הדרייב-אין עושה קאמבק: כך נראים החיים החדשים באירופה

במדינה אירופה כבר מרגישים את "היום שאחרי" הקרב נגד מגפת הקורונה • אחרי שהמתרסים הורדו, הנורמות החדשות נכתבות בשטח בימים אלה על ידי הממשלות: בלי אירועים המוניים, "ניפוץ" שרשראות הדבקה והדרייב-אין עושה קאמבק היסטורי

אוקטוברפסט בגרמניה, 2019. האירועים המסורתיים בוטלו  / צילום: Felix Hoerhager, Associated Press
אוקטוברפסט בגרמניה, 2019. האירועים המסורתיים בוטלו / צילום: Felix Hoerhager, Associated Press

קולנוע ה"דרייב-אין" עושה קאמבק בגרמניה בשבועות האחרונים. עשרות בקשות להפוך מגרשי חניה ושטחים פתוחים למתחמי הקרנת סרטים הוגשו לרשויות כאן מאז פרוץ משבר הקורונה. מי שהאמינו תמיד במודל שהצליח בשנות ה-50' נהנים מעלייה בעסקים, וכבר מקרינים שוברי קופות לזוגות או בני משפחה אחת - כפי שמתירים הכללים הנוכחיים בגרמניה - היושבים בבטחה במכונית, מוגנים מהדבקה. הכרטיסים נקנים באינטרנט ואת המילק שייק יש להביא מהבית, הבהיר אחד המפעילים, "אבל יש ביקוש עצום - אנחנו מבצעים שתי הקרנות אפילו בימי השבוע. זה לא קרה בעבר".

שובו של הדרייב-אין הוא רק חלק מ"הנורמלי החדש", כפי שמכנים כלי התקשורת את המצב באירופה אחרי חמישה שבועות של סגר חברתי ושיתוק כלכלי חסר-תקדים. בריטניה עדיין נאבקת במגפה, ספרד ואיטליה הכריזו על אמצע מאי כתאריך יעד להקלה, אבל רוב המדינות האחרות כבר מנסות לחזור לשגרה.

כל מדינה לעצמה

הצעדים החמורים ביותר באים לקצם ברוב המדינות ביבשת. כפי שהיה עם פרוץ המשבר, כל מדינה לעצמה, וכל ממשלה מגבשת מדיניות עצמאית. בדנמרק התחילו עם פתיחת גני ילדים, במטרה להגביר את הפרודוקטיביות של מי שעובדים מהבית; בגרמניה התחילו דווקא עם כיתות י"ב, משום שהם יכולים ליישם הנחיות היגיינה יותר מאשר ילדים; באוסטריה החליטו כי המסעדות ישובו לפעול בעוד שבועיים; ובפולין יפתחו את המלונות במועד זה.

כל ממשלה לעצמה, כאמור, אך ישנם כמה מאפיינים משותפים שמסתמנים, מעין קווי התכנסות לאביב האירופי שיעמוד השנה בצל התפרצות מגפת הקורונה.

כל ממשלות העולם סומכות נכון להיום על אחד משני פתרונות: התפשטות אטית ומבוקרת של הנגיף במהלך השנים הקרובות עד שיגיע למצב שבו שני-שלישים מהאוכלוסייה החלימו ממנו (חיסון עדר טבעי) או פיתוח חיסון רפואי, שיקצר את התהליך וימנע התפרצויות נוספות וקורבנות בנפש.
בינתיים, הנורמות החדשות, שאומצו בהמלצת האפידמיולוגים, בלחץ הציבור ובדיונים בין הפוליטיקאים, עשויות להישאר במקומן חודשים או אפילו שנים. כך נראה "היום שאחרי" באירופה, מבחינת החיים הציבוריים.

אין אירועים המוניים: "הווירוס זקוק למקפצה"

די להגיע למצב שבו ממקרה אחד בווהאן הסינית הדביק עד כה נגיף הקורונה כ-2.6 מיליון בני אדם והביא למותם של קרוב ל-200 אלף מהם, היה צריך שורת אירועים. הווירולוגים, כוכבי התקשורת הבינלאומיים החדשים, מסבירים כי פחות או יותר בכל מדינה, בכל מוקד התפרצות, היה זקוק הווירוס החדש לחממה ספציפית, מקפצה לנגיפים. באוסטריה זה היה בר אפרה-סקי באתר הסקי אישגל; בדרום קוריאה זו הייתה כנסיה בדאגו; בברלין היה זה מועדון לילה עמוס ובהיינזברג, מוקד ההתפרצות המשמעותי ביותר במערב גרמניה, היה זה קרנבל מקומי שנערך במתחם סגור. בישראל, אגב, מעריכים המומחים כי חג הפורים שיחק תפקיד דומה.

