תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

שטפתם ידיים? כך תמשיכו לשמור על ההיגיינה גם לאחר מכן

החשיבות שבשטיפת ידיים ביסודיות ידועה לכולם, אולם אסור לשכוח את ניגוב הידיים אחרי כן • מתברר כי מדובר בפעולה שמפחיתה את הזיהום באחוז ניכר, כך עולה ממחקרים שנערכו בנושא

לדרך שבה בוחרים לנגב ידיים לאחר השטיפה חשיבות גדולה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
לדרך שבה בוחרים לנגב ידיים לאחר השטיפה חשיבות גדולה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף קימברלי-קלארק פרופשיונל ישראל

אין אדם שלא מבין את חשיבות השמירה על ההיגיינה, בדגש על שטיפת הידיים לאחר מגע במשטחים שעלולים להיות מזוהמים. מפעלי מזון ומפעלים בכלל, בתי חולים, קניונים, שדות תעופה, משרדים ועוד, הם מקומות שבהם עוברים אנשים רבים מדי יום. שם עולה החשיבות של שמירה על היגיינה, בייחוד ביציאה מחדרי השירותים, אבל לא רק. עם זאת, חשבתם שהעניין מסתיים רק בשטיפת הידיים ביסודיות במים ובסבון? מתברר שגם לדרך שבה בוחרים לייבש את הידיים יש חשיבות גדולה מאוד בשמירה על ההיגיינה. הבחירה בניגוב ידיים, כך מראים מחקרים, היא דרך היגיינית בהרבה על פני שיטות אחרות. היא גם נחשבת לחסכונית יותר ואפילו יותר בת-קיימא.

המטרה: למנוע את התפזרות הבקטריות

אז למה בעצם אנחנו שוטפים ידיים ומדוע חשוב דווקא לנגב אותם לאחר מכן? משטחים מזוהמים, כאמור, יכולים להדביק. מספיק שאדם חולה נוגע בכיור, באסלה, בידית הדלת או אפילו בקיר, הוא משאיר עליו בקטריות. במקומות ציבוריים שבהם עוברים אנשים רבים, כמעט כל משטח מזוהם בבקטריות כאלו ואחרות. מכאן עולה חשיבות שטיפת הידיים לאחר נגיעה במשטחים, ובוודאי, לפני שנוגעים בפנים, בסמיכות לדרכי הנשימה.

לאחר מכן, בשלב הייבוש, קיימות מספר אפשרויות. למשל, יש מי שפשוט מנערים את הידיים משאריות המים וממשיכים הלאה. אחרים משתמשים במגבות נייר לניגוב מתוך מתקנים ייעודיים בחדרי השירותים. כל מקום והשיטה שבו הוא בחר וכל אדם עם העדפות ההיגיינה שלו.

המחקרים תומכים באופן ברור

לא מעט מחקרים בוצעו על מנת למצוא את הדרך הטובה ביותר לשמור על היגיינת הידיים. ארגון הבריאות העולמי (WHO) אף נדרש לסוגיה בעבר וגיבש קווים מנחים בנושא, שיועדו לעוסקים בתחומי הבריאות, שכמובן צריכים להקפיד יותר מכולם על היגיינת הידיים. המלצת ארגון הבריאות העולמי בעניין הזה הייתה להעדיף "לשטוף ידיים במים ולייבש היטב במגבת ידיים לשימוש חד פעמי". שיטה זו הועדפה על פני האחרות.

שומרים על היגיינה - לפרטים נוספים על שטיפה וייבוש ידיים הקליקו כאן>>

מניין ההמלצה הזאת נובעת? אז קודם כל, חשוב להבין שמחקרים רבים הראו כי גם אם אנחנו שוטפים ידיים, אנחנו לא תמיד עושים זאת בצורה המיטבית, ויד רטובה מזוהמת יותר מיד יבשה. וגם אם ייבשנו את הידיים בצורה מיטבית, עדיין נותרת כמות מזערית של בקטריות עליהן. במקרה כזה, מצאה קבוצה של חוקרים במחקר בשם "השוואה של שיטות שונות לייבוש הידיים: הפוטנציאל לפיזור מיקרובים וזיהומים באוויר" שפורסם על ידי חוקרים בבריטניה ב-2015 בכתב העת Journal of Hospital Infection, כי ניגוב הידיים באמצעות מגבות יד מוביל לפיזור הקטן ביותר של בקטריות. בניגוב ידיים התפזרה כמות קטנה של בקטריות באזור הניגוב בלבד. זאת לעומת שיטות אחרות שגרמו לטיפות מים מזוהמות שנותרו על היד להתפזר למרחק של עד חמישה מטרים מהמקום שבו עמד האדם ובכך לזהם משטחים נוספים.

