עוד 237 מיליון דולר לקופת המזומנים: הרכב הסיני שהקפיץ את מניית קנון ב-18%

קנון שבשליטת עידן עופר השלימה מכירה של 12% ממניות חברת קורוס הסינית לידי בעלת השליטה באוננג, ונותרה עם החזקה דומה - שגם עליה יש לה אופציית מכירה לידי הרוכשת

עידן עופר, בעל השליטה בכיל / צילום: איל יצהר
עידן עופר, בעל השליטה בכיל / צילום: איל יצהר

חברת ההחזקות קנון, שבשליטת עידן עופר, ממשיכה להנזיל את החזקותיה. ביום ה' האחרון דיווחה החברה כי השלימה מכירה של 12% נוספים ממניות חברת קורוס בעסקה שהניבה לה סכום כולל של 237 מיליון דולר. העסקה דווחה לראשונה לפני כשנה וכעת, כאמור, הושלמה, למרות משבר הקורונה העולמי והשלכותיו על המגזר העסקי ברחבי העולם.

קנון, שפוצלה בעבר מהחברה לישראל, שולטת בחברת החשמל הפרטית או.פי.סי אנרגיה, ומחזיקה בנוסף גם בחברת הספנות צים, בחברת האנרגיה המתחדשת פרימוס, ובחברת הרכב הסינית קורוס. בתגובה להודעה זינקה מניית קנון ב-18% לשווי של 3.8 מיליארד שקל (1.09 מיליארד דולר).

במסגרת העסקה הנוכחית השלימה קנון את מכירתן של עוד 12% ממניות קורוס לידי קבוצת ההחזקות הסינית באוננג, בתמורה ל-220 מיליון דולר. בנוסף, קיבלה קנון עוד 17 מיליון דולר מחברת צ'רי הסינית, שהייתה השותפה המקורית של קנון בהקמת קורוס.

את התשלום מצ'רי קיבלה קנון בעקבות פירעון חלק מחובותיה הכספיים של קורוס לבנקים הסיניים, שהוביל להפחתה בגובה הערבויות שנדרשה צ'רי להעמיד להבטחת חובות אלו. בעקבות השלמת המכירה נותרה קנון עם נתח של 12% ממניות קורוס ועם אופציה למכירת מניות אלו לחברת באוננג במהלך שלוש השנים הקרובות, תמורת 220 מיליון דולר נוספים.

הקמתה של יצרנית המכוניות הסינית קורוס לפני כ-13 שנים, היוותה את אחת מהשקעותיה הגדולות ביותר שביצעה החברה לישראל. במהלך השנים השקיעו החברה לישראל וקנון סכום עתק של כ-900 מיליון דולר בהקמתה והרחבתה של קורוס, כאשר את ההזרמה האחרונה על סך של כ-70 מיליון דולר נטל על עצמו בעל השליטה עידן עופר, עקב חוסר יכולתה הכספי של קנון לעמוד בו באותה התקופה.

למרות הזרמות הכספים מצדן של שתי השותפות לבעלות, התקשתה קורוס לעמוד על רגליה והניבה הפסדי עתק מדי שנה. לפני יותר משנתיים הצליחו השתיים להכניס לקורוס משקיע חדש, חברה בת של תאגיד הענק הסיני באוננג, בעסקת השקעה של כ-1.05 מיליארד דולר.

במסגרת אותה עסקה רכש תאגיד באוננג 51% ממניות קורוס מידי קנון וצ'רי בתמורה ל-526 מיליון דולר (263 מיליון דולר לכל אחת מהן), ובמקביל הזרים לקורוס סכום זהה כהשקעה הונית. כך שבסך הכול תשיב קנון לקופתה סכום של כ-750 מיליון דולר מהשקעתה בקנון, המשקף החזר של כ-80% מסך ההשקעה.

כעת הגדיל באוננג את החזקתו בקורוס ל-63% והוא עתיד להגדיל את ההחזקה עד כדי 75%, לאחר מימוש האופציה הנוספת של קנון. ביתר המניות (25%) ממשיכה להחזיק חברת צ'רי בסינית.

אסטרטגיית הפעולה של קנון כוללת בשנים האחרונות מימוש של נכסיה וחלוקת התמורה מהן כדיבידנד לבעלי מניותיה. מאז פיצולה מהחברה לישראל חילקה קנון דיבידנדים בהיקף מצטבר של 1.07 מיליארד דולר, וגם את הכספים שקיבלה כעת היא תחלק כנראה בהמשך לבעלי המניות.

טרם העסקה הנוכחית החזיקה קנון בקופת מזומנים של 33 מיליון דולר, ב-70% ממניות או.פי.סי אנרגיה בשווי של כ-2.7 מיליארד שקל (770 מיליון דולר), וכן ב-32% ממניות וצים ובמרבית מניות חברת פרימוס. בנוסף, אמורה החברה לקבל בעתיד סכומים נוספים בהיקף של כ-204 מיליון דולר (ברוטו לפני מס) במסגרת העסקה למכירת חברת החשמל הדרום אמריקאית אינקיה, שאותה השלימה בעבר.