האם נמצאה "ראיית הזהב" לטובת מנדלבליט? תמליל שיחת ברק-אייזנקוט מ-2011 מלמד כי היועמ"ש לא שיבש חקירה

לידי "גלובס" הגיע תמליל של הקלטת פגישה בין שר הביטחון דאז אהוד ברק עם אלוף פיקוד צפון דאז גדי אייזנקוט מבפברואר 2011 • אייזנקוט מספר לברק על חלקו השולי בפרשת הרפז - ואגב כך מספק הוכחה לשלב המאוחר שבו גילה מנדלבליט (אז הפצ"ר) על מסמך הרפז

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

בימים אלה מערכת המשפט הישראלית סוערת סביב מאבק היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט עם ממלא-מקום פרקליט המדינה דן אלדד ושר המשפטים אמיר אוחנה. ברקע נמצאת "פרשת הרפז" וניסיונו של אלדד לתהות על עילת סגירת התיק בעניינו של מנדלבליט שנחקר בפרשה.

מסמך שהגיע לידי "גלובס" שופך אור על ליבת המחלוקת בין מזכיר הממשלה דאז, אביחי מנדלבליט, לבין חוקריו במשטרה בנוגע למעשיו עת כיהן ב-2010 כפרקליט הצבאי הראשי. יש לציין כי תוכנו של המסמך פורסם לראשונה על-ידי העיתונאי אמיר אורן ב-2018.

המסמך הינו תמליל של הקלטת פגישה של שר הביטחון דאז אהוד ברק עם אלוף פיקוד צפון גדי אייזנקוט, מתאריך 3 בפברואר 2011. ברק נפגש בלשכתו עם אייזנקוט בנוגע לשקילת האפשרות למנותו לתפקיד הרמטכ"ל במקום יואב גלנט שמינויו סוכל בעקבות פרשת הקרקעות שחשף העיתונאי קלמן ליבסקינד. לאחר חשיפת הפרשה, דן בג"ץ בסוגיה ומבקר המדינה פתח בבדיקה. בסופו של דבר, חוות-דעת היועמ"ש דאז יהודה וינשטיין הביאה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק למשוך ידם מהמינוי.

בפגישה ביקש ברק להסיר את "ספק המועקה" שיש לו בלב בעניין התנהלות אייזנקוט בפרשת מסמך הרפז, וביקש לשמוע ממנו את הסיפור מנקודת מבטו.

אייזנקוט סיפר על חלקו המינורי בפרשה, וסיפר שכשאר היא התפוצצה ואייל ארד הגיש תלונה במשטרה על זיוף המסמך, הוא פנה לעוזר הרמטכ"ל ארז וינר והאיץ בו למסור את המסמך למשטרה.

על-פי תמליל השיחה, אייזנקוט אמר לברק כך: אמרתי לארז: "תשמע ארז, יש מסמך כזה אצלכם בלשכה, המלצתי אליכם - תערבו את הפצ"ר ותיתנו את זה למשטרה, שמחפשים אחרי המסמך הזה. הוא אומר לי בסדר גמור. זה היה ביום שני. הגעתי לפורום מטכ"ל בצהריים, גם נכנסתי לרמטכ"ל ואמרתי לו: תשמע, המסמך המדובר, אני מבין שהוא בכותרות וגם הוגשה תלונה, אני ממליץ לך לעשות את זה. הוא אמר לי: בסדר. וארז אמר לי: הוא (גבי אשכנזי, א"ג) כבר מתייעץ עם הפצ"ר היום בלילה. ואני חושב שלמחרת הם כבר הלכו והגישו את המסמך".

דברי אייזנקוט קריטיים לגבי טענת המשטרה והפרקליטות כי מנדלבליט שיבש את החקירה, ובכך עבר עבירות שיבוש מהלכי משפט והפרת אמונים.

לטענת המשטרה ובהמשך אף פרקליט המדינה שי ניצן והיועמ"ש וינשטיין כבר בשעת הצהריים של אותו יום שני עודכן מנדלבליט על המסמך, ובחר להסתיר מעוזר היועמ"ש דאז, רז נזרי, כי ידוע לו שהמסמך נמצא אצל אשכנזי. לאחר סגירת תיק החקירה, ניסה וינשטיין לשכנע את נתניהו כי חרף סגירת התקי, מנדלבליט איננו ראוי להמשיך ולכהן כמזכיר הממשלה. במסמך ארוך במיוחד המחזיק 18 עמודים, גולל וינשטיין את הלך הפרשה ולמעשה סיכם את תיק "מנדלבליט".

בפרק "התשתית העובדתית", כתב וינשטיין כי "בשעת צהריים ביום שני 9.8.10 זימן אשכנזי את מנדלבליט ללשכתו ועדכן אותו כי מסמך הרפז נמצא ברשותו מזה מספר חודשים. מועד הפגישה האמורה עולה בבירור מהראיות שנאספו. משיחה שקיים מנדלבליט עם וינר בהמשך אותו היום, נודע כי זמן קצר לאחר פגישתו עם אשכנזי, יזם מנדלבליט שיחת טלפון לנזרי, בה עלה נושא המסמך. במהלך שיחה זו נמנע מנדלבליט מליידע את נזרי בדבר הימצאות המסמך בידי אשכנזי, אף שבאותה עת כבר ידע, כאמור, כי המסמך נמצא ברשותו וכי רשויות אכיפת החוק מנסות לאתרו".

וינשטיין האריך לפרט כיצד לטענתו שינה מנדלבליט את גרסתו וכי שיקר כאשר טען כי הפגישה בה נודע לו כי אשכנזי מחזיק את המסמך המזויף התקיימה רק בשעת ערב, בעוד על-פי הראיות הפגישה התקיימה כבר בשעות הצהריים.

תמליל שיחת ברק ואייזנקוט, שנערכה 3 שנים בטרם נחקרו מנדלבליט ואשכנזי בפרשה, מהווה ראית זהב לכנות גרסתו של מנדלבליט כי עת דיבר עם רז נזרי, עובדת קיום המסמך טרם הייתה ידועה לו, וכי הפגישה המדוברת התקיימה רק בלילה ולא בצהריים כפי שטענו חוקריו.

יש לציין כי במספר מסמכים דרש עו"ד ז'ק חן, סנגורו דאז של אביחי מנדלבליט, כי תיגבה עדותו של אייזנקוט, אשר תחזק את גרסת מנדלבליט. גם מנדלבליט עצמו בחקירתו הראשונה מתוך 4 דרש כי תיגבה עדות אייזנקוט. חרף הבקשות, המשטרה לא זימנה את אייזנקוט למסור גרסתו בנוגע לשאלה זו.