לאחר הדיפרסיה הגיעה המאניה? "השוק מתמחר חזרה לעסקים כרגיל ומתחיל להגיע לאזורים גבוהים מדי"

הבורסה בת"א השלימה קפיצה של 24% מהשפל של חודש מרץ • רפי גוזלן, אי.בי.אי: "למרות הירידה בקצב התפשטות הווירוס, הפגיעה הכלכלית לא צפויה להיעלם תוך חודש-חודשיים, ושיעורי האבטלה והזהירות של צרכנים וחברות צפויים ללוות אותנו במשך זמן ממושך" • ומה עשו הפנסיות באפריל?

הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס
הבורסה בתל אביב נצבעת באדום בצל הקורונה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס

יום המסחר האחרון לשבוע ולחודש אפריל התנהל בעליות שערים נאות, שנרשמו לאחר החזרה מחופשת יום העצמאות. סיומו של אפריל מסכם עבור הבורסה המקומית כמה מחודשי הפעילות התנודתיים ביותר שחוו המשקיעים אי פעם, בדומה לכיוון שוקי ההון הבולטים בעולם ובראשם השוק האמריקאי - כל זאת בהשפעת התפשטותו של וירוס הקורונה.

שנת 2020 המשיכה את הכיוון מ-2019 ונפתחה במגמה חיובית, שהובילה את הבורסה (גם זאת בדומה לשווקים בולטים נוספים בעולם), לרמת שיא חדשה, שנקבעה במהלך חודש פברואר - אז כבר נודע על וירוס הקורונה, אולם ההערכות לגבי התפשטותו היו זהירות יחסית.

זמן קצר לאחר מכן החלו להתבהר מימדי ההתפשטות של הווירוס המסתורי ברחבי הגלובוס, אז גם החלה הקריסה בבורסות העולם, והבורסה המקומית התרסקה בכ-33% תוך קצת יותר מחודש, מהשיא בפברואר, ועד רמת השפל שנרשמה לקראת סיום חודש מרץ.

אלא שמאז, בתמיכת מהלכי תמיכה בכלכלה הגוועת עליהם הכריזו לא מעט מדינות, ובראשן ארה"ב, ורכישת נכסים מאסיבית שהחלו לבצע, נהנים השווקים מפרץ של אופטימיות מחודשת בקרב המשקיעים. זו באה לידי ביטוי בקפיצה של כ-24% שרשם מדד ת"א 35 תוך קצת יותר מחודש - מרמת השפל שלו במרץ, ועד כה.

עם העליות היום, סיכמה הבורסה המקומית את חודש אפריל כחודש מוצלח למדי, בסיכומו היא התחזקה בכ-9%. בכך קיזז השוק המקומי חלק משמעותי - כמחצית מירידות השערים שנרשמו בו במרץ, חודש אותו סיכמה הבורסה בצלילה של כ-17%. כך, בסך הכל מתחילת השנה, מציג מדד הדגל של הבורסה המקומית - ת"א 35, ירידה של כ-14% "בלבד".

בין המדדים שבלטו בירידות החדות מתחילת השנה בבורסה המקומית, סיכם מדד הנפט והגז את אפריל בקפיצה של כ-40%, אחרי צניחה בשיעור דומה בחודש מרץ, כך שמתחילת השנה הוא רשם ירידה של כ-40%.

"התמחור מתחיל להיות יקר"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אי.בי.אי, אמר היום כי "הרבה מאוד ממה שמתרחש כרגע בשווקים הוא שילוב של מה שהפד האמריקאי עשה וממשיך לעשות. עם הצעדים בהם הוא נקט, שבפועל ביצע בשוק רכישות בהיקפים עצומים של יותר מ-2.5 טריליון דולר, השפעתו על המתרחש היא דרמטית. מול רכישות אלה, לא רואים יותר מדי פידיונות, בטח לא בהיקפים האדירים שנרשמו בתחילת המשבר".

גוזלן הוסיף, כי "אנחנו אחרי עשור שבו לא מעט פעמים היה נתק בין הכלכלה לשווקים, ואחרי שהיינו במצב של דיפרסיה, נראה שעכשיו אנחנו במאניה - המעברים חדים מדי בין הירידות לעליות".

לדבריו, "המצב הנוכחי נראה טוב יותר משמעותית מלפני כמה שבועות, אבל נראה שהמשקיעים פחות מסתכלים על התמחור הכולל בשווקים, שמתחיל להיות יקר, בטח בהנחה של מיתון. נראה שיש פה משקל יותר מדי גבוה להתפתחויות ולכך שיש פחות חדשות רעות, ונראה שהשוק מתמחר חזרה לעסקים כרגיל ומתחיל להגיע לאזורים גבוהים מדי".

