הנדל"ן בסיאטל ממשיך להיות מבוקש למרות המגפה

ענקיות הטכנולוגיה כמו אמזון ומיקרוסופט מושכות עובדים - שמחפשים בתים לגור בהם

נכס בסיאטל. הנדל"ן בסיאטל ממשיך להיות מבוקש למרות המגפה  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
נכס בסיאטל. הנדל"ן בסיאטל ממשיך להיות מבוקש למרות המגפה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מגפה או לא:

הצעות שונות על אותו נכס, מלחמת מחירים, עסקאות במזומן שעות לאחר שדירה יצאה לשוק: כל זה קורה בימים אלה בסיאטל, העיר שרק לפני כמה שבועות נחשבה למוקד הרעש של מגפת הקורונה בארה"ב, ומאז 23 במרץ נמצאת בסגר כולל.

"אנחנו מקווים שנוכל לקבל עכשיו מחיר הוגן תמורת הבית", אומר מרסלו גרסייה, בן 33, מתכנת בכיר באמזון. הוא ואשתו מליסה הגישו ארבע הצעות לבתים שראו בשבועות האחרונים ב-Bellevue, פרבר ממזרח לעיר. כל ההצעות שלהם, סביב מיליון דולר, נדחו או שמישהו הגיש הצעה גבוהה יותר, למרות שההצעה שלהם הייתה קרובה למחיר המבוקש.

מדינת וושינגטון הייתה הראשונה לדווח על מוות כתוצאה מנגיף הקורונה. אמנם המספר ממשיך לעלות, אבל הקצב נמוך יחסית מאשר במדינות אחרות, בין היתר בגלל הסגר המוקדם שהוטל במדינה.

השפעת ההייטק:

אבל מה שעוד מבדיל את סיאטל מערים גדולות אחרות הוא קצב הגידול המהיר של סקטור ההייטק. בשעה שענפים רבים נמצאים עכשיו בקשיים, כמה מחברות ההייטק של העיר מתחזקות דווקא בשעה שאמריקאים רבים נמצאים תחת הנחיות של ריחוק חברתי.
אמזון גייסה 100 אלף עובדים בארה"ב להתמודד עם המשבר, וחברות שמציעות מיחשוב ענן כמו מיקרוסופט (אף היא מאזור סיאטל) וגוגל, זוכות לביקוש גבוה מצד ספקיות תוכנה, שירותי וידיאו סטירימינג, ויצרניות של משחקי מחשב.

בינתיים, מוכרים פוטנציאלים רבים לא מציעים את הבתים למכירה מתוך חשש מפני העתיד ובגלל הגבלות המגפה. אסור לקיים בית פתוח (שאליו מגיעים אנשים רבים), אולם מותר להראות את הבית לאנשים בודדים אם שומרים על כללי הריחוק). זה הקטין עוד יותר את מלאי הבתים הקטן ממילא. מספר הנכסים הרשומים למכירה ירד ב-67% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לפי מידע שהתקבל מ-Northwest Multiple Listing Service, מספר הבתים והדירות שנמכרו בשבוע הראשון של אפריל היה גבוה יותר מכל אחד בשנתיים האחרונות, לאחר עלייה של 9.1% במרץ 2020 בהשוואה למרץ 2019.

"השוק עדיין מאוד פעיל אומר דין ג'ונס, מנהל ובעלים של Realogics Sotheby's International, והוסיף שהלקוחות ממגזר הנדל"ן מספקים חלק גדול מהעבודה לסוכנים שלו. "אמנם אנשים מאוד דואגים עכשיו, אבל יש גם גישה של 'אנחנו נתגבר'".

רוב האקשן מתרכז ב-Bellevue. ב-2018, סיאטל העבירה את מה שמכונה "מס אמזון", שהשית מס חדש על עסקים גדולים. אמנם המס בוטל בהמשך, אבל חלק מהחברות כבר התחילו לחפש משרדים במקומות אחרים. באפריל 2019 אמזון הודיעה על כוונתה להעביר אלפי עובדים מסיאטל ל-Bellevue עד 2023 משום שהאחרונה מציעה "אווירה ידידותית לעסקים".

