טראמפ מעריך: 100 אלף איש ימותו בארה"ב; חיסון לקורונה - עד סוף השנה

כך העריך נשיא ארה"ב בראיון לרשת FOX • טראמפ האיץ במושלים "לפתוח מחדש את המדינה" ולהחזיר את העסקים לפעילות • נכון להיום מתו בארה"ב 68.6 אלף איש מהנגיף

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, AP
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, AP

"אנחנו הולכים לאבד 75, 80 עד 100 אלף איש. זה דבר נורא", אמר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בראיון לרשת FOX האמריקאית. טראמפ אמר עוד כי הוא מאמין שעד סוף השנה יפותח חיסון נגד הקורונה והאיץ במושלים "לפתוח מחדש את המדינה" ולהחזיר את העסקים לפעילות. רק ביום שישי האחרון אמר טראמפ כי הוא מקווה שפחות ממאה אלף איש ימותו ובתחילת השבוע שעבר דיבר על כ־60 אלף מתים מהמגפה. נכון להיום, מתו בארה"ב 68.6 אלף איש מהנגיף הקטלני.

כבר בימים הראשונים של הגעת הנגיף לאמריקה, המומחים הרשמיים מטעם הבית הלבן העריכו כי מספר המתים צפוי לעמוד בין 100 אלף ל־200 אלף איש בארה"ב לבדה. טראמפ לעומתם נתן הערכות קטנות יותר מבלי להסביר על מה הוא מבסס את הנתונים שלו.

"פעם אמרתי 65 אלף ועכשיו אני אומר 80 או 90, וזה עולה וזה עולה במהירות", אמר טראמפ. "אבל זה עדיין יהיה, לא משנה איך תסתכל על זה, אנחנו עדיין ברף התחתון של ההערכות".

הוא המשיך: "מבחינת המוות ... אנחנו ברמה הנמוכה, הרמה הנמוכה ביותר שחזו. ואולי אפילו לא נגיע לשם. זה עשוי להיות נמוך יותר. לצערי זה כל מה שאנחנו יכולים לעשות".

טראמפ העריך שפיתוח החיסון קרוב מאד. "אני חושב שיהיה לנו חיסון עד סוף השנה. הרופאים אומרים שאני לא צריך לומר את זה, אבל אני אגיד מה שאני חושב. נפגשתי עם המנהלים של החברות הגדולות, אלו חברות מצוינות, וכן... אני חושב שיהיה לנו חיסון הרבה יותר מוקדם".

בראיון לרשת "FOX" טראמפ דחה את הקביעה כי הוא והממשל האמריקאי פעלו לאט מדי למרות שהיה קיים בידיהם מידע שסופק על ידי גורמי המודיעין מספר שבועות לפני שהחלו לנקוט בפעולות כלשהן. לדבריו, אם ארה"ב לא הייתה פועלת בזמן היו מתים למעלה ממיליון איש, "אולי אפילו יותר מ־2.2 מיליון. זו אחת הסיבות שאנחנו מצליחים, אם אתה קורא לאובדן של 80־90 אלף איש, הצלחה", אמר.

טראמפ התייחס למשבר חסר התקדים שבתי החולים מתמודדים איתו. "שקי גופות (body bags) שוכבים במסדרונות, שקי גופות מונחים על המדרכות. אני.. אנחנו מעולם לא ראינו דבר כזה במדינה הזו... בנינו קברי המונים... אני מעולם לא ראיתי דבר כזה".

למרות המספרים, טראמפ התמיד ברעיון שהמדינות חייבות לחזור כמה שיותר מהר לשגרה ולפתוח את הסגרים ומתח ביקורת על מושלים שנוקטים ב"גישה זהירה מדי" לפתיחת מדינותיהם מחדש. "יש להשגיח ולהגן על אמריקאים מבוגרים יותר אבל כל עוד אנשים שומרים על 'ריחוק חברתי', אני באמת מאמין שאפשר ללכת לפארקים, אפשר ללכת לחופים".