"הווירוס הזה משגשג באירועים המוניים סגורים", אמר פרופ' הנדריק שטריק הגרמני מאוניברסיטת בון. למעשה, בדיקה של העיתון "שפיגל" מגלה כי שמונה מעשרת המחוזות הגרמנים שנפגעו בצורה הקשה ביותר הם בבוואריה, וכי בכולם היו חגיגות חורף באוהלי-בירה בתחילת מארס, ששימשו כווקטור רב-עוצמה לנגיף החדש. "האהבה של הבווארים לבירה הפכה לקטלנית", הגדיר זאת השבועון.

לפיכך, כל מדינות אירופה תמימות-דעים בנוגע לביטול אירועים המוניים. דנמרק הודיעה כבר לפני שבועיים על ביטולם עד ספטמבר לפחות, כולל פסטיבלי הקיץ ופסטיבל המוזיקה ברוסקילדה. גם אוסטריה, צ'כיה וכמובן מדינות כמו ספרד ואיטליה אוסרות התקהלות ואירועים המוניים עד סוף הקיץ לפחות. גרמניה ומדינת המחוז בוואריה שבה גם יישרו קו בשבוע האחרון כשביטלו את ה"אוקטוברפסט" - חגיגת הבירה השנתית שמתחילה בסוף ספטמבר. "זה פשוט מסוכן מדי", אמר ראש ממשלת מדינת המחוז. לא מדובר רק בפסטיבלים או בהתכנסויות עממיות, אלא גם בכל תעשיית הכינוסים, שנודדת בדרך כלל ברחבי היבשת לפי לוח זמנים שנקבע שנים מראש, או בתעשיית האופנה והתצוגות שלה או במיסות המוניות בכנסיות או תפילות מרובות משתתפים במסגדים או בבתי כנסת. כרגע, אין כלל תאריך לשובם של אלה לשגרת החיים.

ביטול בית הספר: בספרד ופורטוגל לא יחזרו ללימודים השנה

אבל יש אירוע המוני אחד, התקהלות משמעותית, שמתרחשת על בסיס יומי, שלה יצטרכו מדינות היבשת למצוא פתרון בשלב מסוים - בתי הספר. מאות ואלפי תלמידים אמורים להימצא בבתי ספר על בסיס יומי, אך במקום זאת הם נמצאים בבתיהם כבר מתחילת מארס. בספרד המחמירה, סוף השבוע הקרוב יהיה המועד הראשון שבו בכלל יורשו לצאת מהבתים - בשעות מוגדרות בצהריים בלבד. מנגד, נורבגיה הצטרפה השבוע לדנמרק, ופתחה את גני הילדים ובתי הספר היסודיים שלה. בברלין מוצעים גני ילדים רק למשפחות חד-הוריות או למי שעובד בעבודה חיונית.

ילדים משחקים ברחוב ריק בצרפת  / צילום: Bob Edme, Associated Press
 ילדים משחקים ברחוב ריק בצרפת / צילום: Bob Edme, Associated Press

בהולנד הכריז ראש הממשלה על חזרה ללימודים של בתי הספר היסודיים ב-11 במאי. הכיתות יקוצצו לחצי, והלימודים יתנהלו בבתי הספר במשמרות. גם גרמניה הודיעה כי "תפעל לקצר את משך הזמן עד לחידוש הלימודים", אבל יש כמה מדינות שבהן המצב שונה. הממשלות בספרד ובפורטוגל, למשל, הודיעו כי הלימודים ככל הנראה כלל לא יתחדשו השנה עד הקיץ, ויתחילו מחדש רק בספטמבר. תכניות הלימודים בכל המדינות כוללות כעת כללי היגיינה נוקשים, ושמירת מרווח בין ילד לילד.

חובת לבישת מסכות: הכרח או צעד פופוליסטי

צ'כיה הייתה המדינה הראשונה באירופה שעוד במארס ציוותה על תושביה ללבוש משהו על פניהם כדי להגן על עצמם ועל אחרים מפני התפשטות נגיף הקורונה - מסיכה רפואית, צעיף או סתם חתיכת בד. אוסטריה הצטרפה אליה בשבוע שעבר, כשציוותה על התושבים ללבוש מסיכות הגנה בעת כניסה לחנויות, במספרות או בכל מרחב ציבורי סגור. היא גם מחלקת אותן חינם. גרמניה ביצעה פניית פרסה בעניין: בתחילה הודיעה הממשלה שלא תהיה חובה, וכעת אימצו מדינות המחוז שלה כולן תקנות שונות המחייבות מסכות מגן, אולם רק במקומות מסוימים.