קים מורגן, בת 42, מנהלת מוצר בכירה באמזון, ובעלה, מחפשים בית כבר שנה. הם הגישו הצעות וגילו שבמקביל אליהם המוכרים קיבלו הצעות במזומן, שגבוהות ב-100 אלף דולר מהמחיר המבוקש. הם הגישו חמש הצעות מאז נובמבר, מהן שתיים בפברואר ובמרץ, והופתעו לגלות שהתחרות נותרה כה עזה.

ב-17 במרץ בני הזוג סוף סוף הגישו הצעה מוצלחת של 45 אלף דולר יותר מעל מחיר ביקוש של 695 אלף דולר, ושילמו 740 אלף דולר תמורת בית חווה בשטח 122 מ"ר ושלושה חדרי שינה, ב-Bellevue. אף שהבית קטן ממה שהם רצו, הם מרגישים בני מזל שזכו על פני חמש הצעות אחרות. הם חתמו על החוזה והוסיפו סעיף שנקרא 10-day Covid clause; שמאפשר לדחות את הסגירה אם מישהו מהם יחלה.

המחירים:

סורש וולגפודי, בן 59, ואשתו קליאני, שעבדו שניהם במיקרוסופט ואז עברו לעבוד בחברת הייטק אחרת, חיפשו בית בבלוויו במשך יותר משנה עד שהחל משבר הקורונה. בשבוע השני של פברואר הם הציעו קצת פחות ממחיר מבוקש של 2.58 מיליון דולר על בית בן חמישה חדרי שינה, שישה חדרי אמבטיה, 390 מ"ר, בבלוויו. בני הזוג הוסיפו סעיף שמצהיר שהם ישלמו סכום מסוים מעל ההצעה הגבוהה ביותר שהמוכר קיבל.
אף שהם חשבו שהבית מתומחר יתר על המידה, היו כמה הצעות מתחרות, והם דאגו שההיצע יצטמק עוד יותר עם המשבר יתמשך. "היינו בהלך מחשבה שלפיו אנחנו צריכים לקנות עכשיו", אומר וולגפודי. הם רצו להיות קרובים יותר ללקוחות שלהם ולמשרד הראשי של החברה.

אחרי שההצעה שלהם, בגובה 2.35 מיליון דולר התקבלה, בני הזוג אמרו שהם לא יכלו להכין את הבית למעבר משום שהסגר מגביל עובדי צביעה וכו'. מותר לעבור דירה, אבל בני הזוג העבירו את רוב חפציהם בעצמם מסיבות בטיחות.

וולגפודי אומר שהם מתכוונים לתמחר באגרסיביות את הבית הנוכחי שלהם, בוודינוויל, וושינגטון, שבו התגוררו במשך 20 שנה. אבל לפני כן עליהם להכין אותו למכירה וזו לא תהיה משימה קלה בימים אלה. חלק מהדברים הם יעשו בעצמם, וחלק יצטרכו לחכות.
הגישה של בני הזוג וולגפודי אופיינית לתקופה הנוכחית, אומרת אמבילי סוקסן, המתווך שייצג אותם בעסקה. "כולם מודאגים, אבל חושבים שהמצב זמני ושהם יעברו את המשבר", היא אומרת.

היזמים:

היזמים צפויים לספוג מכה קשה במשבר הזה, אומרים המתווכים, משום שהם תלויים במכירות ובאירועי שיווק שכרגע אסור לקיים. חלק מהם התחילו לשווק אונליין או דחו פרויקטים. אחד הפרויקטים הוא Gridiron Condominiums, שבו נמכרו כבר 70% מהדירות, כולל עשר בשלושת החודשים האחרונים, באמצעות סיורים וירטואליים. המחירים נעים בין 300 אלף ל-900 אלף דולר. היזם מציע גם אפשרות לשמור את הדירה.