חדשות 13 | בלעדי

סופית: מנכ"ל חדשות 13 הונחה לקצץ "רק" 35% מתקציב החברה

מנכ"ל רשת אבי בן טל הנחה היום את מנכ"ל חדשות 13 ישראל טויטו לבצע את הקיצוץ • המשמעות: טויטו יחליט במה לקצץ - כוח-אדם, הוצאות הפקה או אמצעים אחרים • בענף מעריכים כי הקיצוץ יקטן בהמשך אפילו יותר לכ-30% מתקציב חברת החדשות

אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל
אבי בן טל, מנכ"ל רשת 13 / צילום: ינאי יחיאל

הנהלת רשת "מעדכנת" את היקף הקיצוץ שמנכ"ל חדשות 13 ישראל טויטו נדרש לבצע בחברת החדשות: ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל רשת אבי בן טל הנחה היום (א') את טויטו לבצע קיצוץ של 35% בתקציב החברה. ההנחיה ניתנה לאחר ישיבת דירקטוריון רשת שנערכה ביום שישי האחרון, בה נדונו מצבו של הערוץ והצעדים שיש לנקוט כדי לייצב אותו.

חדשות 13 היא חברת-בת של רשת 13, ותקציבה נגזר מהיקף התקציב שרשת מקצה לה. עם זאת, מתוקף זה שלחברת חדשות יש השפעה דרמטית על התודעה הציבורית בכלל והדמוקרטיה בפרט, החוק מגן על עצמאותה, ולכן רק מנהל החברה אמור להחליט על ההתנהלות הפנימית שלה.

ההנחיה של בן טל לטויטו מגלגלת אליו את תפוח האדמה הלוהט של הקיצוצים: טויטו יהיה זה שיידרש להחליט באיזה אופן ליישם את הקיצוץ - האם יהיה זה בכוח-אדם, בהפחתה בהוצאות הפקה או כל מהלך אחר שימצא לנכון.

נזכיר כי בשיחות האחרונות עם העובדים דיבר בן טל על היקפי קיצוץ משמעותיים של 40% בתקציב החברה, ולפני כן התגלגלו בשוק שמועות על כוונות לקיצוץ גבוה יותר של כ-50%. ב"גלובס" הערכנו כי למרות הצהרת הכוונות ברשת על קיצוץ של 40%, מדובר בעמידת פתיחה בלבד, ויש להניח כי בסוף המשא-ומתן עם ועד העובדים יתכנסו המספרים לקיצוץ נמוך יותר של 25%-30% מהחברה.

עם זאת, למרות שהקיצוץ נמוך מההצהרות, עדיין מדובר בהתייעלות כואבת (גם אם הכרחית) שצפויה להביא לפיטוריהם של עשרות עובדים ועיתונאים.

במקביל נערכים גם ברשת עצמה מהלכי התייעלות. כך, למשל, ירדה לפני ימים ספורים מהמסך תוכנית החדשות היקרה יחסית של מירי נבו ואלי אילדיס, והוחלפה ברצועה שמוביל אלמוג בוקר.

עוד חשפנו ב"גלובס" כי תוכניתו של אמנון לוי עברה לפני שבועיים קיצוץ מאסיבי. מקורבים מספרים כי מאז כניסתו לתפקיד, וביתר שאת עם פרוץ משבר הקורונה, בוחן בן טל את כל ההתקשרויות והחוזים שרווחו בערוץ בשנים האחרונות, מתוך כוונה לבצע מהלך התייעלות אגרסיבי שיאפשר אולי להביא את הערוץ לכך שלא יהיה תלוי לשם קיומו בהזרמת בעלים.

כפי שחשפנו ב"גלובס", הערוץ נקלע למצוקה תזרימית שבעטיה הוא חייב מיליוני שקלים לספקים. על-פי הצהרתו בבית הדין לעבודה, אם לא יתאפשר להנהלה להקדים את מימוש תוכנית ההתייעלות, הערוץ עשוי לעמוד בסיטואציה שאין באפשרותו לשלם משכורות.

בסוף השבוע האחרון הגיעו ועד העובדים וההנהלה להסכמה בבית הדין לעבודה, לפיה בתחילת השבוע יועברו לעובדים הנתונים הכספיים של רשת, כדי שהוועד יוכל להתייחס לתוכנית ולהציע תוכניות משל עצמו.

מרשת נמסר בתגובה: "אין בכוונתו להתייחס לעניינים פנימיים, למעט העובדה שרשת 13 נחושה לצלוח את המשבר".