בברלין, למשל, החובה מוטלת על נוסעים בתחבורה הציבורית. התמונות מה"טיוב" הלונדוני הצפוף או מהרכבת התחתית העמוסה במילאנו - ומספר המתים הגדולים בבריטניה ובאיטליה - מעלים חשש מהדבקה מסיבית בתחבורה הציבורית. חוקר מאוניברסיטת MIT אפילו הצביע על הרכבת התחתית והרכבות העירוניות של ניו יורק בתור הגורם העיקרי לכך שהנגיף התפשט בצורה כל כך מקיפה בכל מנהטן ובכל ניו יורק, ולמספר הקורבנות העצום בעיר.

"במקום להקטין את תדירות הרכבות כפי שעשו הרשויות", היתה המסקנה שלו, "היה צריך להגביר אותה פי שניים ושלושה, כדי לאפשר ריווח גדול יותר בין הנוסעים". זו הסיבה שעיריית ברלין ומדינות אחרות החליטו להורות על חובת לבישת המסיכות, אך ורק בתחבורה הציבורית.

עסקים כרגיל? 20 מ"ר לאדם וקניונים סגורים

בחלק ממדינות אירופה, השבוע החולף היה זה שבו העסקים הרבים שבו להיפתח. במצב החדש, מסעדות ובתי קפה ישארו סגורים בינתיים, והתורים למי שרוצה לקחת "טייק אוויי" מתנהלים ברחוב, במרחק של מטר וחצי עד שני מטר אחד מהשני. למי שרוצה להיכנס לחנויות האחרות, דורשים באירופה כ-20 מ"ר לאדם, כדי למנוע צפיפות. בשלב זה רק חנויות קטנות מורשות להיפתח, אבל בגרמניה לא הצליחו הרשויות למנוע גם מהחנויות שנמצאות בתוך קניונים סגורים לפתוח את דלתותיהן.

קניון ריק באיטליה / צילום: Associated Press
 קניון ריק באיטליה / צילום: Associated Press

התוצאה: הקניונים שירטטו בחופזה מסלולי כניסה ויציאה בירוק ובאדום כדי למנוע התערבבות רבה, הם מעסיקים שומרים בכניסה שמווסתים את מספר הנכנסים, והווירולוגים מזהירים ש"מדובר בצעד מסוכן", ש"מאיים להשיב לאחור את כל ההישגים של החודשים האחרונים".

האזהרות הללו נובעות מכך שאחרי שהצליחו "לשטח את העקומה", מדינות אירופה חרדות מפני התפרצות נוספת.

בדיקות, בדיקות ועוד בדיקות

דנמרק הודיעה כי תגדיל עד החודש הבא את יכולת הבדיקות שלה ל-42 אלף ביום. אוסטריה הודיעה כי תבצע 15 אלף בדיקות ביום החל מהשבוע הבא. בגרמניה, בדיקות הן כבר לא בעיה, וכל מי שרוצה יכול לבחור אפילו בין ביצוע בדיקת PCR לביצוע בדיקת דם לנוכחות נוגדנים.

נתונים ראשונים מבדיקות הנוגדנים במינכן מראים כי כצפוי, אין שיעור עצום של אנשים שהחלימו ללא שהמחלה אותרה אצלם. השיעור נע בין 2% ל-3% מהאוכלוסייה בלבד, בשלב זה, ולפיכך האיום בהידבקות ובהתפרצות מחודשת עדיין קיים.

בדיקות קורונה בצ'כיה   / צילום: Petr David Josek, Associated Press
 בדיקות קורונה בצ'כיה / צילום: Petr David Josek, Associated Press

לפיכך, הרעיון האירופי כעת הוא להרחיב את האבחון גם למי שאינם מפגינים תסמינים, ולהשתמש בבדיקות כאמצעי מניעה. צוותים רפואיים, צוות סיעודי ואחיות בבית אבות, קשישים וחולים בסיכון, כולם יוכלו לבקש ולקבל בדיקה ללא בעיה או ייבדקו באופן יזום. המטרה היא למצוא באופן יזום את המדביקים הלא-סימפטומטים - חולים שאינם מרגישים בתסמינים - מה שיכול להוביל לבידוד מהיר שלהם ולמניעת התפרצות.

