עוד גוף מימון חוץ-בנקאי רוצה להצטרף לקרן לסיוע בערבות המדינה: עוגן

במכתב ששלחו למשרד האוצר הם מבקשים "להבטיח כי כספי הציבור אכן יופנו במלואם למילוי המטרות החברתיות שעמדו בבסיס הקצאת כספי הציבור" • עוגן מציגה עצמה כ"ארגון פיננסי-חברתי ללא מטרת רווח שמציע הלוואות לעסקים זעירים וקטנים בתנאים מיוחדים ומתוך ראיה חברתית"

רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר
רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

לאחר שחברות כרטיסי האשראי מקס וישראכרט קיבלו אור ירוק להצטרף לבנקים המסחריים בקרן הסיוע בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים שנקלעו לקשיים בשל משבר הקורונה, מבקשת "קרן ההלוואות החברתיות" עוגן להצטרף לקרן.

במכתב ששלחו מנכ"ל עוגן שגיא בלשה והיו"ר אופיר עוזרי לראשי משרדי האוצר והכלכלה, רשות שוק ההון, ועדת הכספים בכנסת ועוד מכותבים הם מבקשים "לכלול מיידית את קבוצת עוגן בין התאגידים הזכאים להעניק אשראי בערבות מדינה ולהבטיח כי כספי הציבור אכן יופנו במלואם למילוי המטרות החברתיות שעמדו בבסיס הקצאת כספי הציבור למטרה זאת".

הפנייה של עוגן, שמפוקחת על ידי רשות שוק ההון, נעשית בהמשך לפניות דומות של גופים חוץ-בנקאיים נוספים, כגון פנינסולה וגמא, שאינם מפוקחים על ידי בנק ישראל ושבקשותיהם נדחו לפי שעה.

עוד גורם חוץ-בנקאי שפנה בבקשה להצטרף לקרן הוא חברת האשראי הצרכני החוץ-בנקאי BTB אשר מספקת פלטפורמה להלוואות ישירות, שאותן היא מציעה לבתי עסק ושפועלת מאז 2014. את החברה מנהלים המנכ"לים המשותפים שלומי תורג'מן ואלון כץ, והיא כבר ביקשה בדומה לעוגן וגופים אחרים להצטרף לקרן, ועד כה טרם נענתה, וזאת למרות שכבר פנתה לאוצר פעמיים בנושא. בהקשר זה מציינים ב-BTB, כי "כגוף מומחה למתן אשראי לעסקים המנגיש את האשראי דיגיטלית באמצעות מערכת אוטומטית מלאה להגשת בקשות ההלוואה ולניהול הקשר עם הפלטפורמה, מטרתו להקל על מגזר העסקים בפניה להלוואות וכן ובעיקר, למנף את כספי הממשלה באמצעות הציבור".

החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו הסביר בדיון בוועדת הכספים כי לגופים החוץ-בנקאיים יש בימים אלה בעיה של מקורות מימון וכי הוא מעדיף לפנות לחברות כרטיסי האשראי כמקור מימון חוץ-בנקאי בגלל הניסיון הרב שלהם בעבודה מול העסקים.

לטענתם עוגן ,"בימים אלו ונוכח המצב הכלכלי והחברתי הקשה, גייסה קבוצת עוגן גופים פילנטרופיים ועסקיים נוספים אשר נכונים להעמיד אשראי, לטובת עסקים ומלכ"רים שנקלעו למשבר כתוצאה ממגפת הקורונה. תורמים ומשקיעים אלה מעוניינים לסייע לציבורים אלה ולהעניק להם הלוואות במסגרת עוגן קרן ההלוואות ובמסגרת מטרותיה, כגוף שפועל ללא השאת רווח כלכלי".

עוד הם טוענים כי "העמדת ערבות המדינה להלוואות אלו תאפשר לעוגן להקצות את הכספים גם להלוואות ברמת סיכון גבוהה יותר מרמת הסיכון במערכת הבנקאית, ויגדיל עד מאוד את אפשרותה של עוגן לגייס תרומות והשקעות נוספות בימי הקורונה הלא פשוטים".

עוגן מציגה עצמה כ"ארגון פיננסי-חברתי ללא מטרת רווח", ושהיא "מציעה הלוואות לעסקים זעירים וקטנים ולמלכ"רים בתנאים מיוחדים ומתוך ראיה חברתית".

עד כה הוגשו לקרנות הסיוע בערבות המדינה 51 אלף פניות להלוואות ומתוכן אושרו כבר כ-16,650 בקשות להלוואה בהיקף כספי של יותר מ-6.5 מיליארד שקל. מוקדם יותר השבוע אישרה ועדת הכספים בכנסת את הרחבת קרן ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים מ-8 מיליארד שקל ל-14 מיליארד שקל .