מחקר חדש: האם הקורונה פוגעת בפוריות של גברים?

מחקר חדש מרמז כי הוירוס נקשר גם לריריות האשכים, ועלול לפגוע ביצור הורמוני המין הגבריים וגם בפוריות • האם זו הסיבה לשיעורי המוות הגבוהים יותר אצל גברים?

חובש של מד"א לפני ביצוע בדיקת קורונה / צילום: Ariel Schalit, AP
חובש של מד"א לפני ביצוע בדיקת קורונה / צילום: Ariel Schalit, AP

מחקר חדש שפורסם באתר כתב העת "Nature Review Urology" מציין כי "יש לקחת בחשבון את האיברים היורו-גניטליים בטיפול ב-Covid-19". ובעברית - וירוס הקורונה נקשר לריריות האשכים. הוא גם יכול לעשות נזק לכליות, ולדרוש השתלת כליה, אבל איך שהוא נדמה לנו שהמשפט הראשון תפס אתכם במקום רגיש יותר.

"נראה כי מערכות הרביה הזכריות רגישות במיוחד לווירוס. בחלק מחולי הקורונה ניכרו שינויים משמעותיים בהורמוני המין, באופן המרמז על שינוי בתפקוד איברי יצור הזרע", מציינים במחקר. רמות הורמוני המין הזכריים היו נמוכים משמעותית בקרב חולי קורונה מאושפזים לעומת בריאים, דפוס שאינו מאוד אופייני למחלות ריאה.

בנוסף, שש דגימות של אשכים מחולים שנפטרו מקורונה, הראו כי האשכים נפגעו במגוון אופנים, כולל דלקות אשכים, מוות של תאים מקדימים לתאי זרע בשלבים שונים של התפתחות ופגיעות נוספות. הפגיעה אותרה בכלל שישה הנפטרים, והיא לא בהכרח נפוצה בנפטרים ממחלות אחרות.

Ace2, אחד הקולטנים אליו נקשר הווירוס, נמצא ברמות גבוהות לא רק בריאות אלא גם בכליות ובאשכים, בבלוטת האדרנל ובערמונית. קולטן אחר אליו נקשר הווירוס, TMPRSS2, מבוטא ביתר בכליות, בערמונית, בשלפוחית הזרע ובאפידידימיס (צינור המחבר את החלק האחורי של האשך אל צינור הזרע). החוקרים מציינים כי בניסיון לתקוף את הווירוס, גם מערכת החיסון עלולה לפגוע באיברים האלה, למרות הבידוד היחסי של האשך מהמערכת החיסונית.

גברים ונשים נדבקים בווירוס הגורם למחלת Covid-19 באותם שיעורים, אך גברים מתים כמעט פי 2 יותר. למשל בעיר ניו יורק, 62% מהמתים היו גברים, 38%נשים.

גורמים שונים יכולים להסביר זאת, כמו שיעורי העישון הגבוהים יותר אצל גברים, הרגישות הגבוהה יותר שלהם למחלות לב (בעיקר בגיל הפוריות), וכן עוצמה יחסית גבוהה יותר של מערכת החיסון אצל נשים. אבל ייתכן שהסיבה היא גם הפעילות של הווירוס באשכים.

מחקר קטן מהודו הראה כי הגברים נפטרים מן הוירוס תוך שישה ימים בממוצע, לעומת 4 ימים אצל נשים. ייתכן כי הווירוס נאחז היטב באיברי הרביה הגבריים, ולכן קשה יותר לסלקו.

החדשות הטובות הן שלא נמצא וירוס קורונה בתאי זרע של החולים (במחקר אחד שנערך בתחום). מחקר כזה מוריד מעט את הסיכוי שהאשכים אכן נושאים כמות גדולה של הווירוס.

באשר למחלת הכליות, 60% מהחולים שהגיעו לבתי החולים עם מחלת קורונה חמורה, סבלו גם מפגיעה בכליות - אם כי לא בטוח מה קדם למה, כשמדובר בחולים שרובן מבוגרים. אולם, אצל 28% מהחולים בעיית הכליות החריפה, ואצל אלה, הסיכון לתמותה היה גבוה פי 5.3 מאשר אצל מי שלא סבלו מפגיעה בכליה.

אם בכל זאת מחפשים רמזי סיבתיות, ניתן לראות כי חולים שהגיעו לבית החולים אפילו עם קורונה קלה יחסית, לכאורה, סבלו מרמות פגיעה בכליות שהיו גבוהות יותר מאשר אצל חולים שהגיעו לבתי החולים עם דלקת ריאות שלא נגרמה מקורונה. אגב, תוצאות דומות נמצאו בחולי סארס בשנים בהם המחלה הייתה פעילה, ובחולי MERS, שתי מחלות קורונה קטלניות נוספות.