שופט העליון נגד יו"ר לשכת עוה"ד: ניסיון מחטף לביטול רפורמת תקנות סדר הדין האזרחי

שופט העליון יצחק עמית, יו"ר הוועדה לבחינת תקנות סדר הדין האזרחי, שיגר מכתב חריף לשר המשפטים אמיר אוחנה, בטענה כי יו"ר לשכת עוה"ד אבי חימי מנסה לבצע מחטף על-מנת להכשיל את כניסתן לתוקף של תקנות סדר הדין האזרחי החדשות

השופט יצחק עמית / צילום: ליאור מזרחי
השופט יצחק עמית / צילום: ליאור מזרחי

שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, המכהן כיו"ר הוועדה לבחינת התקנות החדשות לסדר הדין האזרחי, שיגר מכתב חריף לשר המשפטים אמיר אוחנה. במכתבו טוען השופט עמית כי יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, מנסה שוב לבצע מחטף של הרגע האחרון על-מנת להכשיל את כניסתן לתוקף של תקנות סדר הדין האזרחי החדשות, עליהן חתמה שרת המשפטים דאז איילת שקד.

במכתבו מציין עמית כי לשכת השר העבירה לו העתק ממכתבו של עו"ד חימי לשר אוחנה שבו הוא מבקש לדחות את הרפורמה בתקנות סדר הדין האזרחי בשנה נוספת, לספטמבר 2021.

לדברי עמית, "תהא זו לשון המעטה לומר כי הופתעתי מתוכן המכתב, שנשלח במהלך חד-צדדי, ללא היוועצות מוקדמת עם הח"מ או כל גורם רלוונטי אחר ברשות השופטת, ואף מבלי שהעתקו נשלח למכותבים רלוונטיים נוספים".

לטענת יו"ר הלשכה חימי, יש לדחות את תחולת תקנות סדר הדין האזרחי בשל מצב החירום במשק ובשל חוסר היכולת להטמיע את התקנות החדשות בקרב עורכי הדין שעסוקים בימים אלה בהישרדות יומיומית.

עו"ד חימי כתב לשר אוחנה כי "גם המגעים של לשכת עורכי הדין עם הנהלת בתי המשפט טרם הושלמו, וקיים צפי להמשך המגעים, ובניגוד לתכנון, בשל המצב החדש, לא יוצגו מסקנות סופיות באפריל".

חימי מסיים את מכתבו באמירה כי "במטרה להקטין את אי-הוודאות המרחפת מעל עולמם של עורכי הדין ולאפשר לעורכי הדין להיערך, נודה לכבוד השר על דחייה דחופה של כניסת התוקף של התקנה בשנה נוספת, עד ל-6 בספטמבר 2021, כך שבתקופה זו תתאפשר התאוששות המגזר הפרטי, ואף יימשכו המגעים, ועד למתן החלטה סופית בנושא".

יו"ר הוועדה, השופט עמית, כותב כי הוא לא רואה כל מקום לדחיית הכניסה לתוקף של התקנות. "בשלב זה לא ניתן לדעת עד מתי יימשך המצב, והחלטה בעניין דחייה אפשר לקבל גם בשלב מאוחר יותר, אם בכלל".

השופט עמית ממשיך וכותב כי "בקשתו של עו"ד חימי אינה אלא ניסיון למחטף, ולא בפעם הראשונה, ממש ערב סיום עבודת הוועדה, ובעיתוי בעייתי מסיבות נוספות. אני מקווה שלא תיתן יד למהלך מעין זה".

העיתוי הבעייתי אליו רומז עמית הוא ההסכם הקואליציוני שנחתם השבוע, במסגרתו בתוך ימים אמור אוחנה לסיים את תפקידו כשר המשפטים, והמשרד אמור לעבור לידיו של ח"כ אבי ניסנקורן ממפלגת כחול לבן.

יש לציין כי עמדתו העקרונית של עו"ד חימי היא שמדובר בתקנות רעות לציבור ולציבור עורכי הדין בפרט, אשר מעניקות כוח רב מדי לשופטים. לטענת חימי, מהפכה כה משמעותית בתקנות צריכה לעבור באמצעות חקיקה ראשית של הכנסת, ולא דרך חקיקת משנה של תקנות שר המשפטים. מדובר, אם כן, בדרך נוספת של חימי לקבור את התקנות ולהביא לאי-יישומן.

שר המשפטים אמיר אוחנה טרם קיבל החלטה במחלוקת בין הניצים, ומלשכתו לא נמסרה תגובה.