האוצר יקים קרן אשראי לעסקים בסיכון גבוה ב-4 מיליארד שקל

כמו כן יבקש האוצר תקציב חירום נוסף בהיקף של עד 15 מיליארד שקל - כך סוכם בדיונים שנערכו היום בין האוצר לוועדת הכספים • הצעת החוק לתקציב הנוסף תונח על שולחן הכנסת כבר ביום שלישי הקרוב

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ עודד פורר / צילום: איל יצהר
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ עודד פורר / צילום: איל יצהר

האוצר יבקש מהכנסת תקציב חירום נוסף בהיקף של עד 15 מיליארד שקל ויקים קרן סיוע לעסקים בסיכון גבוה בהיקף 4 מיליארד שקל. כך סוכם בדיונים שנערכו היום בין האוצר לוועדת הכספים. הסיכום מאפשר להסיר את התנגדות ועדת הכספים להגדלת מסגרת האשראי בקרן הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים ב-6 מיליארד שקל נוספים. 

בשיחה שהתקיימה היום בין שר האוצר משה כחלון ויו"ר ועדת הכספים ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), סוכם כי הצעת החוק לתקציב הנוסף תונח על שולחן הכנסת כבר ביום שלישי הקרוב. התקציב הנוסף נועד בין היתר לאפשר הקמת קרן בערבות מדינה בחשיפה של 50% לפחות עבור עסקים בסיכון גבוה שהבנקים מסרבים לתת להם אשראי. ח"כ פורר דרש את הקמת הקרן לעסקים בסיכון גבוה כתנאי להסכמת ועדת הכספים לאישור הגדלת מסגרת האשראי בקרן לעסקים קטנים ובינוניים. 

 מדובר בין היתר במסעדות, ברים ועסקים בענפי התיירות, הבידור והפנאי שנחשבים למסוכנים גם בימים רגילים ועל אחת כמה וכמה מאז פרוץ המשבר. רבים מהם הפסיקו לעבוד ואין להם הכנסות כשגם הצפי לחזרה למצב של הכנסות שוטפות אינו ברור ובטח שאינו ודאי. עם זאת, בבנק ישראל וגם באוצר מעוניינים שהאשראי יינתן בכל מקרה רק לגופים בעלי בסיס כלכלי איתן, ושנקלעו למשבר תזרימי רק בגלל משבר הקורונה. חשיפת המדינה לקרן תעמוד על 50% או יותר לעומת 15% בקרן האשראי לעסקים קטנים ובינוניים. 

בנוסף אמור התקציב הנוסף לכלול קרן מענקים לשימור תעסוקה והחזרת עובדים למעגל התעסוקה בהיקף של 6 מיליארד שקל.

במהלך משבר הקורונה העביר האוצר תיקון לחוק יסוד משק המדינה שאפשר את הגדלת סך הוצאות הממשלה ב-2020 בסכום של כ-50 מיליארד שקל, כחלק מתכנית הסיוע למשק בהיקף של 80 מיליארד שקל.

ואולם בימים האחרונים התברר כי יהיה צורך להגדיל עוד יותר את המסגרת התקציבית על-מנת לממן את תכנית המענקים לעידוד תעסוקה. בנוסף התברר כי קרן האשראי לעסקים קטנים ובינוניים עומדת לסיים בקרוב את המסגרת שהוקצתה לה בהיקף של כ-8 מיליארד שקל: עד כה אושרו במסגרת הקרן כ-14 אלף בקשות להלוואות בסכום כולל של 5.4 מיליארד שקל. 

בשבוע שעבר פנה האוצר לוועדת הכספים בבקשה לאשר הגדלת ערבות המדינה לקרן בסכום של כ-940 מיליון שקל, מה שיאפשר להגדיל את מסגרת האשראי בקרן ב-6 מיליארד שקל נוספים. הוועדה אישרה את הבקשה אך לאחר מכן הקפיאה אותה כשהצביעה בעד רביזיה שעיכבה בפועל את הגדלת מסגרת האשראי, בתמיכתם של שני חברי כנסת מהליכוד ניר ברקת ומיכל שיר.