גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפקט הקורונה: השכר חזר להיות השיקול העיקרי של מחפשי העבודה

נתוני מחלקת המחקר של אולג'ובס מצביעים על השינויים שחוללה המגפה בשוק חיפושי העבודה: נשים נפגעו יותר מגברים מבחינה תעסוקתית, ולצד הרצון לחשב מסלול מחדש, שיקולי שכר ויציבות חזרו להיות מרכזיים אצל מחפשי העבודה, אחרי שנים שבהן אתגר ועניין היו בראש סדרי העדיפויות

חיפוש עבודה / צילום: שאטרסטוק
חיפוש עבודה / צילום: שאטרסטוק

אחת השאלות המסקרנות היום היא ייראה שוק חיפושי העבודה ביום שאחרי הקורונה. ממש ערב המשבר קיימנו ראיון עם אלדד אביטן, סמנכ"ל השיווק והתוכן ב-AllJobs, לקראת פרסום דוח מקיף על מצב התעסוקה ב-2019. דיברנו איתו על שוק של עובדים שממשיכים לחפש עבודה גם זמן קצר אחרי תחילת עבודה חדשה, והוא הציג בפנינו את השיקולים שמנחים את רוב מחפשי העבודה במציאת משרה. השיקול המרכזי, נכון ל-2019, היה עניין ואתגר מקצועי. 25% ראו בו שיקול עיקרי. אחריו היו אווירה במקום העבודה (22%) ושכר (21%). קריטריון נוסף שדורג גבוה היה אופי המנהל. בוס לא נחמד היה עילה לעזוב את מקום העבודה ולצאת לדרך חדשה.

חודשים ספורים אחרי, ובהם חודשיים של הסתגרות בגלל משבר בריאות עולמי, והשכר הפך להיות השיקול העיקרי. בסקר שערכה החברה בקרב 1,000 מחפשי עבודה, דירגו 22% מהם את השכר כשיקול עיקרי. אפשרויות הקידום נדחקו למקום השני - 13% ויציבות החברה תופסת את המקום השלישי המכובד.

יציבות וביטחון תעסוקתי תפסו מקום משני יחסית בשנים האחרונות בשוק העבודה, בעיקר בקרב הצעירים, בני דור ה-Y. במקומו באו ערכים של מימוש עצמי, גמישות תעסוקתית וקפיצה בין מקומות עבודה כדי לשפר את המעמד. בסקר הנוכחי נמצא ש-47% מהעובדים השכירים - כמעט מחצית - מעידים שהם שוקלים לעבור לעבוד בחברה יציבה יותר.

נשים נפגעו יותר ממשבר הקורונה

40% מהעובדים רוצים לחשב מסלול מחדש

ועם זאת, כ-40% מהעובדים הצהירו שלא ירצו לחזור למקום העבודה הקודם וינצלו את המשבר כדי לחשוב ה הלאה. את הסתירה בין הכמיהה ליציבות שמראים הנתונים לחוסר הרצון לחזור לעבודה מסבירים באולג’ובס בפסק הזמן שאפשרה הקורונה ל"חישוב מסלול מחדש".

12% מהעובדים מעריכים שלא יחזרו למקום העבודה הקודם שלהם כי הוא לא יתאושש מהמשבר. 20% הודו שיחזרו למקום העבודה רק עד שימצאו משרה אחרת ו-50% מחכים שהמשבר יסתיים כדי לחזור למקום העבודה. לפי הערכות אולג’ובס,
כ-350 אלף איש יחפשו עבודה עם סיום המשבר.

מאפיין נוסף של הדור שלא עבר שינוי הוא חשיבות ההוגנות של המעסיקים. לפי הסקר הנוכחי, 60% מהעובדים מרגישים שמקום העבודה נהג בהוגנות בתקופת המשבר: בעוד 41% מרגישים שמקום העבודה עשה את המקסימום כדי לשמור על העובדים, 17% בלבד השיבו שמקום העבודה כלל לא נהג בהוגנות. 67% מהעובדים שנפגעו תעסוקתית ציינו שנציגי החברה שומרים איתם על קשר.

לדברי אביטן, "ערכי השקיפות וההוגנות חשובים מאוד לדור החדש של העובדים ויכול להיות שזאת הסיבה לכך שיש קשר בין תפיסת מקום העבודה כהוגן כלפי עובדיו לבין הרצון לחזור אליו".

