האחות, הדודה או ילד בן 10: מי יקבל את המפתחות לטילי הגרעין של צפון קוריאה?

האם קים ג'ונג און מת, במצב "צמח" או חי ובריא? • התעלומה הזו מעסיקה את כל העולם לאחר שנעלם לפני כשבועיים • דבר אחד ברור: רק סרטון רשמי יחתום את הפרשה • בינתיים, לא נותר אלא לתהות מי יכול להיכנס לנעליו של הדיקטטור הצבעוני, שנראה כאילו יצא מסרטי ג'יימס בונד

קים ג'ונג און / צילום: KCNA, רויטרס
קים ג'ונג און / צילום: KCNA, רויטרס

הביטוי השחוק לעייפה אומר שפראיירים לא מתים, הם רק מתחלפים. בהשאלה, אפשר כנראה לומר דבר דומה גם על דיקטטורים.

מזה כשבועיים, תוהים בעולם לאן נעלם שליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און, לאחר שלא נכח ב־15 באפריל באירוע השנתי לציון יום הולדתו של סבו, קים איל סונג, מנהיגה הראשון של צפון קוריאה. באופן טבעי, ההיעדרות הזו מיום החג החשוב ביותר בלוח השנה של המדינה, הקפיצה את הסיסמוגרפים של העיתונאים וארגוני הביון שעוקבים בדריכות אחר ההתרחשויות בתוך המדינה.

כשבוע לאחר מכן, דווח ברשת "CNN" כי הדיקטטור הצעיר עבר ניתוח לב ומצבו מוגדר "קשה מאד" - כך על פי מקור בממשל האמריקאי. במסיבות עיתונאים שנערכו בבית הלבן לאחר מכן, וללא קשר אליו, טראמפ לא אישר או הכחיש את הטענה בדבר הניתוח (ואף איחל לשליט החלמה מהירה), אך כן טען כי הדיווח "מזויף". כך או כך, דבריו של הנשיא האמריקאי לא הורידו את מפלס הספקולציות והעניין. בדיווח עיתונאי נוסף מאת רויטרס נטען בסוף השבוע, כי רופאים מומחים ובכירים סינים אחרים יצאו לצפון קוריאה כדי "לסייע בעניין קים ג'ונג און". כמו כן, בתקשורת הממלכתית במדינה נטען כי קים ג'ונג און העביר בימים האחרונים ברכת עידוד לפועלים בצפון המדינה, אך לא ניתנו כל סימוכין ויזואליים שמוכיחים זאת.

הדיווחים האחרונים לגבי בריאותו נעים בין טענות שמגיעות מתוך צפון קוריאה לכך שמצבו של המנהיג מצוין, לבין הסברים שהוא רק מתאושש מהניתוח בעיירת קיט ועד לתיאורים הפוכים לגמרי, שלפיהם הוא מצוי בקומה או אפילו כבר מת מזה כמה ימים. כל האופציות אינן מופרכות ועד שלא נראה סרטונים עדכניים שמלמדים משהו על מצבו של השליט, העולם יעסוק בספקולציות ובניסיון לנחש מי יחליף את קים ג'ונג און בשלטון, איך הוא צפוי לנהוג בנתיניו וכמובן מה יהיה יחסו למערב.

בן כמה הדיקטטור?

קים ג'ונג און, שגילו הוא ככל הנראה 36 אבל אף אחד לא באמת יודע בוודאות, החליף את אביו קים ג'ונג איל בהנהגת המדינה בסוף דצמבר 2011, כשבועיים לאחר מותו.

מכל הדיקטטורים המוכרים בעולם כיום, נראה שמאז עזיבתו "בטרם עת" של קדאפי את העולם, לא קמה דמות "קלאסית" כזו של דיקטטור כקים ג'ונג און, שנראה ועל פי דיווחים רבים (חלקם מוטלים בספק) גם מתנהג כמו הארכיטיפ של הנבל בסרטי ג'יימס בונד.

כדיקטטור יש לו הכול: שליטה אבסולוטית על 25 מיליון איש; מדים בצבעים שונים לכול אירוע; סיפורים מסמרי שיער על מיתות שונות ומשונות שהוא אירגן לכמה מיריביו (כולל בריכת פיראנות); חוק שאוסר על ילדים במדינה להיקרא בשם "קים" וחוק אחר שמחייב אנשים להסתפר כמוהו; אורווה עם סוסי גזעיים לשימושו הפרטי במאות אלפי דולרים; חברות מתוקשרת עם שחקן הכדורסל לשעבר, דניס רודמן; וגם, איך לא, תסרוקת תמוהה. בסך הכול הספק לא רע בעבור אדם באמצע שנות השלושים לחייו. לא על כול הסעיפים האלה אפשר להתחייב (ככה זה כשאין תקשורת חופשית במדינה), אבל מה שבטוח זה שהציבור שותה בצמא כל פיסת מידע, ביזארית ככל שתהא, על המנהיג העגלגל ונמוך הקומה הזה.

