פנסיה | דעה

דעה: עתיד הפנסיה שלנו תלוי בנו

התאוששות פיננסית משגרת הקורונה, בדיוק כמו הפסקת ההידבקות, תלויה גם במשקיעי הפנסיה, שהם – אנחנו • כמשקיעים אנחנו לא יכולים לאפשר יותר מציאות של תיקי השקעות שמנוהלים באופן חובבני, אם אנו מעוניינים להגיע לסכומים ראויים לגיל פרישה

חיסכון פנסיוני / צילום: shutterstock
חיסכון פנסיוני / צילום: shutterstock

חודשיים בתוך משבר הקורונה - העקומה הולכת ומשטחת. שיעורי התמותה בישראל עומדים על כאחוז אחד מסך המאובחנים, בעוד בחלק ממדינות אירופה הם עומדים על 13% ובארה"ב על 5%. ישראל לא התקרבה למצות ולאתגר את מלאי המנשימים שלה.

מעבר לכך שנקודת הציון הזו מהווה הישג ממשלתי - היא מהווה הישג אזרחי. לצד ההנחיות והאכיפה, התוצאה הושגה בזכות הקרבות אישיות שהתבטאו באלפי החלטות שקיבלו ומחירים ששילמו אזרחי ישראל. כמה שזה נשמע פשטני, קשה להעריך את עוצמתה של פעולה קולקטיבית, ששיאה היה בוויתור של אזרחי ישראל על חגיגות ליל הסדר בחיק המשפחה ומימונה בחיק הקהילה.

הניסיון לבסס 'שגרת קורונה' שעומד בפתחנו, תלוי גם הוא בשימור מידה של בידוד חברתי והנחיות וביכולת להשיב לחיים עוד ועוד מערכות, כלכליות, חברתיות וחינוכיות.

כחלק מאותה חזרה לשגרה אנשים נדרשים להתייצב ולהתארגן מחדש מבחינה פיננסית. אנשים מתמקדים בשלב הראשון במצב חשבון הבנק וביציבות התעסוקתית שלהם, אך דווקא כעת אסור לזנוח את המבט על החסכונות ארוכי הטווח שספגו מכה קשה, וביחס לזירה זו, השאלה: לאן הולכים מכאן? היא קריטית.

לשם הדגמה, סביר כי אדם במסלול "חסכון עד גיל 50" ממוצע, הפסיד 15% מערך התיק הפנסיוני שלו, עד פברואר 2020. זהו הפסד משמעותי מאוד, אך הוא לא מצדיק פאניקה.

באמירה כי צריך לבחון השקעות ארוכות טווח לאורך שנים, וכי השוק מתקן לאורך זמן מפולות יש יותר מגרעין של אמת.

עם זאת, התאוששות פיננסית משגרת הקורונה, בדיוק כמו הפסקת ההידבקות, תלויה גם במשקיעי הפנסיה, שהם - אנחנו. כמשקיעים אנחנו לא יכולים לאפשר יותר מציאות של תיקי השקעות שמנוהלים באופן חובבני, אם אנו מעוניינים להגיע לסכומים ראויים לגיל פרישה.

כדי שזה יקרה, אנו נדרשים להפנים שיכולה להיות לנו השפעה ישירה ביחס לביצועי ההשקעה ולאיכות הניהולית של תיקי ההשקעות שלנו - בדיוק כפי שברור לנו שהשאלה אם העקומה תשתטח או שתיווצר הדבקה המונית חדשה של הקורונה, תלויה בהתנהגות אזרחית. כך זה עובד:

שוק משוכלל ואפקטיבי ("an efficient market") תלוי בכך שאנשים בוחרים מוצרים טובים ועוזבים מוצרים בינוניים וגרועים. אם הביצועים של קרן פנסיה או ביטוח מנהלים זה או אחר הם בינוניים לאורך זמן, אזי הלקוח עוזב אותם ובוחר מוצרים של מנהלי השקעות אחרים שהביצועים שלהם טובים יותר.

בחירות הלקוח, ובמקרה זה המשקיע, מניעים את המוצרים הבינוניים והגרועים להשתפר ולהסתגל. מנהל המוצרי שיראה כי כספי המוצרים שלו מנויידים למוצרים של חברות מתחרות, יהיה חייב להשתפר חברות יצטרכו לאמץ אסטרטגיות שדומות לאסטרטגיות של המוצרים הטובים ולהחליף את מנהלי התיקים. לעומתם, גם המוצרים החזקים מבינים שלא לעולם חוסן, ועליהם להשתפר ולהשתכלל כל הזמן.

זה נחוץ דווקא במציאות של שווקים המנסים להתאושש ממשבר הקורונה. הצורך בניהול חכם של תיקי השקעות יגדל. הסבלנות לניהול בינוני, תקטן. כדי לאפשר את זה צריך לתת למשקיע האזרחי כלים מקצועיים ואובייקטיביים להנגשה של ידע המאפשרים קבלת החלטות פיננסיות שמותאמות מצב משפחתי, פיננסי וגילאי. העולם הולך, באמצעות טכנולוגיות של Robo-Advice לקראת הנגשת ידע פיננסי אובייקטיבי למשקיע הקצה, באופן שמאפשר לו לקבל החלטות כלכליות מושכלות. אך לפני כן עלינו להבין שעתיד ההשקעות הפיננסיות של כל אחד מאיתנו, תלוי בכך שכיחידים וכחברה נייצר שוק פיננסי יותר משוכלל ויותר חכם מכפי שהיה עד כה. 

הכותב הוא מומחה לכלכלה ולפיננסים, בעל דוקטורט מאוניברסיטת קולומביה