מ"מ פרקליט המדינה העביר את החומרים בעניין מנדלבליט למבקר המדינה

עו"ד דן אלדד ביקש ממבקר המדינה לבחון את סגירת התיק נגד היועמ"ש אביחי מנדלבליט בפרשת הרפז • בשבוע שעבר פרסם היועמ"ש מכתב חריף נגד המשך כהונתו של אלדד בתפקיד

דן אלדד /צילום : כדיה לוי
דן אלדד /צילום : כדיה לוי

ממלא-מקום פרקליט המדינה, עו"ד דן אלדד, פנה למבקר המדינה מתניהו אנגלמן בבקשה לבדוק את הטענות בעניין סגירת התיק של היועמ"ש אביחי מנדלבליט, זאת כפי ש"פורסם בגלובס". מטעם אלדד נמסר כי "נוכח רגישות הפנייה אין באפשרותנו לפרט מעבר לכך". 

בשבוע שעבר התייחס אלדד לראשונה לבדיקה בעניינו של מנדלבליט, זאת לאחר שהיועמ"ש פרסם מכתב חריף נגד המשך כהונתו של אלדד בתפקיד. אלדד רמז כי מנדלבליט פועל להדיח אותו לאחר שביקש לברר על אודות סגירת התיק נגדו בפרשת הרפז. "כדי שאוכל להשיב לפנייה ביקשתי לבחון את החומר הקיים מהעבר בנושא זה בלשכת פרקליט המדינה. מהחומר עלתה לכאורה תמונה מדאיגה בכל הנוגע לטיפול בעניינו של מנדלבליט. בימים האחרונים עדכנתי את הגורמים הרלוונטיים בדבר כוונתי להעמיק חקר בנושא בטרם אשיב לפנייה. אין לי ספק באשר למניעים לבחירה בניסוח האלים והמסולף כלפי", כתב אלדד ביום חמישי האחרון בתגובה למכתב של מנדלבליט.

"כל הביקורת שהיועמ"ש שטח במכתבו לא הוצגה מעולם לאלדד"

זמן קצר לאחר הודעתו החריפה של אלדד, חשף כתב חדשות 13 עקיבא נוביק כי הוא העיתונאי ששלח את הפנייה עם מספר שאלות הנוגעות לסגירת התיק נגד מנדלבליט בפרשת הרפז.

כותב שורות אלה שלח מספר רב של שאלות אל אלדד, והוא בחר להתייחס למספר נקודות מתוכן. במענה לשאלה האם חלילה ממלא-מקום פרקליט המדינה השתמש בכלים משפטיים במסגרת הסכסוך האישי-המקצועי בינו לבין מנדלבליט, השיב אלדד כדלהלן: "ממלא-מקום פרקליט המדינה נדרש לנושא, כמובן, הרבה לפני מכתבו של היועץ המשפטי לממשלה, שפגע בו. כל הביקורת שהיועמ"ש שטח במכתבו, הרי לא הוצגה על-ידי היועמ"ש מעולם קודם לכן לממלא-מקום פרקליט המדינה, והם עסקו באותם ימים ממש בעבודה משותפת, עם תוצאות מוצלחות מאוד בעיני ממלא-מקום פרקליט המדינה".

יש לציין כי בהודעתו הפומבית ביום חמישי כתב אלדד כי "מהיום הראשון למילוי המקום עשה אביחי מנדלבליט כל דבר אפשרי על-מנת לחבל בעבודתי ולהפריע לתפקודי התקין. כעת הוא מלין על תוצאות התנהלותו שלו".

במענה לשאלת "גלובס" על כך ששאלות העיתונאי עקיבא נוביק לא הכילו מידע, ולמעשה כולן היו שאלות פתוחות, וכיצד אם כן עלתה מכך "תמונה מדאיגה", השיב אלדד כי "בלשכת ממלא-מקום פרקליט המדינה החלו לבחון את העניין לצורך מענה לפניית עיתונאי, ומתוך הבחינה עלו שאלות נוספות, כאמור בהודעה. השאלות שעוררו דאגה עסקו, כאמור בהודעה, בטיפול בעניינו של היועץ.

"בהודעה לא נאמר ולא נרמז על חשד לפלילים מצידו של היועמ"ש, ומשכך לא הייתה כל הטעיה. מכל מקום, ממלא-מקום פרקליט המדינה לא 'העמיק חקר' בנושא, והוא בוחן את זהות הגורם החיצוני אליו יועבר החומר. מטבע הדברים לא ניתן היה אז, ולא ניתן יהיה, עד שיוחלט כיצד יטופל החומר, לפרט מעבר לאמור".

כעת, כאמור, עדכן אלדד כי פנה בעניין למבקר המדינה.

אלדד הבהיר כי לא ישיב לשאלת נוביק מה הייתה עמדתו בדבר עילת סגירת התיק נגד מנדלבליט." ככלל, הפרקליטות אינה מתייחסת לעמדות הנשמעות בדיונים פנימיים או לחוות-דעת פנימיות, וכך יהיה גם בעניין זה".

יצוין כי בהודעתו של אלדד מיום חמישי נכתב כי "בימים האחרונים עדכנתי את הגורמים הרלוונטיים בדבר כוונתי להעמיק חקר בנושא בטרם אשיב לפנייה".