הקונספירציה שמטלטלת את אירופה ומה לומדים מדוחות אינטל: השבוע בהייטק

איך המשבר משפיע על אינטל? חמישה דברים שלמדנו מדוחות החברה • למה מניית אמזון בשיא ומה איל וולדמן מתכנן לעתיד? • וגם: פייסבוק עושה צעד נוסף להתחרות בזום • מה קרה השבוע בהייטק

אדם עם מסכה בלונדון, על רקע גרפיטי נגד רשתות 5G  / צילום: RUSSELL BOYCE, רויטרס
אדם עם מסכה בלונדון, על רקע גרפיטי נגד רשתות 5G / צילום: RUSSELL BOYCE, רויטרס

אחת השאלות לגבי משברים היא כמה מהר הכלכלה תצא מהם. זה כמובן תלוי בתחום הפעילות, סוג הלקוחות, שיטות המכירה, מחיר המוצר ועוד ועוד. אולם כך או כך, משבר כלכלי לא טוב לאף חברה מכיוון שככל הנראה, לפחות חלק מלקוחותיה נפגע. אתמול פורסמה ידיעה ב-CNBC כי מנכ"ל אפל טים קוק אמר לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי המשבר ייראה כמו האות V (כלומר ירידה חדה והתאוששות מהירה וחדה). בידיעה לא הופיעה הסבר. אפשרויות נוספות הן שהמשבר ייראה כמו האות U, W או L (שזה אומר שההתאוששות היא איטית, ויכולה להימשך גם עשור).

בשבוע הקרוב יפרסמו חמש ענקיות הטכנולוגיה את הדוחות הכספיים שלהן (גוגל ביום שלישי, פייסבוק ומיקרוסופט ביום רביעי, ואמזון ואפל ביום חמישי). שיחות הוועידה עם האנליסטים לאחר פרסום הדוחות עוסקים ויעסקו בין השאר בסוגיה הזאת, שרלוונטית כמובן לכל החברות. כששאלו את מנכ"ל קוקה קולה השבוע מה מהתרחישים הוא צפה, והוא אמר שלדעתו הסיכוי הכי גבוה שהתרחיש יהיה U, אך הוא גם לא שולל שיש סיכוי כלשהו שזה יהיה L.

יכול להיות שהתאוששות של חברות הטכנולוגיה תהיה מהירה יותר. בשיחת הוועידה של אינטל שפורסמה השבוע לא היה עיסוק כל כך ממוקד בתרחישי היציאה עצמם, אך הדוחות ודברי המנכ"ל כן שיקפו את ההזדמנויות והאתגרים עמם מתמודדת החברה. מבחינת מספרים: הכנסות החברה הסתכמו ב-19.83 מיליארד דולר, עלייה של 23% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. תחזית האנליסטים הייתה להכנסות של כ-18.7 מיליארד דולר. בשורה התחתונה דיווחה אינטל על רווח של 1.45 דולרים למניה, לעומת תחזית האנליסטים לרווח של 1.28 דולרים למניה. התחזית לרבעון הבא הייתה מעט מאכזבת בשורת הרווח.

חמש נקודות מדוחות אינטל:

