גם ב-S&P מעלות הבינו שקבוצת דלק קרובה להסדר חוב

S&P מעלות הולכת בעקבות המתחרה מידרוג, וחותכת את דירוג הקבוצה בשמונה דרגות ל-CCC, לאחר שלפני חמישה שבועות הסתפקה בהפחתה של ארבע דרגות: "גבר הסיכון שקבוצת דלק תגיע לכשל פירעון או תידרש לבצע הסדר חוב"

יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי
יצחק תשובה / צילום: תמר מצפי

שישה שבועות לאחר שחברת מידרוג קבעה שקבוצת דלק של יצחק תשובה צפויה להגיע לכשל פירעון ברמת ודאות גבוהה, העריכה אתמול  גם חברת הדירוג המתחרה, S&P מעלות, כי התגברו הסיכונים לכשל פירעון בקבוצת דלק . אתמול הפחיתה S&P מעלות את דירוג החוב של קבוצת דלק בשמונה דרגות, לרמה נמוכה של CCC.

להערכת S&P מעלות, "ההתפתחויות האחרונות מעידות על התגברות הסיכון שקבוצת דלק תגיע לכשל פירעון או תידרש לבצע הסדר חוב, בשל החרפת היחסים עם בעלי החוב, המתבטאת בפניות לבתי משפט, איום למימוש שעבודים ואיום בפירעון מיידי. זאת במקביל לחשש לירידה נוספת בשווי נכסי החברה".

הפחתת דירוג חריפה זו של S&P מעלות מגיעה כשלב שני ומאוחר יחסית, לאחר שלפני כחמישה שבועות היא הפחיתה את דירוג החוב של קבוצת דלק בארבע דרגות בלבד ל-BBB מינוס, המשקף את דירוג ההשקעה הנמוך יותר. החלטה זו יצרה פער דירוג דרמטי ובלתי סביר בין הדירוג שהעניקה S&P מעלות לחוב של קבוצת דלק, לבין הדירוג שהעניקה לאותו החוב חברת מידרוג.

כבר ב-23 במרץ בחרה מידרוג לחתוך את הדירוג של קבוצת דלק ב-14 דרגות לרמה של Ca בלבד, כלומר דרגה אחת מעל דירוג D המשקף כשל פירעון. במידרוג הסבירו אז כי ההפחתה החריפה נבעה מההערכה שלפיה נוצרה הרעה מהותית ברמת הנזילות ובגמישות הפיננסית של קבוצת דלק בעקבות המשבר הכלכלי העולמי שהתפתח מהתפרצות מגפת הקורונה.

בעקבות ההפחתה החריפה והפער שנפתח בין שני הדירוגים החליטה קבוצת דלק בחודש שעבר להפסיק את התקשרותה עם מידרוג, מתוך מחשבה כי בכך אולי ישתפר מעמדה בעיני המשקיעים. עם זאת, כעת החליטה S&P מעלות ליישר קו עם גישתה של מידרוג, ולהפחית את הדירוג שלה בשמונה דרגות נוספות (הדירוג הנוכחי גבוה עדיין בשתי דרגות מזה של מידרוג).

לקבוצת דלק קרן חוב של כ-6 מיליארד שקל למחזיקי איגרות החוב שלה משבע הסדרות השונות, ובנוסף לכך חובות לבנקים בארץ ובחו"ל בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל (במונחי קרן החוב). מנגד, מחזיקה החברה במזומנים ובניירות ערך סחירים בשווי של 411 מיליון שקל, ובפיקדונות משועבדים ומוגבלים בסכום של 324 מיליון שקל.

ביום א' פרסמה קבוצת דלק את דוחותיה הכספיים ל-2019, שכללו לראשונה הערת "עסק חי" מטעם רואי החשבון שלה, וזאת בשל ירידה משמעותית בשווי נכסי החברה ובהון העצמי שלה, וכן עקב אי עמידה באמות מידה פיננסיות בשבועות האחרונים. כמו כן פנו חלק מהבנקים הנושים לביהמ"ש בדרישה לחייב את קבוצת דלק בפירעון מיידי של החוב כלפיהם, ואף מחזיקי האג"ח איימו לעשות כן אם תימנע החברה מגיוס הון של 400 מיליון שקל או שתחליט לשעבד נכסים נוספים לטובת הבנקים.

אחד הבנקים שדרשו חיזוק ביטחונות נוסף הוא בנק לאומי, אשר לו חייבת קבוצת דלק כ-100 מיליון שקל. לבנק שיעבוד על 5.7% מיחידות ההשתתפות של שותפות דלק קידוחים בשווי של כ-270 מיליון שקל, אולם הוא דרש בנוסף גם שיעבוד על חלק ממניות חברת דלק ישראל.

בשבוע שעבר הוציא השופט חגי ברנר מביהמ"ש המחוזי בת"א צו זמני לבקשת קבוצת דלק, המונע מבנק לאומי את האפשרות למכור את יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים המשועבדות לטובתו, עד לדיון בביהמ"ש בנושא. אתמול התקיים הדיון במעמד שני הצדדים, אולם עד כתיבת שורות אלו טרם התפרסמה החלטתו של השופט באשר לבקשת לאומי לממש את השעבוד לצורך פירעון החוב כלפיו.