"אמון בכלכלה": פיץ' הותירה את הדירוג של ישראל ברמה של A+

בפיץ' צופים כי הצעדים שנועדו להתמודד עם מגפת הקורונה העולמית יביאו לקיטון של 5.6% בתוצר הריאלי של כלכלת ישראל בשנת 2020 • להערכתם, שיעור האבטלה בישראל יוותר על 10% בסוף 2020

משה כחלון ורוני חזקיהו  / צילום: איל יצהר, כדיה לוי, גלובס
משה כחלון ורוני חזקיהו / צילום: איל יצהר, כדיה לוי, גלובס

חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' (Fitch) אישררה היום (ה') את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A+ עם תחזית יציבה. על פי החברה, דירוג האשראי של ישראל מאזן בין חשבונות חיצוניים חזקים, כלכלה מגוונת בעלת ערך מוסף גבוה וחוסן מוסדי, לבין יחס חוב ממשלתי לתוצר שעודנו גבוה ביחס למדינות הייחוס וסיכונים פוליטיים וביטחוניים מתמשכים.

האנליסטים של פיץ' צופים כי הצעדים שנועדו להתמודד עם מגפת הקורונה העולמית יביאו לקיטון של 5.6% בתוצר הריאלי של כלכלת ישראל בשנת 2020. בשנת 2021 הצמיחה תעמוד להערכתם על 5% בהנחה של נורמליזציה של המשבר הבריאותי בישראל ובעולם. עם זאת הם מוסיפים כי קיימים סיכונים מהותיים לאור אי הוודאות סביב היקף ומשך התפרצות הנגיף. כמו כן הם צופים כי לאחר שנת 2021 הצמיחה בישראל תעמוד על 3% בממוצע וצופים כי שיעור האבטלה יוותר על 10% בסוף שנת 2020.

החשב הכללי, רוני חזקיהו אמר כי: "אשרור הדירוג בתקופה של משבר עולמי חסר תקדים מלמד על אמון החברה בכלכלת ישראל ומדגיש את החשיבות בשמירה על משמעת פיסקלית בעודנו מתמודדים עם השלכות הקורונה בישראל."

האנליסטים מציינים כי ישראל עדיין פועלת ללא תקציב רשמי בשל היעדר ממשלה ותחת מגבלת הוצאה של 1/12 בכל חודש. הקשיים המתמשכים בהרכבת ממשלה מאז הבחירות באפריל 2019 הובילו לדחיית כל צעד פיסקלי. עם זאת, למרות היעדר ממשלה, הכנסת הצביעה על גידול של 50 מיליארד שקל בתקציב כדי לממן צעדים ספציפיים שפורסמו על ידי הממשלה, בנוסף ל-40 מיליארד שקל תוספת לגירעון מעל זה שתוכנן תחת התקציב ההמשכי ומגבלת 1/12. בהתאם החברה צופה כי הגירעון יוותר גבוה בשנת 2021 ויעמוד על 4.5% מהתוצר. בהודעה מציינת החברה כי בהסכם הקואליציוני נקבע כי תקציב לשנים 2020 ו- 2021 יועבר בתוך שלושה חודשים, מה שאמור להצביע על סדרי העדיפויות התקציביים של הממשלה לאחר משבר הבריאות, אם כי הקואליציה נראית שבירה.

בהודעת החברה צוין כי המצב הפיסקלי של ישראל עודנו מהווה נקודת חולשה יחסית. גירעון הממשלה יעלה על 10% מהתוצר בשנת 2020, כאשר יחס חוב-תוצר יגדל ויעמוד על 77% לעומת 60% בסוף השנה הקודמת, הרבה מעל הנתון החציוני של המדינות המדורגות בקבוצת הדירוג, שעומד על 56%. יחד עם זאת נכתב כי ישראל התמידה בהורדת נטל החוב, אך המשמעת הפיסקלית התרופפה בשנים האחרונות ומטילה ספק ביכולת ובנכונות הרשויות להתמודד כראוי עם המגמה של העלייה בחוב.

על פי ההודעה, חלקו של החוב החיצוני הינו נמוך (8% מהתוצר), ומדינת ישראל נהנית מגמישות מימונית גבוהה. למדינה שוק מקומי עמוק ונזיל הנתמך על-ידי תכנית רכישות האג"ח של בנק ישראל בסך 50 מיליארד שקל, גישה טובה לשווקי ההון הבינלאומיים, תכנית פעילה של מכירת אגרות חוב ליהודי התפוצות וכן תכנית ערבויות ממשלת ארה"ב במקרה של זעזוע בשווקים.

החברה מציינת כי החשבונות החיצוניים של ישראל נותרו חזקים. לישראל עודף בחשבון השוטף בכל שנה מאז 2003, והציפייה היא שהעודף בחשבון השוטף ימשיך ב-2020-2021. החולשה במאזן הסחר מאוזנת אל מול הצמיחה הגבוהה של ייצוא השירותים. רזרבות מטבע החוץ הגיעו לרמה של 126 מיליארד דולר במרץ 2020. פיץ' טוענת כי הפוזיציה של ישראל כמלווה נטו בשנת 2019 הצטמצמה ירדה מעט ל 44% מהתוצר, אך נותרה ברמה גבוהה משמעותית מהרמה החציונית של מדינות המדורגות ברמה דומה ואף גבוהה יותר.