  1. המנכ"ל מפגין ביטחון - מנכ"ל החברה בוב סוואן ציטט בשיחת הוועידה את אנדי גרוב, ממייסדי אינטל: "'חברות לא טובות נופלות במשברים. חברות טובות שורדות אותם. חברות מעולות משתפרות בזמן משברים'". סוואן הוסיף: "בזכות הדנ"א שלנו, היתרונות התחרותיים והחוסן הפיננסי, אנחנו נצא מהסיטואציה הזאת אפילו חזקים יותר".
  2. ההזדמנויות - אינטל נהנית מצורך בתשתיות טכנולוגיות שתומכות בעבודה ולמידה מרחוק - רשתות תקשורת, ענן ומחשבים ניידים. למשל, פעילות הדאטה סנטרס של אינטל צמחה ב-43% וזהו היה הרבעון השני הכי טוב של הפעילות הזאת (שיעור הצמיחה הגבוה הוא בין השאר מכיוון שהרבעון המקביל ב-2019 היה חלש).
  3. הפעילויות שנפגעות - המשבר העולמי פגע בפעילות ה"אינטרנט של הדברים", במיוחד בתחום התעשייה והקמעונאות. כמו כן, תחום האוטומוטיב נפגע והמנכ"ל ציין כי אמנם מובילאיי רשמה ברבעון הראשון תוצאות שיא, בחברה צופים כי ההכנסות השנתיות יהיו נמוכות מהתחזיות בגלל הפגיעה בענף הרכב והעובדה כי ייצרו פחות מכוניות. עם זאת, המנכ"ל ציין כי מובילאיי נמצאת בתחום צומח בתעשיית האוטומוטיב. יש גם באטה בביקוש של ארגונים וגופים ממשלתית לדאטה סנטרס. עוד ציינו בחברה כי הם צופים כי שוק המחשבים יסבול מחולשה ברבעון השני בגלל המשבר הכלכלי.
  4. אי ודאות - בדומה לחברות אחרות, אינטל החליטה לא לעדכן את התחזיות השנתיות שלה בגלל אי הוודאות בנוגע להמשך השנה. החברה אמנם נהנית מהמעבר לעבודה ולמידה מרחוק אך המנכ"ל אמר בשיחה כי בחברה ממשיכים להעריך איך ההשפעה על הכלכלה תקזז את ההשפעה החיובית של העבודה מרחוק. הוא גם ציין כי למשל בתחום המחשבים, יש אי ודאות לגבי איך תיראה הפעילות במחצית השנייה של השנה.
  5. הקפיאו את הביי-באק - רכישה עצמית של מניות (ביי-באק) היא אחד הדברים שבעלי מניות אמריקאיים הכי אוהבים. זה מאפשר להם לא להידלל למרות הנפקת אופציות לעובדים. לכן ההחלטה של אינטל להקפיא את הביי-באק היא הצהרה חשובה, ומעניין יהיה לראות מה יעשו בחברות אחרות. בנוסף, החברה גייסה חוב בהיקף של 10.3 מיליארד דולר.

"רגשות מעורבים": וולדמן בראיון לאחר אישור מכירת מלאנוקס

לפני שבוע וחצי סוף סוף אושרה העסקה למכירת מלאנוקס, המפתחת ומשווקת ציוד תקשורת להעברת נתונים מהירה, לחברת אנבדיה האמריקאית. מלאנוקס נמכרת ב-6.9 מיליארד דולר, או 7.36 מיליארד דולר כולל המניות החסומות, האופציות והתגמול ההוני שבידי העובדים.

"הרגשות מעורבים", אמר איל וולדמן, מייסד ומנכ"ל חברת הטכנולוגיה מלאנוקס, לשירי חביב מ"גלובס". "אנחנו שמחים מאוד על העסקה שהיא טובה מאוד לעובדים, לבעלי המניות ולכל מי שקשור למלאנוקס, אבל אני גם קצת עצוב כי זה סוף פרק של 21 שנה של בניית חברה מדהימה, צוות מדהים. אני בטוח שנמשיך לבנות באנבידיה חברה גדולה, טובה ובריאה".

בראיון דיבר וולדמן על העתיד שלו, על השאלה אם השווי היה נמוך יותר ועל משבר הקורונה.

לראיון המלא.

לא כולם פיינשמייקרים מרוטשילד

משרד האוצר אישר השבוע העברת 1.2 מיליארד שקל לרשות החדשנות, לתקציב השנתי שלה. מתוך הסכום הזה, 500 מיליון שקל יילכו למענקים מהירים (נושאי תמלוגים) לחברות שנקלעו למצוקה כלכלית בעקבות המשבר.

בשבועיים האחרונים נמתחה ביקורת על ההחלטה לסייע לתעשיית ההייטק שמבוססת על משקיעים בעלי כיסים עמוקים. חלק מהביקורת היה מבוסס על מידע לא מדויק ובעיניי הלך רחוק עם כותרות פופוליסטיות, אבל כשאלת מדיניות זאת עדיין שאלה חשובה. השבוע פרסמתי ראיון עם אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, והוא ענה למבקרים, הן אלו שחושבים שלא צריך לתת כסף והן אלו שחושבים שנותנים פחות מדי.

אהרון חושב שמעט מאוד כסף יילך לחברות ברוטשילד (שם קוד לחברות המדושנות יחסית) ואמר גם: "אנשים לא מבינים איך הרשות עובדת. כשאתה אומר הייטק, יש לכולנו תמונה בראש של הפיינשמייקרים שיושבים ברוטשילד...". לדבריו, 500 מיליון שקל הלכו לתעשיית מדעי החיים, 400 מיליון שקל הלכו לפריפריה, 150 מיליון שקל לתעשיית הייצור ועוד 150 מיליון שקל לסטארט-אפים שתומכים בייצור". בראיון הוא גם מדבר על המוסדיים והאם הם צריכים להשקיע בהייטק ועוד.

