סגן ניצב איה גורצקי: היעדר הפיקוח והמעקב אחר חולים מאומתים שאינם מאושפזים הוא "פצצה מתקתקת"

הדברים נאמרו בדיון בועדת החוץ והביטחון של הכנסת על המעקב הסלולרי שעושה המשטרה • יושב ראש הועדה גבי אשכנזי אמר כי משרד הבריאות ומשרד המשפטים יצטרכו לקבוע מי אחראי על הרכבת רשימות המבודדים והחולים כדי שניתן יהיה לפקח על עמידתם בתנאים ובהגבלות

איה גורצקי / צילום: תמר מצפי, גלובס
איה גורצקי / צילום: תמר מצפי, גלובס

סגן ניצב איה גורצקי, ראש מדור טכנולוגיות במשטרה אומרת כי בעוד שיש מעקב שוטף דרך האיכון הסלולרי לנדרשי הבידוד, הפיקוח והמעקב אחר חולים מאומתים שאינם מאושפזים, רופף ונתון לבקרה של רופאי קופות החולים בלבד. בדיון בועדת החוץ והביטחון של הכנסת על המעקב הסלולרי שעושה המשטרה, אמרה גורצקי כי היעדר הפיקוח הזה פצצה מתקתקת, חמורה בהרבה מחייבי הבידוד, זאת בשל ההדבקה הכמעט ודאית מחולים. לדבריה, אוכלוסיית החולים עולה מיום ליום וצפויה להכפיל את עצמה. אבל משום מה לחולי הקורונה אין חובה להירשם במשרד הבריאות ולדווח על כתובת הבידוד שלו, ומי שאחראי על הפיקוח עליו הם כאמור הרופאים וקופות החולים.

המשטרה ביצעה בסוף השבוע בדיקות איכון לכ-200 חולים, וכעשרה אחוזים מהם לא נמצאו בכתובות שמסרו למשרד הבריאות.

מסיכום נתוני מעקב המשטרה אחר מחוייבי הבידוד בישראל שהוצגו בועדה עולה כי כ 6-7% מהמבודדים הפרו את המגבלות אך רובם קיבלו אזהרה בלבד, ולא דוח קנס. לדברי גורצקי, בשלושת השבועות האחרונים, ביצעה המשטרה 7,228 איכונים. מהם 6,308 אנשים נמצאו במקום שבו היו אמורים להימצא ופרטיהם נמחקו מהמאגר, 920 חייבי בידוד כ 12.7% הפרו לפי האיכון הסלולרי את תנאי הבידוד.

לפי גורצקי מדובר בנתון גבוה של הפרה. כמעט מחצית ממפרי הבידוד ששהו מחוץ לבתיהם או לאתרי הבידוד, זכו לביקור של ניידות משטרה ואזהרה בקנס וחקירה פלילית. רבע מהמפרים טענו שהרישום במשרד הבריאות היה מוטעה והם שוהים באתר אחר מזה שנכתב. אלה חוייבו לדווח על שינוי הכתובת למשרד הבריאות בתוך 24 שעות. ומי שלא עדכן, 14 בני אדם בסך הכל, קיבל קנס של 3000 ₪. עוד כחמישית של מי שנמצאו לכאורה כמפרים, כבר הוצאו מבידוד, וקבוצה קטנה של כ 300 חייבי בידוד לא אותרה בכתובת הבידוד ונפתחו כנגדם חקירות פליליות. בסך הכל ניתנו 254 קנסות לחייבי בידוד שהפרו אותו.

גורצקי אמרה כי היעילות של האיכון הסלולרי הוכחה בתקופה הזו, והיא חסכה אלפי גיחות של ניידות משטרה לבתי מבודדים, כמו גם הפחיתה את הסיכון לשוטרים עצמם. יושב ראש הועדה גבי אשכנזי אמר כי משרד הבריאות ומשרד המשפטים יצטרכו לקבוע מי אחראי על הרכבת רשימות המבודדים והחולים כדי שניתן יהיה לפקח על עמידתם בתנאים ובהגבלות.