5,525 נדבקים חדשים. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, לפי הדיווחים, נוטל בהדרגה בחזרה את השליטה בענייני הממלכה, לאחר שהיה מאושפז והחלים מקורונה.

בספרד (20,639 מתים), למרות שובם לעבודה של עובדי המגזרים החיוניים, האריך ראש הממשלה פדרו סנצ'ז את הסגר עד ה-11 במאי לפחות. מספר המתים במדינה אתמול עמד על 565, ומהווה ירידה נוספת בהשוואה למספרים הגבוהים שנרשמו לפני יותר משבוע. מספר הנדבקים החדשים - 4,449 בני אדם. בתי הספר במדינה עשויים להיפתח רק בספטמבר, לפי מקורות בממשלה. גם באיטליה (23,227 מתים) נרשמת מגמת ירידה - 482 מתים ו-3,500 מקרים מאובחנים חדשים. בצרפת (3,824 מתים) הוארך בעבר הסגר עד ה-11 במאי, ונמשכים להירשם מספרי קורבנות גבוהים - 642 בני אדם מתו ביממה האחרונה, ו-3,824 מקרים חדשים אובחנו. למרות זאת, נרשמת ירידה במספר המאושפזים היומיים בארבעת הימים האחרונים.

בשבדיה, העומדת במרכז דיון בינלאומי סביב הגישה הרכה יחסית שהפגינה כלפי המאבק המחלה, עלה מספר המתים ל-1,511. כשליש מהם בבתי אבות וגוברת הביקורת בתוך המדינה, מצד מומחים וכלי התקשורת, על חוסר היכולת של הממשלה למנוע את מקרי המוות, ששיעורם גבוה יותר בהשוואה לשכנותיה הסקנדינביות.