חיסולים, ניסויים גרעיניים ומחנות ריכוז

מאז שנודע ב־2009 כי הוא יחליף את אביו, ארגוני ביון שונים בעולם יצרו פרופילים שלו, שמהם עלה כי מדובר במנהיג סובלני יותר מקודמיו - בוודאי בכל הנוגע לגישתו למערב. כמו במקרה של שליט סוריה הנוכחי, אסד הבן, הם בנו על העובדה שהוא התחנך בבית ספר פרטי בשוויץ, שם התוודע ל־NBA, מנהגים "מערביים־אמריקאים", ג'אנק פוד, התחתן עם זמרת צפון־קוריאנית וכו.

ואכן בתחילת הדרך היה נראה שהוא באמת יותר פתוח ואפילו מממש תקוות מערביות שנתלו בו. בפברואר 2012 המדינה הודיעה רשמית על הפסקת הניסויים הגרעיניים ושיגור טילים בתמורה לסיוע הומניטרי. לאחר מכן נספרו מספר הקלות שונות על האזרחים במרחב הציבורי ועוד. בדיוק שנה לאחר מכן, בפברואר 2013, התקווה לפירוז גרעיני התבדתה עם ניסוי גרעיני שלישי שנערך במדינה. ב־2017 חשף דוח של ארגון זכויות אמריקאי תמונות לווין של מחנות ריכוז "לחינוך מחדש" במדינה - מתקני כליאה, שעבוד ועינוי.

גם שורה של עשרות רציחות פוליטיות שהוא פקד עליהן כולל בתוך משפחתו שלו, שכוללים את דודו שהיה מספר 2 במפלגה הקומוניסטית ("הוא היה גרוע יותר מכלב וחלאת אדם בזויה", נמסר לציבור); אחד החיסולים הראשונים היה של שר הצבא שבילה ושתה אלכוהול בזמן האבל הרשמי על מות אביו קים ג'ונג און - הוא נהרג בירי מרגמות; שר ההגנה של משטרו חוסל ב־2015 לאחר ש"הפגין חוסר כבוד" כלפי המנהיג כשנרדם באירוע צבאי בהשתתפותו והיה נוהג "לענות" לו - על פי הדיווחים הוא חוסל מול מאות אנשים באמצעות ירי טיל של מטוס; סגנו של שר הביטחון גם שוחרר מהחיים זמן לא רב לאחר מכן; סגן שר החינוך חוסל אף הוא לאחר שהוא גם נרדם באירוע בהשתתפות השליט; קים ג'ונג נאם, אחיו למחצה, נרצח על ידי אישה בשדה תעופה במלזיה (קיימים סרטוני וידאו של הרצח באינטרנט).

יצוין, כי לא כל הדיווחים רשמיים, כך שאי אפשר לדעת מה בוודאות קרה עם כל האישים האלו ועוד עשרות אם לא מאות אחרים שנעלמו ביום אחד מהחיים הציבוריים.

הפוטנציאליים: אחות, ילדיו, פוליטיקאים

נראה שבצפון קוריאה אף אחד לא נערך למוות מוקדם כל כך של המנהיג הצעיר. אי לכך, לא ברור מי מיועד להחליפו. מכיוון שעד היום התפקיד הועבר מאב לבן, נראה שזה המהלך הטבעי גם במקרה הזה אלא שמפאת גילו של קים, אין לו שום יורש בגיל רלוונטי בשלב זה. בכלל כל עניין הצאצאים גם חוסה בעלטה צפון־קוריאנית. ידוע בוודאות שאשתו הולידה בת ב־2013, אך גורמי ביון מעריכים שנולדו לזוג עוד שני ילדים -ב־2010 וב-2017. המין שלהם לא ידוע אם כי מעריכים שהראשון, שצריך להיות כיום בן 9־10, הוא בן.

מאחר שהגיל הוא בכל זאת רף ללקיחת השלטון, אנליסטים מערביים סבורים שאחותו או מספר אנשים אחרים יוכלו לשמש עוצרים עד שאחד מילדיו של קים יהיה מבוגר מספיק כדי לקבל את המפתחות למתקני הגרעין.

להלן מספר דמויות מפתח בהנהגת צפון קוריאה, ואיזה תפקיד הם יוכלו למלא במקרה שאכן קים ג'ונג און סיים את הקדנציה שלו מוקדם מהצפוי.

האחות הצעירה קים יו ג'ונג

הדמות המשפחתית בעלת הנוכחות התקשורתית הגבוהה ביותר מסביב לקים ג'ונג און בשנתיים האחרונות. בדומה לאחיה, לא ברור מה גילה וההערכה היא שהיא בת 31. בכל הנוגע לאכזריות, נראה שהיא נולדה על אותו ענף של עץ התפוחים כמו אחיה.

