אלון מאסק נגד הסגר בארה"ב: מדיניות פשיסטית

אלון מאסק, מנכ"ל טסלה, מהמבקרים החריפים נגד מדיניות הטיפול בקורונה, תקף בשיחת ועידה עם אנליסטים את המדיניות הממשלתית: "תפגע בהרבה חברות" • טסלה הציגה רווח ברבעון הראשון, בניגוד לתחזיות

אלון מאסק / צילום: John Raoux, AP
אלון מאסק / צילום: John Raoux, AP

אלון מאסק, מנכ"ל חברת טסלה, יוצא נגד מדיניות הסגר כחלק מההתמודדות עם נגיף הקורונה. "אם מישהו רוצה להישאר בבתים, זה מעולה. צריך לאפשר לאנשים להישאר בבתים ולא צריך לאלץ אותם לצאת מהם. אבל להגיד לאנשים שהם לא יכולים לעזוב את הבתים שלהם, אחרת הם ייעצרו, זה פשיזם. זאת לא דמוקרטיה, זה לא חירות. תחזירו לאנשים את החופש שלהם לכל הרוחות", אמר אתמול מאסק בשיחת ועידה עם אנליסטים לאחר פרסום דוחות טסלה.

מאסק אמר את הדברים בתגובה לשאלה של אחד האנליסטים, ששאל האם הוא חושב שהמשבר גם יכול להיות הזדמנות להשקעה בפרויקטים חדשניים, כפי שהיה במשברים כלכליים קודמים. "השקענו בתשתיות במדינה ויש לנו הרבה כבישים ומחלפים, אך למען האמת, כשאני מבקר בסין אני רואה שהתשתיות שם הרבה יותר טובות משלנו. גם באירופה יש תשתית טובה יותר. המצב של התשתיות בארה"ב עצוב, מיוחד הכבישים המהירים, וגם שדות התעופה הם בהרבה מבקרים במצב מביך.

"זאת לא תמיד שאלה של כסף, אלא של רצון. יש פעמים שאנחנו מוציאים הרבה כסף על תשתיות, אבל מה אנחנו מרוויחים? וכן, אנחנו באמת צריכים לחשוב מהי התחבורה של העתיד ולא מהי התחבורה של העבר. אם היינו בשנת 1920, היינו רוצים להשקיע במנוע קיטור או במנוע מסחרי? ברור שלא במנוע קיטור. אז זה הזמן לחשוב על העתיד ולשאול, האם זה נכון לפגוע בזכויותיהם של אנשים?".

מאסק נחשב לאחד המבקרים הגדולים של המדיניות לטיפול בקורונה, והוא חושב שהיא פאניקה מיותרת. מאסק אף צפה ב-23 במרץ כי עד סוף אפריל לא יהיו יותר חולים בארה"ב - דבר שכמובן לא קרה. בין השאר, מנכ"ל טסלה יצא נגד ההנחיה לסגור את מפעלי החברה. בסופו של דבר טסלה השעתה את הייצור, ומאסק התייחס לזה בשיחת הוועידה אתמול. "זה קצת מדאיג אם לא נוכל להמשיך את הייצור בסן פרנסיסקו, וזה סיכון רציני בעבורנו. יש לנו רק שני מפעלים נכון לעכשיו, אחד בשנחאי ואחד בסן פרנסיסקו, שהוא זה שמייצר את רוב המכוניות שלנו.

"הרחבת הסגר, או איך שאני קורא לזה: לחייב אנשים בכוח להישאר בבתים שלהם, בניגוד לכל הזכויות החוקתיות שלהם, לדעתי, ושבירת החירויות שלהם בצורה איומה ושגויה זאת לא הסיבה לכך שאנשים הגיעו לאמריקה או בנו את המדינה, מה לעזאזל? זה יגרום נזק לא רק לטסלה, אלא להרבה חברות. טסלה תצליח להתמודד עם זה, אבל יש הרבה חברות קטנות שלא. זה יגרום נזק להרבה ספקים".

טסלה פרסמה אתמול את הדוחות הכספיים שלה, שהיו טובים מהתחזיות של האנליסטים. ההכנסות הסתכמו ב-5.99 מיליארד דולר, עלייה של 32% לעומת הרבעון המקביל. האנליסטים צפו כי ההכנסות יעמדו על 5.9 מיליארד דולר. טסלה הפתיעה בעיקר בכך שהציגה רווח, בניגוד לתחזיות האנליסטים להפסד נקי של 36 סנט למניה. יצרנית הרכבים רשמה רווח נקי מתואם (Non-GAAP) של 224 מיליון דולר או 1.24 דולרים למניה. הרווח החשבונאי עמד על 16 מיליון דולר.