חוקרים באוניברסיטה העברית: "ילדים נדבקים פחות, אפשר להחזיר בני 10 ומטה למסגרות"

החוקרים מציינים כי תו"ל התמודדות עם מגיפה המבוסס על סגירת בתי ספר נובע מלקחי המלחמה במגפות של וירוסי שפעת, בהם ילדים הם גורם מדבק מאוד וגם נמצאים בסכנה

מורה עם קבוצת ילדים / צילום: שאטרסטוק
מורה עם קבוצת ילדים / צילום: שאטרסטוק

דפוסי ההידבקות בקורונה אצל ילדים, בישראל ובעולם, מעידים כי ילדים אכן נדבקים בוירוס הקורונה, אם כי בשיעורים פחותים בהרבה מאשר שיעורי ההידבקות של הבוגרים, ובמיוחד כשמדובר בילדים בני 10 ומטה. מסמך שפרסמו היום חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית, בוחן לעומק את סוגיית ההדבקה אצל ילדים, ומכריע: אפשר לחזור לגנים ולכיתות הנמוכות.

כותבי הדוח מציינים כי ישנן שתי סיבות אפשריות למניעת התקהלות של ילדים בגנים ובבתי הספר: הגנה על בריאות הילדים והגנה על בריאותם של אחרים שעלולים להידבק מילדים.

לגבי בריאותם של ילדים (שאין להם מחלות רקע), החוקרים שקטים למדי. בכל העולם שיעור החולים המאובחנים בקרב ילדים הוא נמוך מאוד, כך שגם אם הילדים חולים בשיעורים גבוהים מכפי שאותר בבדיקות, הם כנראה א-סימפטומטיים ברובם. מחקר שנערך באיסלנד מצא כי שיעור הילדים החולים ממדגם כללי באוכלוסיה, בו נדגמו כ-850 ילדים, היה אפס. זהו מדגם האוכלוסייה המקיף היחיד לקורונה שנערך עד היום. באיסלנד, כמו במדינות אחרות, בדקו את שיעור הילדים מתחת לגיל 10 שהתגלו כחולים מתוך הנדבקים בשל היותם חלק מקבוצת סיכון: חשופים לחולה מאומת או מציגים תסמינים. בקבוצה זו באיסלנד 6.7% מהילדים בני ה-10 ומטה נמצאו חיוביים לקורונה, לעומת 13.7% מבני ה-10 ומעלה. כך חוזקה המסקנה כי ילדים נדבקים פחות. גם בישראל ישנם נכון לאתמול רק כ-653 חולים בני פחות מ-10 (רובם ללא תסמינים, ואין נפטרים בגיל זה), לעומת 1,628 בגילאי 10-20. באיטליה, שם נפטרו כמעט 20,000 איש, יוחס רק מקרה מוות אחד של ילד לקורונה.

האם ילדים שנדבקו יכולים להדביק אחרים? זו כבר שאלה מעט מורכבת יותר. אין ספק שילדים בגן ואפילו בבית הספר היסודי, מתקשים יותר מרוב המבוגרים לשמור מרחק. אולם, לדברי כותבי הדו"ח, עד כה לא זוהה אף בית ספר בישראל כמוקד הדבקה.

החוקרים מציינים כי עדיין אין די מידע לגבי סוגיית ההדבקה בין ילדים וממליצים לחקור משפחות בהן חמישה ילדים ומעלה, פריבילגיה של האוכלוסיה הישראלית. החוקרים מצטטים מאמר שפורסם בכתב העת The Lancet שהראה כי סגירת בתי ספר יכולה להפחית את התמותה באוכלוסיה הכללית ב-2%-4% בלבד.

החוקרים מציינים כי תו"ל התמודדות עם מגיפה המבוסס על סגירת בתי ספר נובע מלקחי המלחמה במגפות של וירוסי שפעת, בהם ילדים הם גורם מדבק מאוד וגם נמצאים בסכנה.

על הרקע הזה החוקרים ממליצים לפתוח את מסגרות הלימוד לילדים מתחת לגילאי 9, אך בזהירות, תוך שימוש במגוון אמצעי רחוק חברתי, מדידת חום, הקפדה מיוחדת על הגינה, למידה במשמרות ובכיתות קטנות וכן להתחיל את התהליך במקומות שאינם מוקדי התפרצות ולנטר את הילדים והמבוגרים בסביבתם באופן קפדני. בתקופה זו, אין להפגיש את הילדים עם הסבים והסבתות.