דן אלדד ייפגש מחר עם מבקר המדינה: המשטרה לא קיבלה עילת סגירה

עו"ד אלדד ילין על כך שהתנהלות הפרקליטות הייתה לא תקינה סביב עילת סגירת התיק נגד מנדלבליט בפרשת הרפז • היועמ"ש דאז וינשטיין לא הוציא מכתב רשמי למשטרה על דבר סגירת התיק, ובשל כך לא נכתבה בפירוש עילת הסגירה

היועמ"ש אביחי מנדלבליט ועו"ד דן אלדד / צילום: רפי קוץ, כדיה לוי
היועמ"ש אביחי מנדלבליט ועו"ד דן אלדד / צילום: רפי קוץ, כדיה לוי

עו"ד דן אלדד, שסיים לפני מספר ימים את כהונתו הקצרה כממלא-מקום פרקליט המדינה וחזר לנהל את המחלקה הכלכלית בפרקליטות, ייפגש מחר (ד') עם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן.

בפגישה יטען אלדד כי התנהלות הפרקליטות הייתה לא תקינה סביב עילת סגירת תיק החקירה נגד מזכיר הממשלה דאז אביחי מנדלבליט בפרשת הרפז. ל"גלובס" נודע כי אלדד ילין על כך שהיועץ המשפטי לממשלה דאז, יהודה וינשטיין, לא הוציא מכתב רשמי למשטרה על דבר סגירת התיק נגד מנדלבליט, ובשל כך לא נכתבה בפירוש עילת סגירת התיק.

בהודעת הגניזה ציין וינשטיין כי היו קשיים בראיות, ואף התייחס לרכיב האשמה. שופטי בית המשפט העליון סלים ג'ובראן ונעם סולברג הבינו מדברי וינשטיין כי התיק נסגר הן משיקולי חוסר ראיות והן משיקולי חוסר אשמה, והכשירו את מינויו של מנדלבליט לתפקיד היועמ"ש.

לטענת עו"ד אלדד, שליווה את תיק החקירה והחזיק בדעה כי יש לסגור את התיק מחוסר אשמה, עמדתו לא התקבלה, ובמקומה התקבלה עמדתו של פרקליט המדינה דאז שי ניצן, ובחוות-דעתו נכתב כי יש לסגור את התיק בשל חוסר ראיות מספיקות ומחוסר עניין לציבור.

לטענת אלדד, ייתכן כי הופעלו לחצים על הפרקליטים ובראשם וינשטיין להקל על מנדלבליט. לטענתו, ניתן לראות כי סמוך למועד הסגירה, התכתובות הפנימיות בפרקליטות מראות כי המנגינה בעניינו של מנדלבליט השתנתה ורוככה ללא הסבר.

לפני כעשרה ימים שיגר אלדד פנייה למבקר המדינה שכותרתה "בקשה לשקול פתיחה בבדיקה" בעניין סגירת התיק נגד מנדלבליט. אלדד הבהיר בהודעה לתקשורת כי אין לו טענות בעניין זה נגד מנדלבליט עצמו, וכי החשדות בכל אופן אינם פליליים. ל"גלובס" נודע כי במכתבו של אלדד לא הובאו כל ראיות ואסמכתאות. אלדד הסביר במכתבו כי ישמח לקיים פגישה בעל-פה, בשל רגישות הפנייה. בפגישה אמור אלדד להעביר את החומרים שמצא.

יש לציין כי גורם בכיר במשרד המבקר אמר כי מפאת כבודו של עו"ד אלדד הפגישה תתקיים, אך הסיכוי שמבקר המדינה יפתח בבדיקה הוא קלוש. לדבריו, מוסד מבקר המדינה כבר ערך דוח בעניין פרשת הרפז, ואין לו כוונה להיכנס לנושא שנית בעניין פרטני ולא מערכתי. לצורך כך, אומרים במשרד המבקר, אפשר לפנות לנציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט דוד רוזן.

יש לציין כי בשבוע האחרון נעשה ניסיון לגשר על הפערים בין היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט לבין עו"ד אלדד, בתיווך שופט בית המשפט העליון בדימוס אליקים רובינשטיין. ל"גלובס" נודע כי לעת עתה מאמצי הגישור עלו על שרטון, ובין הצדדים קיים חוסר אמון קיצוני. בסביבת מנדלבליט בטוחים כי אלדד עושה יד אחת עם שר המשפטים אמיר אוחנה, המתואם עימו, על-מנת להביא להדחת מנדלבליט מתפקידו בשל הגשת כתב האישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.