ימים קטלניים בענף הבנייה: פועל בניין מסין נהרג הבוקר בקריית גת

אתמול נהרג מתקין מזגנים בנפילה מגובה באתר בנייה של חברת "אופק שלי" בבאר-שבע, ובנוסף קרסו עמודים כבדים באתר בנייה בראשל"צ • ראש מינהל הבטיחות התעסוקתית, חזי שוורצמן: "אנו רואים כשלים ומבטיחים לתקן אותם ולנקוט אמצעים"

אתר הבנייה ברחוב יוסף בורג בבאר-שבע שבו נהרג אתמול פועל בניין / צילום: זק"א
אתר הבנייה ברחוב יוסף בורג בבאר-שבע שבו נהרג אתמול פועל בניין / צילום: זק"א

פועל בניין, אזרח סין, נהרג הבוקר (ה') באתר בנייה של חברת אורות גת ברחוב הרימון בקריית גת. הוא נפגע מחפץ כבד ופונה לבית החולים סורוקה, שם נקבע מותו. ממשטרת ישראל נמסר כי המשטרה בשיתוף משרד העבודה והרווחה פתחו בחקירת נסיבות האירוע. 

ראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה, חזי שוורצמן, אמר היום ל"גלובס" כי מבירור ראשוני עולה כי בשעה 7:00 בבוקר העובדים עבדו סביב תבניות טפסות מתועשות שכנראה לא נתמכו בצורה תקנית שתמנע נפילה. תבנית נפלה על אחד הפועלים וגרמה למותו. הפועלים שנכחו במקום חילצו את הפועל, וגורמים באתר, לרבות כמה מהפועלים הסינים, נמצאים כרגע בחקירת משטרה. הוא הוסיף כי לאתר הוצא צו בטיחות בעקבות תאונה ל-48 שעות, ובנוסף שני צווי בטיחות חלקיים על ליקויים שנראו בזמן הביקור.

אתמול (ד') נהרג מתקין מזגנים בנפילה מגובה 13 קומות באתר בנייה של חברת "אופק שלי" ברחוב יוסף בורג בבאר-שבע. את החקירה מנהלת יחידת פלס שהוקמה במשטרה לצורך חקירת תאונות בנייה. בשנה שעברה נהרג פועל כתוצאה מהתחשמלות באתר באחריות החברה בכפר-סבא. 

בתאונה נוספת שאירעה אתמול קרסו עמודים כבדים באתר בנייה בראשון-לציון. כתוצאה מהקריסה נמעכו כליל מכוניות שעמדו במקום, אולם איש לא נפגע. 

בעניין זה אמר שוורצמן: "אנחנו מתייחסים לעניין הזה כמו לאירוע רב-נפגעים, למרות שלא היו נפגעים. נחקור את המקרה לעומק ונוציא הנחיות לשטח כדי שמקרים מסוג זה לא יישנו. בין היתר, כלי רכב לא יורשו להיכנס יותר לאתר. אנחנו רואים כשלים ומבטיחים לתקן אותם ולנקוט אמצעים".

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, אמר היום: "מאז תחילת משבר הקורונה הוגדר כענף חיוני, אבל ניכר כי בימים האחרונים ובכלל חיי האדם של פועלי הבניין אינן חיוניים למדינת ישראל, לא לקבלנים ולא למקבלי ההחלטות. אנו עדים בחסות משבר הקורונה להתרופפות במשמעת של הקבלנים ולצמצום האכיפה על-ידי משרד העבודה. יש להמשיך במדיניות של אפס סובלנות כלפי מפרי חוק והגשת כתבי אישום נגד נושאי משרה בכירים בחברות שמעורבות בתאונות הקטלניות".

ד"ר הדס תגרי, מייסדת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, מסרה: "התקופה האחרונה התאפיינה בנפח פעילות מצומצם יותר באתרי הבנייה בשל משבר הקורונה וחג הפסח, ולפיכך גם במיעוט יחסי של תאונות. אולם מחדלי הפיקוח על בטיחות העובדים באתרי הבנייה לא חלפו בדרך פלא בתקופה הזאת, כפי שאנו נוכחים באופן טרגי בהתרחש תאונה קטלנית שנייה בתוך יומיים.

"התנהלות מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית בחודשים האחרונים מתאפיינת בפאסיביות ושיתוק ומתמצית בהטלת צווי בטיחות, המוסרים ימים ספורים לאחר הטלתם ואינם מייצרים כל הרתעה. מינהל הבטיחות מיעט מאוד בחודשים האחרונים לפנות לרשם הקבלנים בבקשה שזה ינקוט צעדים משמעתיים נגד חברות קבלניות רשלניות שבאתריהן מתרחשות הפרות בטיחות רבות, והטלת עיצומים כספיים באתרי הבנייה לא חודשה, למרות ההתחייבויות החוזרות ונשנות לכך.

"לא זו אף זו, אלא שמינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית גם מתנער בתקופה זו מאחריותו על-פי חוק להגן על העובדים מפני סכנת הידבקות בווירוס הקורונה. כך, העובדים נטולי הגנה הן מפני זלזול של החברות הקבלניות בבטיחותם והן מפני האיום הבריאותי החמור המרחף בתקופה זו".