גוזלן סבור כי "לנזילות בשווקים יש כרגע משקל גדול, על חשבון משקל המציאות הכלכלית. למרות הירידה בקצב התפשטות הווירוס, הפגיעה הכלכלית לא צפויה להיעלם תוך חודש-חודשיים, ושיעורי האבטלה והזהירות של צרכנים וחברות צפויים ללוות אותנו במשך זמן ממושך".

בצד החיובי של מדד ת"א 35, עם סיום שבוע המסחר המקוצר בלטו היום המניות החבוטות של פתאל החזקות  וקבוצת דלק , שטיפסו בכ-15%-10% במחזורי מסחר ערים. זאת כשמתחילת השנה הן בולטות בצד השלילי, עם צלילה של כ-70%-60% במחירן.

תשואות שליליות של 10.9% בביטוח

התפרצות וירוס הקורונה גרמה לפגיעה ניכרת בחיסכון הפנסיוני של הציבור. בימי החג התעדכנו הנתונים הרשמיים של שוק הגמל בחודש מרץ שבו נרשמו ירידות חדות מאוד. כאמור, מאז השליש האחרון של מרץ ובמהלך חודש אפריל חלו עליות בשווקים שהחזירו חלק ניכר מהירידות החדות הללו. בשוק הגמל מעריכים כי חודש אפריל יסתיים עם עליות של כ-5% עד 6% בממוצע. מדובר בהחזרה של כ-50-60% מההפסדים של חודש מרץ,

העליות של אפריל מגיעות לאחר רבעון ראשון שלילי במיוחד עבור שוק הגמל, בו רשמו קופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות תשואות שליליות של  9.35% בממוצע.  הירידות החלו מאמצע פברואר - תחילת משבר הקורונה - ועד לשליש האחרון של מרץ, ובמהלכן רשם שוק הגמל תשואות שליליות בסדר גודל מוערך של כ-15%.

למול קופות הגמל וקרנות ההשתלמות ישנו תיק הפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח, שמנוהל בשוקי ההון ושכולל רכיב לא סחיר גבוה יחסית. ברבעון הראשון של 2020 רשמו חברות הביטוח תשואות שליליות של 10.9% בפוליסות המשתתפות ברווחים, שהצטמקו בשל כך בסך יוצא דופן של כ-20.4 מיליארד שקל.

עוד נציין כי קרנות הפנסיה המקיפות החדשות רשמו ברבעון הראשון של 2020 תשואות שליליות של 9.7% בממוצע. אפיקי ההשקעה החדשים ביותר בגמל - הגמל להשקעה והחיסכון לכל ילד - רשמו ברבעון הראשון של 2020 תשואה שלילית יוצאת דופן של מינוס 12%.

ומה לגבי שוק קרנות הנאמנות? חודש אפריל מחזיר את הצבע ללחיים, לפחות ל-85% מהמשקיעים שנשארו בשוק והרבה פחות לאלה שיצאו ממנו והחמיצו את העליות.

על פי הערכות של גורמים בשוק, השוק רשם בחודש החולף תשואה חיובית חציונית של 4% עד 4.3% בקרנות ה-90/10, 80/20 ו-70/30, ותשואות חציוניות של 11% במניות ישראל ואף יותר בקרנות מניות חו"ל. הקרנות האג"חיות רשמו באפריל תשואה חציונית של בין 2% ל-3%.

לצד זאת, באפריל היו גיוסים נטו שעדיין בהיקף של לא יותר מ-10% ממה שיצא מהקרנות בכל מרץ. על פי אותן הערכות, מדובר על גיוסים של סביב ה-3 מיליארד שקל.

נתוני רשות ניירות ערך לימים שלפני חג העצמאות, מספרים על צמיחה של 12.6 מיליארד שקל בכל שוק הקרנות ביחס לסוף מרץ (לא כולל העליות שנרשמו בקרנות הזרות במהלך החג ושנרשמות היום). רוב הגידול הוא התשואה החיובית בשווקים ולא יצירות, אך כאלה, כאמור, היו גם היו בחודש החולף, עם חזרה של הציבור לאפיקים מסוכנים בציפייה ליהנות מההתאוששות. אבל במרץ הצטמק שוק הקרנות כולו בכ-71.1 מיליארד שקל - בשל הפדיונות הענקיים והתשואות השליליות במיוחד (בסדר גודל של חצי חצי מהקיטון הכולל בשוק).