אחרי שזכתה לשבחים מקיר לקיר על ההתמודדות: ההידבקויות בסינגפור עולות בקצב מהיר

הניסיון של סינגפור מראה עד כמה השליטה על הנגיף יכולה להיות שברירית, וזו יכולה להיות אזהרה מוקדמת לישראל ולמדינות אחרות בעולם שחוזרות מהר מדי ובביטחון רב מדי לשגרה

מרכז כנסים שהוסב למתחם קליטה לחולים בתהליכי החלמה בסינגפור בסופ"ש / צילום: Edgar Su, רויטרס
מרכז כנסים שהוסב למתחם קליטה לחולים בתהליכי החלמה בסינגפור בסופ"ש / צילום: Edgar Su, רויטרס

בעוד שבישראל, הממשלה דוהרת להחזיר את החיים לשגרה שקדמה למגפת הקורונה, התנסויות במדינות אחרות בעולם, שזכו למחמאות על דיכוי הנגיף, מגלות כי המהירות והשבחים מבפנים ומבחוץ היו אולי מוקדמים מדי.

לסינגפור הייתה מההתחלה תוכנית למאבק בקורונה. גם כאשר דרום קוריאה התמודדה עם התפרצות גדולה בפברואר, והונג קונג ספגה ביקורת על סגירה איטית מדי של הגבול עם סין, העיר-מדינה סינגפור גרפה שבחים על תגובה מהירה, והתחקות מתוחכמת אחרי הקשרים של הנדבקים בנגיף. אך כעת, כמעט שלושה חודשים אחרי מקרה ההידבקות הראשון בסינגפור, ההידבקויות עולות בקצב מהיר. הרשויות דיווחו על יותר מקרים ביום שלישי שעבר - 1,426 - מאשר בכל פברואר ומרץ. היום (א') דיווחה סינגפור על 931 נשאים מאומתים חדשים.

הווירוס כך נראה מצא עקב אכילס: עובדים מהגרים. מאות אלפי עובדים מבנגלדש, הודו ומדינות נוספות חיים במעונות, לעתים קרובות 10-20 בחדר אחד. הם נכנסים למסחריות דחוסות בדרך לבניית מגדלי המשרדים הנוצצים של העיר או בנייני הדירות.

יותר משלושה רבעים מ-­13,624 המקרים בסינגפור מגיעים כעת מהמעונות הללו. ראש הממשלה לי הסיאן לונג אמר שההידבקויות במעונות הצפופים נשארו "במידה רבה מובלעות" שלא התרחבו לאוכלוסייה הכללית. הרשויות פועלות לעקוב אחרי כל העברה מהמעונות לאוכלוסיות שמחוץ להם בהקדם, הוא הוסיף.

לי הודיע שהסגר על סינגפור, שהחל בתחילת אפריל והיה אמור להימשך ארבעה שבועות, יוארך בעוד ארבעה שבועות, עד 1 ביוני. רשימת השירותים החיוניים שנשארים פתוחים תצומצם, כדי להפחית עוד יותר את הסיכון להידבקות העובדים שלהם.

הקלות בסגרים: הידבקות בלתי נמנעת

הניסיון של סינגפור מראה עד כמה השליטה על הנגיף יכולה להיות שברירית, וזו אזהרה מוקדמת לארה"ב ולמדינות אחרות בעולם. כיסים חדשים של הידבקות הם בלתי נמנעים כאשר יש הקלות בסגרים ואנשים מתחילים להיפגש, אומרים מומחים. התפרצות יכולה להתרחב במהירות אם הרשויות לא מסוגלות למנוע אותה מראש, או לתפוס אותה בשלב מוקדם, במקומות שצפויים להיות כיסים של העברה מהירה.

מדינות המפרץ הפרסי נוקטות לאחרונה צעדים להגבלת התפרצויות בין עובדים מהגרים, אחרי גידול במקרי ההידבקות בהם. הם השיקו סריקות בריאותיות מסיביות של עובדים שחיים ועובדים במרחבים מוגדרים, ובודקים את אלו עם תסמינים. סעודיה החלה להסב בתי ספר לדיור זמני לעובדים כדי להבטיח ריחוק חברתי.

בסינגפור, עיר של 5.7 מיליון תושבים, הזינוק האחרון בהידבקויות מסכל את מאמצי הממשלה להגביל את העלייה היומית לנתון דו-ספרתי. מספר המקרים מחוץ למעונות העובדים הזרים עדיין נמוך, והריתוק לבית מחזיק את ההידבקויות ברמה נמוכה מספיק כדי שהרשויות יוכלו לזהות את האנשים שהנדבק היה איתם בקשר ולבודד אותם.

אך הממשלה מגלה כעת אלפי מקרים בין העובדים הזרים, וזוהי הוכחה לכך שהנגיף תקף את המעונות בלי שנחשף, כנראה במשך כמה שבועות. היקף ההתפרצות מחייב תגובה ביורוקרטית גדולה בצורה של תגבור בדיקות, דילול המעונות והעברת עובדים בריאים לאתרים חלופיים, כולל אוניות ומתקנים צבאיים.

כ-300 אלף עובדים זרים מתגוררים במעונות. חלקם הם מתחמים גדולים שנבנו מלכתחילה כדי לשכן עד 25 אלף איש, ואחרים הם מפעלים קטנים שהוסבו לשיכון של עד 500 עובדים. עד שהרשויות איתרו את המקרים, הנגיף התפשט למתקנים רבים כאלו. רבים מהנשאים היו שקטים - עם תסמינים קלים או ללא תסמינים. מאז, כל המעונות הללו הושמו תחת סגר, והעובדים מוגבלים במידה רבה לחדריהם מלבד יציאה לחדרי שירותים או למקלחות משותפים.

מגורי העובדים הזרים: כיסי הידבקות צפויים

המגפה מיקדה את תשומת הלב בפערים בין קרוב למיליון העובדים הזרים בשכר נמוך לבין יתר תושבי העיר העשירה שהם בונים ומתחזקים.

המבקרים אומרים שהממשלה צריכה הייתה לדעת שהמעונות יהפכו לכיסי הידבקות, בהתחשב בקרבה של העובדים שחיים ואוכלים בהם. המקרים הראשוניים בקהילה הזו התגלו בפברואר, אם כי המספרים היו נמוכים יחסית. פקידי הממשלה טוענים שהם נקטו אמצעי זהירות, כולל סגירת מתקנים לא חיוניים כמו חדרי כושר, הפסקת ארוחות צהריים המוניות ומניעת מפגשים בין עובדים מבלוקים נפרדים.

אבל מניעת התפרצויות גדולות חייבו גם את סגירת סינגפור מוקדם יותר מכפי שעשתה הממשלה - וזהו האיזון הרגיש שהממשלה חששה להפר. בתי הספר, אזורי הקניות, המסעדות ואתרי הבניה נשארו במידה רבה פתוחים עד תחילת אפריל, מאחר שהרשויות, שחששו מחודשים של מאבק במגפה, נטו לאמצעי בלימה ממוקדים יותר כדי למנוע נזק כלכלי רציני ועייפות של ריתוק לבתים. הידבקויות רבות התרחשו בתקופה הזו, והרשויות אומרות שהן היו קשורות למוקדי הקניות הענקיים.