לראיון המלא.

עוד דברים מעניינים מהשבוע האחרון:

  • האם רשתות דור חמישי גורמות לקורונה? הקונספירציה שהתחילה מראיון עם רופא בעיתון בלגי ויוצאת משליטה באירופה - והקשר שלה לרוסיה. כתבה מאוד מעניינת של יסמין יבלונקו. וגם: פייסבוק סגרה קבוצה ישראלית שעוסקת באותה קונספירציה.
  • איום על זום? פייסבוק השיקה שיחות וידאו לקבוצות באפליקציית מסנג'ר. פרסום ראשון של אורי ברקוביץ', שעלה על זה לפני שהרשת החברתית הספיקה להוציא הודעה בעולם.
  • פרק נוסף בתביעה של חברת פייסבוק נגד חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO: הרשת החברתית הגישה השבוע תצהיר לבית המשפט ובו ניסתה לערער שרתים המקושרים ל-NSO שימשו במתקפה על משתמשי ווטסאפ. בפייסבוק גם ניסו לערער את טענת NSO כי אינה פועלת בארה"ב.
  • מניית אמזון נמצאת בשיא כל הזמנים. כשההכנסות זורמות אז פחות שומעים על סביבת העבודה המסוכנת לעובדי המחסנים וגם לא את הביקורת על הפילנתרופיה הקטנה מדי של האיש העשיר בעולם, ג'ף בזוס, שבחודשים האחרונים הגדיל את הונו ב־26 מיליארד דולר. כתבה של יסמין יבלונקו מסבירה איך כל זה קורה.
  • חברת פלנטיר עוזרת לממשלות רבות להתמודד עם הקורונה בתקווה שזה יאפשר לה ליצור איתן קשרים עסקיים ארוכי טווח שיניבו הכנסות עתידיות. אולם החברה גם מתמודדת עם אתגרים פיננסיים. בינתיים פלנטיר דחתה את ההנפקה, צמצמה כוח אדם, וכמו יותר מדי חברות הייטק פרטיות בולטות - מציגה תוצאות כספיות באמצעות חשבונאות יצירתית. מה קורה בחברת של המיליארדר פיטר ת'יל?. כתבה של וול סטריט ג'ורנל.
  • בזמן שמשבר הקורונה מאיץ את המעבר לשירותי אונליין, ותשתיות הנדל"ן המיחשובי בעולם מאפשרות גישה מהירה ואמינה לאפליקציות הענן, מציע התחום של Data Infrastructure הזדמנות השקעה ייחודית. אביבית מנה קליל ואסף בראל חנדלי מאופנהיימר עם המלצת השקעה.
  • הסטארט-אפ שרוצה לקצר את זמן המשלוח שלכם מהסופרמרקט
  • כך תימנעו מ"הפצצות זום": מדריך להגדרות פרטיות ואבטחה באפלקציה הפופולרית

מה בתעשייה

קרנות:

  • קרן ההון סיכון S Capital הודיעה על סגירה של קרן חדשה בהיקף של 120 מיליון דולר. הקרן הוקמה ב-2018 על ידי איה פטרבורג וחיים סדגר במטרה להשקיע בחברות שמפתחות טכנולוגיה עמוקה. הקרן מנהלת 270 מיליון דולר, כ-100 מתוכם בקרן הראשונה שלה, 50 נוספים בקרן נפרדת המיועדת להשקעה בחברות צמיחה, והשאר בקרן החדשה. פטבורג וסדגר לא חושפים את המשקיעים בקרן, אך לדבריהם, מרביתם גופים מוסדיים אמריקאים, וכן ישנו משקיע גדול מאירופה. לידיעה המלאה.

גיוסי הון:

  • הסטארט-אפ הישראלי גרנולייט (Granulate), המפתח מוצר לשיפור ביצועים בזמן אמת של שרתי ענן, הודיע על השלמת גיוס של 12 מיליון דולר (עד כה גייסה החברה 15.5 מיליון דולר). גרנולייט הוקמה ב-2018 על ידי אסף עזרא וטל סייג. את הסבב הובילה הקרן האמריקאית אינסייט פרטנרס, והשתתפו בו גם המשקיעים הקיימים, הקרנות TLV פרטנרס וחץ ונצ'רס, היזם הסדרתי בני שניידר, מייסדי הסטארט-אפ WalkMe דן עדיקא ורפי סווירי, ומייסדי דמיסטו שנמכרה לפאלו אלטו תמורת כחצי מיליארד דולר. לידיעה המלאה.