אחותו של קים ג'ונג און, קים יו ג'ונג / צילום: Jorge Silva, Associated Press
 אחותו של קים ג'ונג און, קים יו ג'ונג / צילום: Jorge Silva, Associated Press

בשנים האחרונות היא נשלחה על ידי אחיה מספר פעמים למשימות דיפלומטיות במדינות השכנות. כמו כן, משמשת סגנית מנהלת הוועד המרכזי של מפלגת השלטון ומונתה כחברה חלופית בפוליטבירו של הוועד המרכזי החודש. בכך היא המשיכה לטפס בהיררכיה של ההנהגה. כיום, היא שולטת בעוצמה בפונקציות מפתח במפלגה, שיאפשרו לה להיות המקור העיקרי של הכוח מאחורי הנהגה קולקטיבית. זאת, כמובן אם לא תיבעט אחורה או תחוסל במהרה בגלל שהיא אשה.

האח הבכור, קים ג'ונג צ'ול

בעבר אמר עליו אביו, המנהיג קים ג'ונג איל, כי הוא "נשי" מדי ודילג מעליו היישר לקים ג'ונג און. ההערכה היא שהוא אינו מעוניין בחיים ציבוריים. כיום הוא אינו נושא בשום תפקיד רשמי במדינה ועל פי דיפלומט צפון קוריאני שערק למערב, מה שבעיקר מעניין אותו זה הגיטרה שלו. יחד עם זאת אנליסטים מציינים כי יש לו קשר טוב עם הילדים של אחיו, ולכן יש סיכוי שהוא ימלא תפקיד כלשהו ב"תקופת המעבר" עד שאחד מהם יוכל לתפוס את השלטון.

הדודה קים קיונג הוי

אחותו של קים ג'ונג איל הייתה בעבר דמות חזקה בהנהגה לפני שקים ג'ונג און עלה לשלטון. אולם, מאז שהדיקטטור הצעיר אירגן את חיסולו של בעלה ב-2013, שחשש כי הוא חותר תחתיו, היא לא נראתה או נשמעה בציבור. זאת עד לתחילת השנה הנוכחית כאשר הופיעה לצד אחיינה בקונצרט מקומי.

חוץ מבני המשפחה ישנם עוד מספר דמויות מפתח ששמרו על נאמנותם לאח ולמשפחה במשך שנים ארוכות. לאלה יכולים להיות תפקידי מפתח בהנהגה או אפילו רק ב"תקופת המעבר":

איש המפלגה הוותיק צ'ואי ריונג האה

כיום נשיא נשיאות אסיפת העם העליונה. בתפקידו הקודם היה המנהיג הפוליטי של הצבא והסתדר היטב עם הדיקטטור הצעיר. יש לו ברזומה עשרות שנים במפלגה בשירות משפחת קים לדורותיהם.

רה"מ לשעבר צ'ואי ופאק פונג ג'ו

אחראי בשנים האחרונות לכמה ניסיונות לפתוח מעט את השוק המקומי לעולם במטרה להחיות את הכלכלה.

סגן יו"ר המפלגה, קים יונג צ'ול ושר החוץ רי סון גוון

עשויים להיות המטפלים בנושאים דיפלומטיים, כולל שיחות הפירוז התקועות עם ארה"ב. שניהם מילאו תפקיד מפתח בפגישות של קים ג'ונג און עם הנשיא טראמפ.

אין לדעת מה יילד יום

לסיכום, אין לדעת מה יילד יום. יכול להיות שכל הספקולציות, כל דפי האינטרנט וכל הדיו המודפס שהשחיר עשרות מיליוני דפי עיתון בימים האחרונים בנושא זה - כל אלה יימוגו ויתגלה בתוך זמן קצר כי הדיקטטור קים ג'ונג און בריא לגמרי והעיסוק בו הוא רק היסטריה שמקורה בשאיפה לסדר ולוודאות. מצד שני, יכול להיות שצפון קוריאה אכן בדרך לשלטון דיקטטורי חדש־ישן.

ובכל זאת אולי כדאי לסיים עם טקסט אופטימי קטן שנכתב באחד העיתונים המקומיים בספרד לאחר מותו של הרודן הדיקטטור הפשיסטי פרנסיסקו פרנקו: "הנה כי כן נפתחים שעריה של תקופה, אשר אולי נוכל בה אנו, הספרדים, סופסוף לחיות יחדיו על אף חילוקי הדעות המפרידים בינינו. הגיעה שעה לקבור את המילה 'אויב' ולהחיות במקומה את המילה 'יריב'. הגיעה השעה לשכוח ברוחב לב דברים רבים. נשאיר את העבר להיסטוריונים ונתעסק אנחנו בעיצוב העתיד... יש לזעוק בפני כל מי מוכן לשמוע, כי אכן אפשר לחיות בארץ הזו, כי אכן בוגרת היא לשלטון עצמי. אכן, לבוש האבל של עולם שמת מקפל בתוכו, אולי, את ניצניו של עולם המתחיל... אין ספק כי יהיה קשה, אך איש לא הבטיח לנו גן של שושנים".