גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מגלות אחריות? למרות המצב הכלכלי הקשה, הרשתות בארה"ב לא ממהרות לפתוח מחדש את הדלתות

בזמן שבארה"ב ניטש ויכוח עז בין תומכי פתיחת הסגר, בעיקר מהצד הימני של המפה הפוליטית, לבין אלה שמבקשים להמתין עם זה, רשתות גדולות מסרבות לפתוח את החנויות שלהן, למרות שבחלק מהמדינות המושלים התירו זאת

סניף של רשת בסט ביי / צילום: shutterstock
סניף של רשת בסט ביי / צילום: shutterstock

כאשר כמה מדינות ארה"ב נוטות לפתוח מחדש את הכלכלה שלהן מהסגר של הקורונה, חברות גדולות רבות לא ממהרות לפתוח מחדש את הדלתות.

מייסי'ז, גאפ וענקית המסעדות TGI פריידייז הן בין הרשתות הארציות הגדולות שהודיעו כי הן לא מתכוונות לפתוח את דלתותיהן כרגע במדינות כמו ג'ורג'יה ודרום קרוליינה, מנימוקים של בריאות וחשש מביקוש צרכני נמוך. רשתות נוספות, כמו בסט ביי וסטארבקס, ימשיכו לפעול במתכונת קורונה, כלומר יספקו הזמנות מקוונות בלבד או באיסוף עצמי ללא כניסה לחנות.

הרשתות אומרות כי תוכנית הפתיחה מחדש המדורגת שלהן תתבסס על הנחיות מדינתיות ומקומיות, שיעורי ההידבקות המקומיים, ניתוחי השוק שלהן וסקרי צרכנים. חנויות גדולות רבות אינן רווחיות אם מספר הקונים שיכולים להיכנס אליהן מוגבל מאוד, אומרים יועצים.

רשתות שנפתחות מחדש פועלות להרגיע את הקונים. "דיק'ס ספורטינג גודס" פתחה בשבוע שעבר כמה חנויות בדרום קרוליינה, איווה, נברסקה, וירג'יניה ואוקלהומה, אחרי שעברה לאיסוף הזמנות מבחוץ והזמנות אינטרנט בחודש שעבר. "אנחנו רוצים להבטיח לכם שאנחנו נוקטים אמצעי מניעה כדי להחזיק את החנויות נקיות ובטוחות", נאמר באתר החברה לחנויות המקומיות ביום חמישי. החברה מסרה לאנליסטים כי היא נערכת כדי לקבוע את האיוש הנכון של החנויות ואת מודל התפעול החדש, וכבר ביטלה כמה הזמנות של מוצרים.

שלשום (ו'), ג'ורג'יה אפשרה לכמה עסקים, כולל מכוני שיער ואולמות באולינג, להיפתח. מסעדות ובתי קולנוע ייפתחו במהלך השבוע הזה. המושל התיר לחנויות קמעונאיות לחדש השבוע פעילות ב־20% מהמתכונת הרגילה, או חמישה אנשים לכל 100 מ"ר, אך אמר כי הרשויות המקומיות יוכלו למנוע את הפתיחה.

"המושל אומר דבר אחד, וראש העיר אומר דבר אחר. יש הרבה דיבורים, והם לא בהכרח תואמים", אמר ריי בלנשט, מנכ"ל TGI פריידייז.

בלנשט אמר כי הרשת שלו, שמקיפה 840 מסעדות, לא תהיה הראשונה להיפתח לקהל בהתחשב בחשיפה־בכוח של הלקוחות והעובדים לנגיף. "אנחנו לא רוצים להיות כאן בצד המוביל", הוא סיכם.

רשתות בתי קולנוע מובילות, כמו AMC אינטרטיינמנט וסינמארק הלדינגז, לא צפויות לפתוח בתי קולנוע בכמה מדינות לפני מדינות אחרות, לפי מקורות יודעי דבר. כשהוליווד עוצרת את שחרור הסרטים הגדולים שלה לאקרנים, הוצאות התקורה שנדרשות לפתיחה מחדש יהיו גבוהות מדי, אומרים אותם מקורות.

"כמה מדינות ורשויות מקומיות מתחילות לאשר פתיחת בתי קולנוע בתנאים מסוימים, אך תעשיית בתי הקולנוע היא גם תעשייה ארצית", מסרה ביום רביעי שעבר התאחדות בעלי בתי הקולנוע הארצית בארה"ב. "עד שרוב השווקים בארה"ב לא ייפתחו, בייחוד שווקים גדולים, לא יהיה שחרור רחב של סרטים חדשים למסכים".

רשתות השיווק צפויות להיפתח בהדרגה כדי להימנע מלחץ פיננסי, בהתחשב בכך שכמה קונים לא ירגישו בנוח להיכנס לחנויות פיזיות בשלב הראשון, אמר ז'אן עמנואל ביונדי, יועץ בדלויט. החברה הזו משתמשת בנתוני מיקום טלפונים ניידים וכרטיסי אשראי כדי לייעץ ללקוחות באילו אזורים צפויה תנועת הקונים להתחדש תחילה.

הנהלת מקדונלד'ס תדון בפתיחת מסעדת לישיבת לקוחות עם הזכיינים, שמחזיקים 95% ממסעדות הרשת בארה"ב, מסרו נשיא החברה בארה"ב, ג'ו ארלינג'ר, ו-ויקי צ'נסלר, זכיינית מאטלנטה ויו"ר ועדת הפרסום הארצית של מקדונלד'ס.