בעוד באוסטריה מתכוונים להיעזר במשטרה לבצע חקירות אפידמיולוגיות, בגרמניה נפרשים בימים אלה צוותים קטנים שהוכשרו במיוחד בשבועות האחרונים על ידי מכון רוברט קוך, המוביל את המאבק בקורונה כחלק מהממשלה הפדרלית. תפקידם המוגדר של הצוותים יהיה לבצע חקירות אפידמיולוגיות להתפרצויות חדשות. משרד הבריאות הגרמני הוציא כ-12 מיליון אירו על הכשרת 105 צוותים של חמישה אנשים, לרוב סטודנטים, שתפקידם יהיה לסייע לרשויות הבריאות במחוזות השונים לבצע את החקירות, להתקשר למי שהיה במגע עם חולי קורונה ולהורות להם לבצע בדיקות ולהישאר בבידוד. "אנחנו חייבים לשבור כל שרשרת הדבקה", אמרה הקאנצלרית אנגלה מרקל.

חופשות הקיץ: "ברית מדינות חסינות"

במדינות שכבר יוצאות מהסגר, אחת השאלות העיקריות של התושבים היא מה יקרה לחופשות הקיץ שלהם. נכון להיום, הגבולות בין המדינות סגורים לתיירות. גרמנים רבים כמהים לטוס חזרה למיורקה, בה יש להם בתים, אך אין להם איך להגיע לשם, לאחר שכל הטיסות קורקעו. אפילו המעבר לאיים הגרמנים בים הבלטי ובים הצפוני - בהם לא נרשמו כלל מקרי קורונה - אסור. כך גם לתושבי מדינות אחרות, שרגילים לחופשת הקיץ שלהם.

חופי מיורקה בספרד / צילום: KIKE CALVO, Associated Press
 חופי מיורקה בספרד / צילום: KIKE CALVO, Associated Press

קאנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ הציע בימים האחרונים לגבש "ברית מדינות" ששיעורי ההדבקה בהן נמוכים, ולפתוח את הגבולות ביניהן. המטרה שלו היא לאושש את התיירות במדינה על ידי גל תיירים מגרמניה. "ברור שהיעד הוא לפתוח את הגבולות", הוסיף היום. אילו צעדים יצטרכו לנקוט המדינות שיהיו חברות בברית הזו, שתעקוף באופן זמני את אמנת שנגן למעבר חופשי של בני אדם, לא ברור עדיין.

לקראת הגל שני: שוקלים לחייב להתחסן משפעת

בעוד כולם מקווים שהקורונה הוא נגיף עונתי, שכמו "קרוביו" מאותה המשפחה וכמו נגיף השפעת, דועכים באביב ובקיץ, מזהירים הרופאים ממה שעלול להתרחש בחורף הקרוב. החשש העיקרי הוא מתחלואה משולבת של קורונה ושפעת, שיצמצמו עוד יותר את היכולות של מערכות הבריאות לטפל בחולים ויביאו לקריסתן. "התפרצות מחודשת צפויה להיות קשה יותר, גם בגלל שהנגיף התפשט כעת למקומות רבים וכבר לא יהיה מדובר במוקדים נקודתיים כפי שהיה עד כה", הזהירה אפידמיולוגית ממכון הלמהולץ בגרמניה.

רה"מ בוריס ג'ונסון מתחסן נגד שפעת, 2019 / צילום: Jeremy Selwyn, Associated Press
 רה"מ בוריס ג'ונסון מתחסן נגד שפעת, 2019 / צילום: Jeremy Selwyn, Associated Press

לכן, יש מי שכבר קוראים להפוך את החיסון לשפעת בחורף הקרוב לחיסון חובה. יש גם מי שממליצים למבוגרים מעל גיל 65 לקבל חיסון קיים לדלקת ריאות חיידקית, שאמור להגביר את היכולת שלהם להתנגד למחלת הקורונה. בגרמניה נפוצה בימים האחרונים עצומה שמתנגדת באופן עקרוני לחיסוני חובה, וקוראת לאפשר לכל אזרח להחליט בעצמו.

המומחים תמימי דעים כי למרות האווירה הציבורית השואפת לחזור לחיים הרגילים, למרות הדגש על שיקום הכלכלה, האיום עדיין קיים. "אם כולנו נמשיך כאילו התגברנו על הבעיה", אמר סגן נשיא מכון רוברט קוך, "תהיה לנו התפרצות נוספת".