יש עתיד-תל"ם לבג"ץ: לבטל את ההסכם הקואליציוני בין נתניהו וגנץ

לטענת הסיעה של יאיר לפיד ומשה יעלון, סעיפי ההסכם שנחתם בין הליכוד וכחול לבן "חותרים תחת עקרונות יסוד בשיטת המשטר בישראל ונגועים בשיקולים אישיים ופסולים במינוי בכירים בשירות הציבורי ובמערכת המשפט"

ח"כ יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד / צילום: איל יצהר, גלובס
ח"כ יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד / צילום: איל יצהר, גלובס

עתירה נוספת לבג"ץ נגד ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן: סיעת יש עתיד-תל"ם, בראשות יאיר לפיד ומשה (בוגי) יעלון, עתרה היום (ד') לבג"ץ בבקשה למנוע את ההסכם הקואליציוני. זאת, בנימוק שסעיפיו"חותרים תחת עקרונות יסוד בשיטת המשטר בישראל ונגועים בשיקולים אישיים ופסולים במינוי בכירים בשירות הציבורי ובמערכת המשפט".

בעתירה, שהוגשה על-ידי עורכי הדין עודד גזית ואלירם בקל, צוין כי "תחת מעטה מצב החירום ותחת אצטלת ממשלת האחדות הלאומית, החליטו המשיבות לבצע שורה של מהלכים שכל תכליתם ריסוק שיטתי של שיטת המשטר הנוהגת בישראל, ובכלל זה ניסיון חסר תקדים להביא לפגיעה בתפקוד הכנסת בכלל ובתפקוד האופוזיציה בפרט, כך שזו לא תוכל למלא את תפקידיה לפקח על פעולת הממשלה".

העתירה מפרטת שורת מחדלים העולים לפי הנטען מן ההסכם הקואליציוני, בהם, בין היתר, השתלטות הממשלה ונציגיה על הוועדה לבחירת שופטים תוך שלילת מעמד האופוזיציה, פגיעה עמוקה ויסודית בהסדרה ובפיקוח על הליכי מינוי בכירים בשירות הציבורי וההתחייבות להימנע מפיטוריו של "ראש ממשלה חלופי" העומדת בסתירה לחוק.

נוכח אלה ועוד, סיעת יש עתיד-תל"ם קוראת לביטולו של הסכם פוליטי זה, אשר לטענתה נוגד את תקנת הציבור וחותר תחת עקרונות שיטת המשטר.

ח"כ קארין אלהרר, שהגישה את העתירה בשם הסיעה, מסרה: "הבחירה של כחול לבן והליכוד להפוך את מינויי הבכירים בשירות הציבורי ל'שלל' שמחולק בין הצדדים, לא רק שמצפצפת במופגן על החוק, אלא בעיקר מטרידה לאור העובדה שמהיום נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים יוכל למנות מפכ"ל או יועמ"ש כראות עיניו".

לדברי אלהרר, "זאת, לצד העובדה שהצדדים הסכימו" 'לטהר' את הוועדה לבחירת שופטים מנציג אופוזיציה, כדי שאיש לא יעמוד בדרכו של נתניהו לבחור את שופטיו, מעוררות חלחלה וחרדה לעצמאותה של מערכת המשפט. אסור לנו לאפשר להם להכתים בצבעים פוליטיים עקרונות כה מהותיים בדמוקרטיה הישראלית".