הצעת חוק לקיזוז פנסיה תקציבית ושכר בכירים במגזר הציבורי

את ההצעה הגישו חברי הכנסת עוזי דיין ומתן כהנא • לצד הגשת הצעת החוק, שלדברי חברי הכנסת זוכה לתמיכה בקרב רבים במשכן, השניים דנים עם משרד האוצר על היתכנותה ואופן יישומה של ההצעה

הכיסא הריק של יו"ר הכנסת, רגע לאחר שיולי אדלשטיין התפטר מתפקידו כיו"ר הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
הכיסא הריק של יו"ר הכנסת, רגע לאחר שיולי אדלשטיין התפטר מתפקידו כיו"ר הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

חברי הכנסת עוזי דיין (ליכוד) ומתן כהנא (ימינה) יזמו הצעת חוק ולפיה בשל משבר הקורונה יקוצצו הפנסיות התקציביות ושכר הבכירים.

בהצעת החוק, שתונח השבוע על שולחן הכנסת, מציעים השניים כי הפנסיה התקציבית תקוצץ בשיעור מדורג, וכך פנסיה הכפולה מהשכר הממוצע במשק תקוצץ בעשרה אחוזים, פנסיה שגודלה פי שלושה מהשכר הממוצע ב-20% ומעל פי שלושה ב-30%. בהצעת החוק גם שינוי של ממש בצבירה לפנסיה התקציבית ובהשוואתה לצוברת במקצת התנאים. כך למשל תיאסר צבירה של פנסיה תקציבית ביותר מ-2% לשנה. הפחתת שיעור ההצמדה למדד, ביטול תקרת הפטור ממס למקבלי פנסיה תקציבית ועוד.

כן מציעים השניים לאסור תוספות שכר רוחביות במגזר הציבורי, וכן בונוסים כוננויות ושעות נוספות. באשר לשכר בכירים מציעים דיין וכהנא קיצוץ בתשלום אחזקת הרכב, והפחתהה של שכר כלל המנכלים בשירות הציבורי למנכלי משרדי הממשלה.

בחישוב כולל על-פי הצעת החוק תקצץ הממשלה באופן דיפרנציאלי בין 10% ל-30% משכרם של עובדי המגזר הציבורי ומקבלי הפנסיות התקציביות המשתכרים מעל לשכר הממוצע במשק.

ח"כ מתן כהנא אמר כי "כאשר המשק כולו קורע תחת נטל הקורונה גם המגזר הציבורי חייב להכנס תחת האלונקה ולכן יש לבצע קיצוץ מידי בשכרם של אלו המשתכרים מעל לשכר הממוצע במשק ומקבלי הפנסיות התקציביות. לדבריו קיצוץ כזה יחסוך למדינה מיליארדי שקלים אותם נוכל להפנות לטיפול בקורונה וסיוע למשק לצלוח את המשבר".

ח"כ עוזי דיין אמר "לדוגמה אישית של נבחרי הציבור משמעות ערכית ומעשית להצלחת המהלך. הוא קרא לחברי הכנסת להצטרף לתרומה אישית זו שתיתן לנו משנה תוקף לדרוש ממי שיכול לתת למי שזקוק".

לצד הגשת הצעת החוק, שלדברי חברי הכנסת זוכה לתמיכה בקרב רבים במשכן, השניים דנים עם משרד האוצר על היתכנותה ואופן יישומה של ההצעה.