חדשנות | דעה

דעה: חדשנות משבשת בחסות הקורונה

התפרצות הקורונה חושפת את החולשות ואת הצרכים של מערכות הבריאות ומגייסת את תשתיות הידע והטכנולוגיה המובילות להתמודד עם האתגרים שיובילו למיגור הנגיף

חדשנות / אילוסטרציה: שאטרסטוק
חדשנות / אילוסטרציה: שאטרסטוק

המציאות החדשה ודאי לא הייתה חלק מהתחזיות של פרופ' קלייטון כריסטנסן מאוניברסיטת הרווארד אשר הגדיר בשנות התשעים את המונח "חדשנות משבשת" בספרו "דילמת החדשן". חדשנות משבשת הוא תיאור של תהליכי פיתוח, לרוב טכנולוגיים, אשר מממשים פוטנציאל לשיבוש הסטטוס קוו הקיים בשדה נתון. החדשנות המשבשת נתפסת לרוב כחדשנות פורצת דרך אשר מערערת על הפיתוחים הקודמים. בפועל, לא מידת החידוש הטכנולוגי מגדירה את החדשנות המשבשת, אלא מידת ההשפעה שלה על התנהגות הפרטים והמערכות בשדה.

אנחנו נמצאים במציאות משובשת והעולם הופך באחת למעבדת חדשנות וניסויים ומדגים כיצד יש להתמודד עם בעיות מורכבות. ממשלות מנסות לפתח מדיניות סדורה להתמודדות עם נגיף הקורונה בכלים הקיימים. העמימות הקיימת סביב היווצרות המגפה, קצב התפשטותה והשפעותיה על אוכלוסיית העולם יוצרת הזדמנויות חדשות ליצירת פתרונות באמצעות חדשנות משבשת.

עולם המדע, המחקר והפיתוח מגויס למציאת פתרונות באמצעות כלים ופיתוחים טכנולוגיים, אנו נמצאים במירוץ מואץ נגד הזמן. עם זאת נראה כי אחד החסמים להחדרת החדשנות מצויה ביכולת של הגופים לבצע תהליכי הטמעה אופטימאליים בזמן משבר עולמי. כל חידוש דורש נכונות להתנסות, לבצע סימולציות, למידה והפקת לקחים ולבצע באופן תדיר שינויים והתאמות.

המציאות החדשה דורשת גם נכונות של הציבור לתרום לקידום המדע והמחקר.

מגוון הפיתוחים בארץ ובעולם מנסים לקנות זמן למערכות הבריאות ולגייס את הציבור לנדב מידע ולהתנדב לניסויים שונים. האתגר המרכזי הינו במציאת חיסון לנגיף. יותר מ-20 חיסונים נגד נגיף הקורונה נמצאים כעת בשלבי פיתוח שונים במעבדות ברחבי העולם. למרות זאת, כל החיסונים טרם התקדמו מעבר לשלב הניסויים ועם הזמן נשמע על תחילת שלב הניסויים.

מדענים מבית הספר לרפואה Duke-NUS בסינגפור, טענו כי פיתחו דרך לעקוב אחר שינויים גנטיים שיזרזו את בדיקות החיסונים. הערכה מהירה של שינויים אלה, הנגרמים על ידי חיסון מסוים, מאפשרת למדענים לקבוע את יעילות החיסון ותופעות הלוואי שלו, במקום להסתמך אך ורק על תגובות מצד בני אדם המקבלים אותו.

דוגמה נוספת לפיתוח טכנולוגי מגיע מאוניברסיטת קרנגי אשר פיתחה אלגוריתם שמנסה לחזות את הסיכויים לנשאות קורונה לפי הקול, זהו שיתוף פעולה בין מדענים למהנדסים אשר מנסים לתת פתרון למחסור בציוד הרפואי הנדרש לבדיקות קורונה. לצורך התקדמות בשלבי הפיתוח הצוות נדרש להתנדבות הציבור לתרום את הקול שלו - קולות של אנשים בריאים וקולות של אנשים נגועים . ורק לאחר מדגם רחב יהיה ניתן לקדם את הפיתוח.

ד"ר קירה רדינסקי מגייסת את הסטארט-אפ שלה "דיאגנוסטיק רובוטיקס" המתבסס על בינה מלאכותית לטובת פיתוח אפליקציה שעשויה לזהות חולי קורונה כבר מהשלבים ההתחלתיים של המחלה. האפליקציה מורכבת בבסיסה משאלון סימפטומים שמרכז את התשובות למפה אפידמיולוגית ומראה את התפשטות המחלה בזמן אמת. המענה על השאלון אינו חובה ומתבסס על הרצון הטוב של האזרחים לשתף פעולה. כך, דקה אחת ביום תוכל לסייע למשרד הבריאות ולכולנו להילחם בנגיף.

החדשנות יוצרת מרחב חדש של התמודדות עם בעיות מורכבות

מערכת הבריאות הציבורית נעדרת כל תמריץ להתפתח ולהתייעל טכנולוגית, משום שאינה מגייסת את כספה ובכך מעכבת חדירה של חדשנות טכנולוגית, האיום שנוצר והחשש מקריסה מוביל אותה לאינטראקציה עם גופים ותהליכים חדשניים שיכולים לתת פתרונות של התייעלות והתמודדות עם בעיות מורכבות.

המהפכה הטכנולוגית חודרת לכל תחומי החיים ומאיצה תהליכים של שינוי. המבחן של הקידמה הטכנולוגית פוגש את המשבר העולמי ומאלץ חשיבה משבשת שתלמד את המערכות להחדיר לתוכן חדשנות. הגידול הדמוגרפי, העלייה בתוחלת החיים וריבוי המחלות הכרוניות, לצד המחסור בכוח-אדם רפואי ובתשתיות ושירותי בריאות, מציבים אתגרים חדשים למערכת הבריאות הישראלית, מנגד, ההתקדמות הטכנולוגית יוצרת הזדמנויות חדשות וכלים חדשים להתמודדות עם השינויים.

משבר הקורונה בעולם יוצר הזדמנות חדשה לפתרון בעיות בדרך חדשה - חוצת גבולות ותחומים, ויוצרת פרשנות נוספת לתפיסה של כריסטנסן למונח חדשנות משבשת. 

הכותבת היא מנכ"לית מומנטום, מנוע הצמיחה של מקצועות הרכב