לשכת עורכי הדין: מערך אתיקה לא מתפקד, ליקויים בביקורת הפנים ובדוחות הכספיים

מבקר המדינה מעיר ללשכת עורכי הדין כי לא הסדירה את תחום מניעת ניגודי העניינים, ומצביע על כשלים בהתנהלותה של החברה הכלכלית של הלשכה

לשכת עורכי הדין / צילום: שלומי יוסף
לשכת עורכי הדין / צילום: שלומי יוסף

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מציף את הליקויים העיקריים בלשכת עורכי הדין: מערך האתיקה לא מתפקד, דוחות כספיים שלא משקפים נאמנה את מצב הלשכה,וכשלים בהתנהלותה של החברה הכלכלית של לשכת עורכי הדין.

הבדיקה של המבקר, הרלוונטית לשנים 2019-2012, כלומר טרם תקופתו של עו"ד אבי חימי כיו"ר הלשכה, מצאה כי מערך האתיקה של לשכת עורכי הדין לא מתנהל באחידות, בעיקר מכיוון שלא קבע כללים סדורים בנוגע להעמדה לדין בכלל וביחס לסוג העונש שהתבקש בהתאם לסוג העבירה וחומרתה בפרט.

עוד מצא המבקר כי משך הטיפול בתלונות אתיקה במחוז תל אביב נפרס על פני מספר שנים באופן שאינו תקין, וכי מחוז מרכז עדיין לא מפעיל את ועדת האתיקה כפי שנדרש בחוק.

המבקר העיר ללשכה כי לא הסדירה את תחום מניעת ניגודי העניינים העשויים להתרחש במסגרת פעילותה, כפי שבא לידי ביטוי למשל בסוגיית מינוי בוררים וחברות בוועדות המקצועיות.

בנוסף מצא המבקר לציין לשלילה את העובדה כי במהלך שבע השנים האחרונות לא תפקד כראוי מערך ביקורת הפנים בלשכה, וכי בכל חמש השנים האחרונות לא אושרו הדוחות הכספיים של השלכה במועד.

בנוגע לדוח הכספי לשנת 2017 המצב אף חמור יותר, שכן הדוח אינו כולל את נתוני החברה הכלכלית, שגם לגביה מצא המבקר ממצאים קשים: לא נערכו רישומים כנדרש במערכת הנהלת החשבונות של החברה, והדוחות הכספיים שלה אושרו באיחור של שנה.

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: " דוח המבקר מתייחס לשנים עברו, טרם היבחרו של עו״ד אבי חימי לתפקיד ראש הלשכה. מאז כניסתו של חימי לתפקידו, הושלמו מספר רפורמות משמעותיות בעבודת הלשכה, רובן מתכתבות ומהוות יישום מלא של הליקויים וההערות שעולות בדוח המבקר‪ .

"כך, לשכת עורכי הדין מצויה בעיצומו של תהליך רה-ארגון, אשרור והסדרת נהלים: הוטמע נוהל ניגוד עניינים בקרב עובדי הלשכה; הוסדר נושא מינוי בוררים, כך שהמינוי יתבצע מעתה בצורה שקופה על-ידי ועדה שתורכב משופט בדימוס, עורך דין מהמגזר הפרטי ועורך דין מהמגזר הציבורי; תקציב ועדות האתיקה הוגדל משמעותית; מר אמיר ויזל מונה לתפקיד מבקר הפנים של הלשכה; ועוד.

"לשכת עורכי הדין מחויבת לפעול לקידום השמירה על החוק, על טוהר המידות, על ערכי שקיפות ועל כבודו ורמתו של מקצוע עריכת הדין. אנו מברכים כל ביקורת שמקדמת את פעילותנו, ונמשיך לנהוג בנורמות המקצועיות והערכיות הגבוהות ביותר".