הזכיינים בג'ורג'יה יבדקו את הנחיות הפתיחה מחדש של המושל ויחליטו היכן הם יכולים לפתוח מחדש תוך שמירה על בריאות הלקוחות והעובדים, מסרה צ'נסלר.

רשתות רבות הוציאו עובדים לחופשה ודחו את תשלומי השכירות של אפריל כדי לחסוך מזומנים. הן ממשיכות לטפל בהזנות אינטרנט, אך הן איבדו את רוב מכירותיהן. גאפ, לדוגמה, מעסיקה חלק מהעובדים בהעברת מלאי מהחנויות למילוי הזמנות מקוונות. ביום חמישי היא הזהירה שהיא שורפת חסכונות שלה, ותצטרך לגייס עוד מימון השנה.

חנויות בסט ביי ברחבי ארה"ב מוכרות מוצרים באינטרנט ומאפשרות ללקוחות לאסוף הזמנות רק מחוץ לחנות הסגורה. "אנחנו עדיין בודקים את ההנחיות החדשות במלואן, אך לפי שעה נמשיך אך ורק בתפעול השירות ללא מגע האנושי ברחבי המדינה, כולל בדרום קרוליינה ובג'ורג'יה", מסרה דוברת של בסט ביי.

פתיחה מחדש תחייב את רשתות השיווק הארציות לשכור מחדש אלפי עובדים, והוסיף הוצאות ניקוי וחיטוי, למרות שיחלפו שבועות עד שהקונים יחזרו במסות גדולות. חוק הסיוע לכלכלת הקורונה מעניק למובטלים אמריקנים עוד 600 דולר בשבוע של הטבות עד סוף יולי. זה אומר שכמה עובדים בשכר לפי שעה ירוויחו פחות אם הם יחזרו לעבודה לפני אוגוסט.

רשת קול'ז מתכננת פתיחה מחדש בשלבים בהתבסס על הנחיות המדינה והרשות המקומית, נתוני בריאות והתקנת אמצעי מיגון, מסר דובר שלה. האמצעים הללו עשויים לכלול הסרת דוכנים של בדיקות מוצרי יופי (קוסמטיקה), ושלטים שמזכירים לקונים/קונות לשמור על מרחק בטוח.

קניון אנדרסון בעיירה אנדרסון בדרום קרוליינה נפתח מחדש לקהל שלשום והיה אחד הבודדים שעשו זאת אחרי שההגבלות על הקמעונאים במדינה זהו הוסרו בשבוע שעבר. לקונים יומלץ לעטות מסכות פנים, וניקוי וחיטוי הקניון יהיו תכופים הרבה יותר.

לואי קונפורטי, מנכ"ל החברה שמחזיקה את הקניון, וושינגטון פריים גרופ, לא צופה קהלים גדולים בשלב הראשון. "אני לא חושב שתהיה בעיה של תורים בשבוע הראשון", הוא אמר. להערכתו, החנויות העצמאיות הקטנות צפויות יותר להרים את התריסים השבוע מאשר החנויות של הרשתות הגדולות.

ההוראות לסגירת קניונים בטנסי ובג'ורג'יה עדיין לא בוטלו. סאקס פיפת' אבניו תכננה לפתוח איסוף הזמנות מחוץ לחנויות שלה ביוסטון וסאן אנטיוניו ביום שישי, במסגרת יוזמת מושל טקסס, גרג אבוט, להניע מחדש את הכלכלה. סאקס עדיין לא קבעה תאריך לפתיחת החנויות לקונים.

בעלים של מרכזי קניות פתוחים אומרים שהחנויות-הדיירים הם שמחליטים מתי להיפתח מחדש, אם כי הבעלים שוקלים עדיין איך לטפל במסעדות פופולריות כמו Chick-fil-A, שיש אליהן בדרך כלל תורים ארוכים.

"אנחנו חושבים שיש כאן הרבה ביקוש מצטבר", אמר ג'ון קייט, יו"ר ומנכ"ל קייט ריאלטי גרופ, חברה מאינדיאנפוליס שמחזיקה מרכזי קניות. שני מרכזים כאלה שלה בדרום קרוליינה ייפתחו אולי חלקית על-ידי הדיירים שלהם השבוע, הוא אמר. החברה תעבוד עם הדיירים-חנויות כדי לנהל את המעבר הזה.

לגרום ללקוחות להרגיש בנוח בחנויות ובמסעדות יהיה אמנות ומדע בו-זמנית. TFI תבטל ישיבה ותתקין מחיצות שקופות לפני שהסועדים שלה יחזרו, והעובדים יעטו מסכות. בלנשט, מנכ"ל החברה, אמר כי הוא רוצה להוסיף לכל מגש מסכות צבעוניות ממותגות כדי לרענן את האווירה. "אנחנו לא רוצים שבמסעדה תהיה אווירה של חדר ניתוחים", הוא הסביר.

עוד כתבות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

נתניהו ביקש הארכה מבג"ץ; היועמ"שית: להיערך לגיוס חרדים

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי בשבועות האחרונים נעשה מאמץ אינטנסיבי על מנת לגבש את ההסדר הדרוש, ואכן הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-12%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%

בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

השופטים בבית הדין לצדק של האג / צילום: Reuters, Piroschka van de Wouw

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

יבשת בחרדה: באירופה מקווים לצלוח את אירועי הקיץ ההמוניים ללא מתקפות טרור

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות