סאגת דן אלדד: השופט מזוז נתן צו שלא התבקש; אוחנה ידרוש את ביטולו

שופט העליון מני מזוז נתן אתמול צו ארעי המונע משר המשפטים למנות מ"מ לפרקליט המדינה עד למתן החלטה אחרת, אף שהתבקש להעניק צו נגד מינוי אלדד בלבד • ל"גלובס" נודע כי השר אוחנה שכר את שירותיו של עו"ד שמחה רוטמן, ובכוונתו להגיש היום בקשה לביטול הצו

שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ
שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

שופט בית המשפט העליון מני מזוז נתן אתמול (ה') צו ארעי נגד שר המשפטים אמיר אוחנה, הקובע כי ייאסר עליו להאריך את כהונת ממלא-מקום פרקליט המדינה דן אלדד. הצו מוסיף עוד וקובע כי יימנע "מינויו של ממלא-מקום אחר עד למתן החלטה אחרת".

אלא שעיון בעתירה, שהוגשה זמן קצר לפני כן, מלמד כי השופט מזוז העניק סעד שכלל לא התבקש על-ידו. בעתירה התבקש צו ביניים נגד מינוי אלדד בלבד, במעמד צד אחד, המתלה את תוקפה של הארכת המינוי הזמני. העותרים לא דרשו כי אוחנה לא ימנה אדם אחר לתפקיד, אלא כי לא תוארך כהונת אלדד לאור עמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בעניינו.

חרף העובדה כי כלל לא התבקש לכך, השופט מזוז החליט להרחיב ולקבוע כי לא ימונה כל מועמד אחר לתפקיד, וכי המשרה תישאר מיותמת עד למתן החלטה אחרת. הצדדים נדרשו להגיב בתוך שבועיים.

ל"גלובס" נודע כי השר אוחנה שכר את שירותיו של עו"ד שמחה רוטמן, היועץ המשפטי של התנועה למשילות ודמוקרטיה, ובכוונתו להגיש היום בקשה לביטול הצו, שניתן לטענתו מחוסר סמכות וכלל לא התבקש. אם אלדד יחליט להיאבק על המינוי, הוא יהיה מיוצג עצמאית.

היום פוקעת כהונת אלדד כממלא-מקום פרקליט המדינה

יש לציין כי הצו הארעי ניתן עוד טרם הודיע אוחנה כי בכוונתו להאריך את כהונת אלדד. על פי חוק, מינוי בכיר כממלא-מקום דורש היוועצות בנציב שירות המדינה. הנציב טרם חווה את דעתו בנוגע להארכת כהונת אלדד לאור התנגדות היועמ"ש, ולכן לכאורה מדובר בעתירה מוקדמת ותאורטית שדינה דחייה על הסף.

היום (ו') פוקעת כהונתו של עו"ד אלדד כממלא-מקום פרקליט המדינה. ל"גלובס" נודע כי  אלדד שוקל "להרים ידיים", לוותר על המינוי ולחזור לתפקידו כמנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות, אולם השר אוחנה ממשיך במאמציו למנות ממלא-מקום פרקליט המדינה, אף אם זה לא יהיה אלדד. לצורך כך יהיה עליו להתמודד עם הצו של מזוז המונע זאת ממנו.

בעתירה שהוגשה לבג"ץ על-ידי מספר עורכי דין, המיוצגים על-ידי עורכי הדין יוסף בנקל, נתי אגמון ולידר קופרשמידט טל ממשרד שבלת ושות', נתקפת החלטתו של השר אוחנה להאריך את מינויו הזמני של ממלא-מקום פרקליט המדינ, עו"ד אלדד. העותרים טוענים כי הארכת מינויו של ממלא-מקום פרקליט המדינה על-ידי שר משפטים שמונה על-ידי ממשלת מעבר חריגה בקיומה, בניגוד לעמדת היועמ"ש וחרף הביקורת העזה שזה הטיח על תפקודו בפועל של ממלא המקום - היא החלטה הלוקה בחוסר סבירות קיצוני.

מטעם השופט מזוז נמסר כי "החלטת השופט מזוז מדברת בעד עצמה, ואין זה מתפקידה של הדוברות לפרש אותה".