פיטר ת'יל | ניתוח

רווחים מהקורונה לצד אתגרים פיננסיים: מה קורה בחברה של המיליארדר פיטר ת'יל

חברת פלנטיר של מייסד פייפאל נחשבת לחברה בולטת בתחום כריית הנתונים ומסייעת לממשלות רבות להתמודד עם הקורונה • בינתיים החברה דחתה את ההנפקה, צמצמה כוח אדם ומציגה תוצאות כספיות בצורה יצירתית

פיטר ת'יל / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press
פיטר ת'יל / צילום: Carolyn Kaster, Associated Press

חברת פלנטיר (Palantir), חברת הנתונים של המיליארדר פיטר ת'יל, נערכה מוקדם יחסית למגפת הקורונה, והחזירה עובדים מחו"ל לארה"ב לפני רוב החברות. בשבועות האחרונים היא מעמידה את היכולת שלה בהתחקות אחרי המגפה לעזרת ממשלות ברחבי העולם.

זה אולי לא יספיק כדי לחסוך ממנה בעיות כלכליות. העסקים של פלנטיר (Palantir) נפגעים כאשר לקוחות תאגידיים מקצצים בהוצאות, והחברה מעמק הסיליקון הכינה תוכנית צמצומים משמעותית. לפי גורמים שמעורים בפרטים, החברה גם שוקלת לעכב עוד יותר את ההנפקה שלה לציבור. בנוסף, כמה גורמים בחברה מסתייגים מבקשות הממשל האמריקני לכלים שעוקבים אחרי חולי קורונה, שמנוגדת לאידיאולוגיה הליברטריאנית של פיטר ת'יל, אומרים אותם מקורות.

לפלנטיר יש חוזים ארוכי-טווח עם המרכזים לבקרת מחלות בממשל (CDC), ועובדים בכירים בחברה עבדו בתחילת השנה על מודלים מסווגים שהצביעו על הפוטנציאל להתפרצויות מהירות. פלנטיר מיהרה באמצע פברואר להחזיר עובדים ששהו מחוץ לארה"ב, ולהכניס אותם לבידוד של ארבעה שבועות. זה היה הרבה לפני שחברות אחרות נקטו פעולה דומה, ולפני רוב האזהרות של הממשל מפני הסיכונים הגדולים לאמריקנים. דוברת של פלנטיר מסרה שהחברה "פעלה אך ורק על סמך מידע פומבי".

כאשר המגפה צברה תאוצה, החברה החלה להציע מודלים וניתוחים לממשלות ברחבי העולם כדי לסייע להן להתחקות אחרי האפקט של הקורונה, לפי מקור יודע דבר. המוצרים הללו, שהיא בנתה תחילה עבור שירות הבריאות הבריטי, NHS, הושקו מאז ביותר מתריסר מדינות מחוץ לארה"ב, כולל יוון וכמה מחוזות בגרמניה.

המחוונים של פלנטיר עוזרים לרשויות בריאות לעקוב, למשל, אחרי שרשראות האספקה שלהן לציוד מיגון ומכונות הנשמה, וגם מנבאים איזה ציוד ואלו עובדים הן יצטרכו היכן שהנגיף מתפשט, לפי יודעי דבר. אחד הכלים של החברה לניתוחי נתונים מותקן ופועל ברחוב דאונינג מספר 10 בלונדון. ממשלת בריטניה מסרה בסוף מארס שהתוכנה של פלנטיר עוזרת לה "לספק מקור אחד של אמת על המצב המתפתח במהירות".

מאמצים בינלאומיים רבים של פלנטיר מוצעים כעת על בסיס פרו בונו, מסר אחד המקורות. כמו חברות רבות, פלנטיר הציעה בעבר לכמה לקוחות מוצרים בחינם בתקווה להשיג חוזים ארוכי טווח בשלב מאוחר יותר.

גופים של הממשל האמריקני, כולל CDC, משרד הבריאות ומשמר החופים, כבר משלמים לפלנטיר. חלק מהעבודה שלה בארה"ב כולל סיוע לחברות פרטיות לשתף נתונים לוגיסטיים עם הממשל - למשל, לשקף מה מצב האספקה מסיכות 95N. החרה סירבה לאחרונה לכמה פרויקטים שכללו רכיבי איתור מיקום, בין היתר בעקבות החששות מפני פגיעה בפרטיות, מסר אחד המקורות.