הפיזור של הבקטריות לא מתרחש, לפי המחקרים, רק בסביבה הרחוקה, אלא גם קרוב מאוד לאדם עצמו. במחקר בשם "השוואה מיקרוביולוגית של שיטות לייבוש ידיים: פוטנציאל זיהום הסביבה, המשתמש והאנשים בסביבה", שפורסם גם הוא על ידי חוקרים בבריטניה בכתב העת Journal of Hospital Infection בשנת 2014, נמצא כי ריכוז הבקטריות בסביבה של אנשים שניגבו את הידיים לאחר שטיפה היה נמוך במיוחד, באופן מובהק ומשמעותי מכל שיטת ייבוש אחרת. כמו כן, Mayo Clinic Proceedings, כתב העת הרפואי של Mayo Clinic, אחד המרכזים הרפואיים האקדמיים המובילים בעולם, בחן גם הוא את הסוגיה במחקר בשם "היעילות ההגיינית של שיטות שונות לייבוש ידיים: סקירת הראיות": מסקירת 12 מחקרים בנושא שנערכו בין השנים 1970-2011, מצאו קבוצה של חוקרים מאוסטרליה וסין כי ניגוב ידיים במגבות נייר לא רק גורם לפחות זיהומים, אלא מסלק את הזיהומים על היד ביתר יעילות ואף אפקטיבי יותר בייבוש הידיים מכל אלטרנטיבה אחרת.

לחשוב על קיימות

בעוד שהמחקרים השונים מציגים את השימוש במגבות נייר כפתרון אופטימלי לייבוש ידיים, הן מבחינת אפקטיביות והן מבחינת היגיינה, השאלה הבאה היא באילו מגבות נייר לבחור. בעולם, ובישראל בפרט, קיימים לא מעט מותגים של מגבות נייר, חלקם מיועדים לשוק הפרטי וחלקם למוסדות ולמפעלים המוניים, מקומות עבודה, חדרי שירותים ציבוריים ועוד. כך למשל, פתרונות כגון מגבות נייר בתוך מתקנים סגורים שניתן לשלוף אותן במשיכה אחת, ללא צורך לגעת במתקן עצמו, המיועדים למגזר הציבורי והעסקי. כך לצד היתרון ההיגייני של ניגוב הידיים, גם המגע עם המתקן עצמו נעלם.

לצד ההיגיינה, שהיא נושא חשוב ביותר, עולות גם שאלות נוספת. למשל, שאלת החיסכון בעלויות של מגבות הנייר. ייצור מגבות הנייר מבוצע בטכנולוגיות שונות, אשר חלקן מפחיתות את צריכת הסיבים ב-15%, כמו למשל טכנולוגיית UCTAD. המשמעות היא כי כמות קטנה יותר של נייר מספיקה לספוג כמות גבוהה יותר של נוזל ולהביא לייבוש יעיל יותר. עבור עסקים מדובר בחיסכון בהוצאות על רכישת מגבות נייר למתקנים בארגון.

החיסכון בשימוש בנייר בא לידי ביטוי, כמובן, גם מבחינה סביבתית. קיימים מספר תקנים מחמירים המפקחים על הצטיינות בקריטריונים שונים של קיימות - משלב השימוש בחומרי הגלם והמשאבים, דרך תהליך הייצור וייצור פסולת במהלכו ועד להפצה בשימוש. כך למשל, Ecolabel ו-FSC, תקנים אירופאיים מחמירים המפקחים על הצטיינות בקריטריונים שונים של קיימות - משלב השימוש בחומרי הגלם והמשאבים, דרך תהליך הייצור וייצור פסולת במהלכו ועד להפצה ושימוש.

אז כאמור, אין ספק בחשיבות הגבוהה של שמירה על היגיינה, בכלל, אבל בפרט בחללים של מוסדות המוניים שונים. השאלה היא לגבי הדרך המיטבית לעשות זאת, באופן שמשלב יתרונות של היגיינה, חיסכון בעלויות, אפקטיביות וקיימות. במקרה הזה, נראה שלמגבות הנייר יתרונות רבים שבאים לידי ביטוי.

ההיגיינה האישית חשובה לכם? לפרטים על פתרון מגבות הנייר החד פעמיות הקליקו כאן>>