מתקפה תקשורתית בסין נגד שר החוץ האמריקאי: "יורק רעל"

בתגובתה להאשמות שר החוץ האמריקאי כי מקור הקורונה עשוי להיות במעבדה בסין, סוכנות הידיעות הרשמית של סין תיארה את מייק פומפיאו כ"אחד השרי החוץ הגרועים ביותר בתולדות ארה"ב" • מהדורת החדשות בטלוויזיה המרכזית הסינית כינתה אותו "אדם רע"

מייק פומפאו, שר החוץ של ארה"ב / צילום:Shutterstock
מייק פומפאו, שר החוץ של ארה"ב / צילום:Shutterstock

התקשורת הסינית הרשמית מגיבה בזעם להאשמות של שר החוץ האמריקאי מייק פומפיאו שמקור נגיף הקורונה עשוי להיות מעבדה בעיר ווהאן. עד כה לא הייתה תגובה רשמית של ממשלת סין בשל חג לאומי. סוכנות הידיעות הרשמית שינהוואה מאשימה את פומפיאו באמירת "שטויות" ו"שקרים". מהדורת החדשות בטלוויזיה המרכזית הסינית כינתה אותו "אדם רע" ואמרה שהוא "יורק רעל".

ממשל טראמפ האשים בימים האחרונים את סין בהעדר שקיפות לגבי מקור ההתפרצות שהרגה מאות אלפי בני אדם בעולם, ופומפיאו האשים שלשום (א') ישירות מכון וירולוגי בווהאן, שבו זוהה הנגיף לראשונה בשלהי השנה שעברה. המכון הזה לווירולוגיה, שהוא מרכז מחקר ממשלתי, משך תשומת-לב עולמית כי הוא בדק בצורה פעילה את מקור הנגיף בעטלפים.

סין הכחישה האשמות שמתקנים שלה אחראים להתפרצות הנגיף, וטענה שתגובת הממשלה הייתה מקיפה והצילה חיים ברחבי העולם. המסר זה חזר על עצמו גם בתגובת המדיה הרשמית אתמול (ב').

שלשום (א') אמר פומפיאו בתוכנית "השבוע" של רשת ABC: "אני יכול לומר לכם שיש כמות משמעותית של ראיות לכך שזה הגיע מהמעבדה הזו בווהאן". הוא לא פירט את הראיות.

במחאה על הטיפול הסיני בהתפרצות הקורונה, ממשל טראמפ השעה לאחרונה את תמיכת ארה"ב בארגון הבריאות העולמי, ובשבוע שעבר הוא מסר שיפסיק את המימון לפרויקט מתמשך להבנת התפתחות הקורונה בעטלפים, שהתנהל בשיתוף פעולה עם המכון בווהאן.

משרד החוץ הסיני לא הגיב מיד לשאלות על הצהרתו האחרונה של השר פומפיאו, אך בעבר הוא ביטל כל אפשרות של טעויות מעשה ידי אדם בווהאן. בתשובה לשאלה בשבוע שעבר על המעבדה הזו במסיבת עיתונאים רגילה, דובר משרד החוץ הסיני ג'נג שואנג הצביע על דברים שאמר בכיר במכון ווהאן לווירולוגיה למדיה הסינית, ש"אין כל אפשרות שהנגיף הגיע מאיתנו", למרות שמובן שאנשים יעלו שאלות על המכון.

עמדתו ניצית של פומפיאו בנושאי זכויות אדם בסין והפעילות הצבאית שלה בים הסיני הדרומי עימתה אותו בעבר פעמים רבות עם ההנהגה בבייג'ין. בתגובתה אתמול, סוכנות הידיעות שינהוואה תיארה את פומפיאו כ"אחד השרי החוץ הגרועים ביותר בתולדות ארה"ב".