חשבונאות יצירתית ותוצאות סלקטיביות

פלנטיר, שפועלת מפאלו אלטו בקליפורניה, נוסדה ב-2004 על ידי ת'יל ומייסדים נוספים, כדי לעזור לממשלות לחבר מערכי נתונים, והיא פעלה כדי להרחיב את פעילותה לעסקים גדולים. ת'יל הוא יו"ר הדירקטוריון. לפני משבר הקורונה החליט דירקטוריון החברה להגיש מסמכים לפני הנפקה ציבורית לאחר הבחירות בנובמבר, אך לאחרונה החברה אותתה למשקיעים כי המגפה צפויה לעכב את התוכניות הללו, מסר מקור שקיבל תדרוך על הדיונים.

נושא אחד שמטריד את המשקיעים והעובדים הוא שפלנטיר מציגה את ביצועיה הכספיים באופן סלקטיבי ובאמצעות חשבונאות לא שגרתית, לפי מקורות מקורבים לחברה. פלנטיר מציגה נתון של גביית מזומנים כהכנסות. הנתון כולל את החוזים החתומים, שנחשבים להכנסה שוטפת גם אם חלק מהתשלומים יבוצעו רק תמורת עבודה בעתיד. החברה דיווחה לעובדים מוקדם יותר השנה שמדובר על יותר ממיליארד דולר. לפי עקרונות החשבונאות המקובלים, ההכנסה של פלנטיר בשנה שעברה הייתה מתחת ל-750 מיליון דולר, אומרים שני משקיעים.

נתון מבלבל אחר הוא תזרים המזומנים. בתחילת השנה אמר המנכ"ל אלכס קארפ שלחברה יש תזרים חיובי, והעובדים פירשו זאת כאמירה שהחברה רווחית. למעשה, החברה לא קיימה זו השנה החמישית את הבטחתה למשקיעים שהיא תרשום רווח, אומרים המשקיעים. לא ברור למה קארפ מתכוון במינוח "תזרים מזומנים". הוא אמר לערוץ CNBC בינואר שהחברה מתמקדת ב"צמיחה עם הכנסה באיכות גבוהה", ולא הגיב לבקשת תגובה.

כמה משקיעים לוחצים כעת על החברה לשכור סמנכ"ל כספים. מנהלים בחברה אומרים שהם עדיין לא מצאו אדם מתאים. דוברת החברה לא השיבה לשאלות מפורטות על מצבה הכספי. "בשנים האחרונות, פלנטיר התמקדה בעיקר על הכנסות GAAP (חוקי החשבונאות המקובלים) כאינדיקטור מרכזי להצלחה", היא אמרה. "לעובדי פלנטיר שמחזיקים במניות החברה יש גישה לשנתיים של דיווחים כספיים, ומשקיעים חיצוניים יכולים לבקש מידע פיננסי", הוסיפה הדוברת, וציינה גם כי גביית מזומנים היא "אינדקטור מוביל להכנסה".

"שווי החברה מנותק מהמציאות"

פלנטיר מוערכת בשוק הפרטי בסכום של עד 20 מיליארד דולר. השערוך הגבוה הזה יחסית לצמיחתה "קצת מנותק מהמציאות של העסקים שלה, בייחוד באווירה הנוכחית", אמר אננד סנוואל, מנכ"ל חברת המחקר CB Insights. קארפ ות'יל מכרו בנפרד כמה מהאחזקות הפרטיות שלהם בחברה במחירים מתחת לשערוך הפרטי שלה, מסרו מקורות יודעי דבר.

מלבד החזרת עובדיה לארה"ב, פלנטיר הקפיאה גיוס עובדים, ופירוש הדבר הוא צמצום פנימי, בהתחשב בתחלופת העובדים הקיימת. בנוסף, לפי כמה מקורות, בכירים בחברה הורו לעובדים לגבש תוכניות לקיצוצים של יותר מ-100 מיליון דולר בהוצאות, כולל הפחתת נסיעות עובדים השנה. הלקוחות התאגידיים הגדולים כוללים חברות שנפגעו קשות מהמגפה, כמו איירבוס ו-BP. שתיהן אמורות לשלם לפלנטיר כ-200 מיליון דולר השנה, לפי כמה מקורות.

פלנטיר התאימה כמה מוצרים שלה לחברות גדולות לטיפול בקורונה. למשל, פלטפורמת Skywise לחברות תעופה ולספקים שלהן הותאמה לתכנון הדרכים הזולות ביותר לאחסון מטוסים ללא שימוש בחודשים הקרובים.