טראמפ מוצא את השטן הגדול ואת השטן הקטן במשבר הקורונה

הקורונה ממשיכה להכות בארה"ב, והנשיא מגבש אסטרטגיה של מציאות אשמים במשבר • קובי ברדה, מחבר ספר על טראמפ, מתארח בפודקאסט "המדריך לטראמפיסט" ומנתח את מאבקו של טראמפ במושלים, מפצח את סוד תמיכתו בישראל ומזהה נקודת תורפה בקמפיין ביידן • האזינו

דונלד טראמפ, שי גינפינג / צילום: רויטרס, kevin lamarque
דונלד טראמפ, שי גינפינג / צילום: רויטרס, kevin lamarque

מספר המתים והנדבקים בווירוס הקורונה בארה"ב ממשיך לזנק, והנשיא דונלד טראמפ נראה נחוש להתניע מחדש את הפעילות הכלכלית באמריקה - וגם למצוא אשמים למצב. כך מסביר קובי ברדה, ראש תוכנית גל למנהיגות חברתית, במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, ומחברו של הספר "המפתח להבנת דונאלד ג'יי. טראמפ". בראיון לפודקאסט "המדריך לטראמפיסט" מבית "גלובס", מסביר ברדה כי "הנשיא מפתח את 'דוקטרינת טראמפ' בקשר למאבק בקורונה: גלגול הכדור הצידה ולמטה".

למה הכוונה?

"הוא מגלגל את האחריות הצידה ולמטה. בהסטה הצידה, טראמפ ממסגר שני אויבי אומה: השטן הקטן והשטן הגדול. השטן הקטן הוא ארגון הבריאות העולמי. הנשיא מציג עדויות להתנהלות של הארגון, כמו הצהרה של מזכ"ל מתחילת פברואר, לפיה אין חשש להדבקה; ואילו 'השטן הגדול' הוא סין, וטראמפ ממתג את הווירוס בתור 'הווירוס הסיני'. כלומר, הוא ממסגר את האשמים. 

"ובמי פוגעים למטה? במושלי המדינות. ביום חמישי לפני שבועיים, טראמפ מצהיר כי הוא הולך לפתוח את המשק, והמושלים הדמוקרטיים לא מסוגלים להתאפק. מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, מיד יוצא ואומר: 'אתה נבחרת להיות נשיא - אתה לא המלך. אתה לא מקבל החלטות'. לא חולפות 48 שעות, וטראמפ מתייצב ואומר: 'אין בעיה, אתם תקבלו את ההחלטה אם לצאת מהסגר או לא'. הוא זורק את הכדור למגרש שלהם'.

כלומר, הוא מניח מלכודת למושלים כדי שהציבור במדינות שלהם יטיל את האחריות עליהם?

"חד-משמעית. זו האסטרטגיה שלו. ככה הוא מתנהל וככה הוא עובד'.

ברדה, העוקב אחרי טראמפ באדיקות לאורך כהונתו, מסביר כי הנשיא נוקט מדיניות פרו-ישראלית מובהקת, בין היתר בשל הצורך לשמר את תמיכת הימין האוונגליסטי לקראת בחירות 2020. אבל אחרי הבחירות, לפי הניתוח של ברדה, ישראל עלולה למצוא את עצמה במצב שונה. כבר היום הוא מזהה קו הרבה יותר אגרסיבי בממשל האמריקאי בכל הנוגע לקשרי ישראל-סין.

ועוד בפרק: ההאשמות של טארה ריד על הטרדה המינית נגד ג'ו ביידן לא יורדות מהכותרות - וקשה להשיג את המסמכים על התלונה משנות ה-90 שיאמתו או יפריכו את הטענות שלה. הספקולציות על מועמדת דמוקרטית לסגנית נשיא נמשכות, ומותג האופנה האהוב על מישל אובמה מגיע אל סוף הדרך.

הצטרפו לקהילת המדריך לטראמפיסט

עקבו אחר הפודקאסט בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, בגוגל פודקאסטס  או באפליקציית הפודקאסטים האהובה עליכם