חברת IBM תפתח את כל הפטנטים שלה לשימוש חופשי לצורכי מחקר הקורונה

חברת המחשוב הודיעה כי השימוש החופשי יהיה עד סוף חיי הפטנטים ועבור כל פטנט שיוגש עד 2023 • לחברה יש עשרות פטנטים בתחום הווירולוגיה

IBM / צילום: תמר מצפי
IBM / צילום: תמר מצפי

חברת המחשוב IBM הודיעה כי תפתח את כל הפטנטים שלה לשימוש חופשי עבור המאבק במחלת הקורונה. זהו צעד רחב היקף אפילו יותר מזה של חברת מדטרוניק, ששחררה לרשות הציבור את כל הפטנטים בתחום מכונות ההנשמה.

IBM הכריזה כי ההצהרה הזו תהיה בתוקף עד סוף חיי הפטנטים הללו ועבור כל פטנט נוסף שיוגש עד 2023, וכן עבור חקר וירוסי קורונה אחרים, לא רק הנוכחי.

חברות נוספות הצטרפו לגישה זו, וחתמו על "הצהרת הפטנטים הפתוחים" עבור מחלת הקורונה. חברת אינטל הודיעה כי הפטנטים שלה יהיו חופשיים למדענים וחוקרים. פייסבוק הודיעה כי תאפשר "נגישות לפטנטים שלה בלי אי וודאות או חשש מליטיגציה" ואילו מיקרוסופט הודיעה כי הפטנטים יהיו חופשיים עד סוף 2023 או עד שנה אחרי שארגון הבריאות העולמי יכריז על סוף המגפה. גם חברת אמאזון הודיעה כי תצטרף למאמץ, אך טרם הגדירה את התנאים במדוייק באתר שהוקדש לכך.

מ-IBM נמסר כי בהשראת צוותי חוקרים וצוותי מתכנתים שפועלים בהתנדבות כדי לפתח כלים לשליטה במחלת הקורונה, החליטה החברה להתיר את השימוש החופשי בקניין הרוחני שלה. הפטנטים עדיין נשארים בבעלותה, אך היא התחייבה לא לתבוע תמלוגים עבורם.

IBM ניצלה את ההזדמנות לציין כי היא שיאנית הפטנטים בארה"ב כבר 27 שנים ברצף. הפטנטים המעניינים של IBM בתחום הקורונה קשורים למערכת האלגוריתמיקה ווטסון, בעלת יכולות ניתוח מידע רב כולל קריאת שפה טבעית, וכולל יכולות שפותחו במיוחד בתחום הרפואי. כמו כן יש לחברה כמה עשרות פטנטים בתחום הווירולוגיה, שהושגו בשיתוף פעולה עם חוקרים ומוסדות שהגיעו לידע בעזרת כלי העבודה המחשוביים של החברה. כך למשל, פטנט אחד מתאר חומרים אנטי ויראליים ואת אופן השימוש בהם. החברה ציינה פטנטים נוספים שיכולים להיות רלוונטיים, למשל מסך מגע שמחטא את עצמו וכן אלגוריתמים לחיזוי מגיפות.