סגר כללי ביום העצמאות; היערכות לקראת חודש הרמאדן

על הסגר הוחלט בדיון שהתקיים היום בלשכת ראש הממשלה • עוד נקבע כי ביום הזכרון וביום העצמאות לא תתאפשר הגעה לבתי הקברות ואתרי ההנצחה • דיון נוסף נסוב סביב הצורך במאמץ משותף לעצירת התפשטות נגיף הקורונה במהלך חודש הרמדאן

מרכז תל אביב, חג הפסח. העיר שוממת בעקבות הסגר שנאכף בצל התפשטות הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
מרכז תל אביב, חג הפסח. העיר שוממת בעקבות הסגר שנאכף בצל התפשטות הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

בישיבה שהתקיימה היום בלשכת ראש הממשלה הוחלט כי ביום העצמאות יוטל סגר כללי במטרה להמשיך במאמצי מניעת ההידבקות בנגיף קורונה.

בדיון בלשכת נתניהו השתתפו שר הבטחון בנט; השר לבטחון פנים ארדן; שר הבריאות ליצמן; שרת התרבות והספורט רגב וכן ראש המלל וראשי זרועות הביטחון.

בדיון נשמעה עמדתם של נציגי ארגוני ההנצחה. הנושא עוד אמור לעבור להחלטת ממשלה, אך בשלב זה לא תתאפשר ביום הזיכרון הגעה לבתי העלמין ולאתרי ההנצחה, והמשטרה תסגור את צירי הגישה אליהם.

בהודעת לשכת ראש הממשלה נאמר כי המשפחות השכולות נקראות לקיים בימים שנותרו עד יום הזיכרון ביקורי התייחדות מצומצמים בבתי העלמין  בהתאם להגבלות הריחוק החברתי.

טקסי הזיכרון יתקיימו ללא קהל. כמו כן, יתקיימו טקסים סמליים בבתי העלמין הצבאיים בהשתתפות מספר מצומצם של חיילים ומפקדים ללא קהל, ואלה ישודרו לציבור במתכונת שיקבע משרד הביטחון.

ביום העצמאות יוטל סגר כללי, במתכונת דומה לחג הפסח.

היערכות לקראת חודש הרמאדן

בנוסף, נערך היום בלשכת נתניהו דיון בנוגע להיערכות לקראת חודש הרמאדן המתחיל ביום שישי הקרוב ה-24 במאי. נתניהו זימן אליו לדיון את ראשי המועצות דיר אל-אסד, נצרת, אום אל פאחם, טייבה ורהט. ראש הממשלה לא זימן את ראשי המפלגה המשותפת איימן עודה ואחמד טיבי.

לפי הודעת לשכת נתניהו, בדיון עלה הצורך במאמץ משותף לעצור את התפשטות נגיף הקורונה במהלך החודש של הצום וארוחות שבירת הצום היומימיות, הנהוגות להיערך בפורומים רחבים של משפחות ובלב הערים והכפרים.

ראשי הרשויות הציגו את הפעולות שנעשו מצד מנהיגי הדת והמנהיגות המקומית לצמצום סכנות ההדבקה. בין השאר,  כללו המאמצים ביטול התפילות במסגדים וקריאה לקיים את ארוחות שבירת הצום בחוג המשפחה הגרעינית בלבד.

ראשי הרשויות ביקשו מנתניהו להטיל הגבלות החל מהשעה 18:00 בערב ועד לשעה 3:00 לפנות בוקר למחרת כדי לצמצם את הסכנה להתקהלויות שיביאו להדבקות המוניות. כמו כן, העלו ראשי הרשויות בקשות לתמיכה בתושבים ולסיוע בצרכים הקריטיים בתקופת הרמדאן.

נתניהו הטיל על שר הפנים דרעי ועל ר' המל"ל מאיר בן שבת לבחון את בקשות הסיוע. בדיון השתתפו גם שר הבריאות, השר לבטחון הפנים ונציגי זרועות הבטחון.