מנכ"ל כלל ביטוח: "משבר הקורונה יגרום להאצת תוכניות התייעלות"

יורם נוה אמר היום בשיח שערכה הבורסה כי הוא "צופה שבשלוש שנים נקטן בכוח-האדם בסדר גודל של כ-8%" • מנכ"ל מגדל רן עוז: "צעדי ההתמודדות מול התפרצות וירוס הקורונה יצרו פה נזק ומשבר ריאלי דרמטי; כל שרשרת הערך מושבתת, וגם אם חלק אחד חוזר - שאר החלקים לא יכולים לעבוד"

"צעדי התמודדות מול התפרצות וירוס הקורונה יצרו פה נזק ומשבר ריאלי דרמטי. כל שרשרת הערך מושבתת, וגם אם חלק אחד חוזר שאר החלקים לא יכולים לעבוד, ברמה הלאומית וברמה הבינלאומית". כך אמר היום רן עוז, מנכ"ל קבוצת הביטוח מגדל  ביחס למשבר הקורונה, ברב-שיח של הבורסה לניירות ערך שיועד להציג חברות ציבוריות למשקיעים.

בשיח השתתף גם יורם נוה, מנכ"ל קבוצת כלל ביטוח , שאמר לגבי השפעות משבר הקורונה על כלל ביטוח כי יש פנייה של לקוחות להקלות, תוך שהוסיף כי "השאלה האמיתית שעוד לפנינו היא החזרה של המשק הריאלי לתפקוד מלא. פתיחת הסגר היא בשורה טובה לכלכלה הישראלית וצריך לעשות את זה. בסופו של דבר חזרת המשק לפעילות היא בנפשנו".

נוה העריך בהקשר אחר, כי "אירועי הקורונה יסתיימו בעוד חודש, חודשיים", תוך שציין כי "משבר הקורונה גם מייצר הזדמנויות בשוק ההון, בצד ההפסדים בתקופת המשבר".

כמו כן אמר נוה, כי "משבר הקורונה יגרום האצה של תוכניות ההתייעלות. המשבר הוא הזדמנות לשחוט כמה פרות קדושות - העבודה מהבית מאפשרת לנו להיות יעילים ואפקטיביים יותר. אנו רואים כצורך וגם כהזדמנות להאיץ את מאמצי ההתייעלות. צופה שבשלוש שנים נקטן בכוח-האדם בסדר גודל של כ-8%".

רן עוז המשיך והתייחס להשפעות משבר הקורונה באומרו כי "בצד הביטוחי - למרות המידע החסר היום, על פניו לא נראה משהו מהותי בחשיפה הביטוחית (...) בבריאות וריסק אנו רואים המשך מכירות ולא רק עמידה ביעדים. בתחומי הפיננסים והביטוח הכללי יש פגיעה, ושם רואים יותר ביטולים והקפאות - של אנשים שיושבים בבית ושל עסקים שמתקשים להתמודד.

"ההשפעה הכי דרמטית היא במה שלא רואים, וגם לא נראה אותה ברבעון הראשון, כשרבע מאוכלוסיית ישראל באבטלה נראה פגיעה בפרמיות בחיסכון ארוך הטווח וזה פצצה". עוד אמר עוז כי בצד ההשקעות החברה דיווחה בדוחות הכספיים על ההפסדים שהיו לה מתחילת 2020 ועד מועד הפרסום של הדוחות "ביום הכי גרוע", דבר שמלמד כי במגדל מצפים להפסדי נוסטרו פחותים מכפי שדווחו בדוחות הכספיים.

מגדל וכלל ביטוח סבלו בשנים האחרונות, בין היתר, מהכבדה ניכרת מצד ההוראות הישראליות ליישום משטר ההון הנדרש האירופי (הסולבנסי 2). זה קרה כתוצאה מיישום ייחודי בישראל. עתה ישראל משנה תפיסה ומתאימה את עצמה להוראות האירופיות, ללא יישום מהיר יותר, וזה צפוי להקל על מגדל ועל כלל ביטוח, כמו גם על חברות גדולות אחרות.

על כך אומר עוז, כי "לפני ארבע שנים הייתה פה טעות ועכשיו מתקנים אותה (ברגולציה הייחודית לישראל, ר' ש')" וכי "מגדל תחזור להיות חברה מאוד יציבה, כשיחזרו למדוד את זה כמו שעושים באירופה. לכן הנושא הזה הופך להיות הדאגה הכי קטנה שלנו". עוד אמר עוז כי הרגישות של מגדל לשינויים בעקום הריביות פחותה היום מכפי שהייתה עד כה, גם בגלל שינויים ברגולציה, תוך שהוסיף כי "מגדל מפוקסת על רווחיות ועל צמיחה לא בכל מחיר, איפה שנכון לצמוח, וכמובן, חזרה להובלה".

אפרופו השווי של כלל ביטוח ושל מגדל, אמר נוה מכלל ביטוח, כי "כלל ביטוח ומגדל נסחרות הרבה מתחת להון העצמי שלהן, ונכון שקשה לתת תחזיות לגבי דיבידנדים אבל מדובר בחברות מאוד יציבות. יש פה הזדמנות לרווחי הון ברגע שנחזור לשגרה".