נתוני הסקר מראים כי 73% מהעובדים הושפעו ממשבר הקורונה באופן שפגע בהם תעסוקתית ו-42% ממשקי הבית שבהם שני בני הזוג שכירים נפגעו תעסוקתית. בקרב העובדים, 45% הוצאו לחופשה ללא תשלום, 18% פוטרו ממקום עבודתם ו-10% נאלצו להתמודד עם קיצוץ בשכר ו/או בשעות העבודה.

הנתונים מצביעים על כך שנשים נפגעו ב-13% מהמשבר יותר מגברים: שיעור הנשים שהוצאו לחל"ת גבוה ב 38% מזה של הגברים ואילו שיעור הנשים שלא נפגעו כלל נמוך ב-29% מזה של הגברים. עם זאת, שיעור הגברים שפוטרו גדול ב-16% משיעור הנשים שפוטרו ושכרם של יותר גברים קוצץ.

יותר מועמדים על כל משרה שמתפרסמת

ומה הלאה? איך ייראה שוק העבודה מעתה ואילך? לדברי אביטן, המשבר האיץ כמה תהליכים שהחלו, אבל התנהלו באיטיות, כמו עבודה מהבית, שארגונים רבים חששו ממנה אבל הצליחו לעשות זאת. חברות נוספות הצליחו גם לייצר ערך בכוח עבודה מצומצם ולשמור על פרודוקטיביות.

התהליכים האלה עשויים להאיץ את המעבר שאנחנו רואים כבר כעת ל"שוק של מעסיקים". "אם לפני המשבר ראינו שעובדים ממשיכים לחפש עבודה בצורה מתמדת וקיבלו פניות ממעסיקים תוך כדי עבודה, חוסר הוודאות נותן את אותותיו ונראה כי עובדים לא יעזבו את מקום העבודה לפני שימצאו מקום עבודה חדש", מסביר אביטן. "לחברות וארגונים יציבים, שלעתים מתקשים להתחרות ברף התנאים והשכר שמציעות חברות ההייטק, יש כעת הזדמנות לגייס כוח-אדם איכותי ורציני".

בשבועיים האחרונים, אחרי קיפאון הסגר וחופשת הפסח, מזהים עלייה של 45% במספר המבקרים היומי, ומדי יום נכנסים לאתר כ-47 אלף איש. העלייה המשמעותית במספר מבקשי העבודה כתוצאה מהמשבר הביאה לעליות משמעותיות במספר המתמודדים על כל משרה: בתחום המכירות הפרונטליות נרשמת עלייה של 224% במספר המתמודדים על כל משרה: לפני המשבר על כל משרה התמודדו כ-25 איש וכעת על כל משרה מתמודדים 81 איש. תחום המתדלקים רשם עלייה של 102% לפני המשבר התמודדו על כל משרה כ-46 אנשים וכעת מתמודדים עליה 93 איש, וגם בתפקידים כלליים ללא ניסיון חלה עלייה של 95% בביקושים.

שוק השליחים פורח, משרות התיירות ירדו

הענפים שחוו את הירידה הדרמטית ביותר בהיצע המשרות הם הענפים שפעילותם נעצרה לגמרי כמו ענף התיירות (ירידה של 93% בהיצע המשרות) וענף הספורט והכושר הגופני (ירידה של 92%).

משבר הקורונה לא פסח גם על ענף ההייטק, שהיקף הגיוסים בו ירד ב-60% והחל בו גל פיטורים ראשון. עם זאת, עדיין יש בו ביקושים לעובדים. כך, למשל, קיימות 330 משרות באתר למהנדסי תוכנה, ו-240 משרות לכל אחד מהתפקידים הבאים: ראש צוות פיתוח, מתכנת JAVA ומתכנת Full Stack. בתחום החומרה אף חלה עלייה של 24% במספר המשרות.

היצע המשרות הגדול ביותר שקיים באתר הוא של מחסנאים, עבודות כלליות, ניהול חשבונות מהנדסי תוכנה ונציגי שירות לקוחות.

מבחינת מחפשי העבודה, בבדיקה שנעשה בערים תל אביב, חיפה, באר שבע, פתח תקווה, נתניה, רחובות וירושלים, חמשת התפקידים שהכי חיפשו הם שליחים, אנשי מכירות, נהגים ומחסנאים.

"לפני המשבר, בתפקידי המאסות, שליחים ונהגים, המעסיקים מאוד התקשו למצוא עובדים ועמדו בתור", מסביר אביטן את ההיפוך בשוק. עכשיו אנחנו רואים בתחום הזה עלייה מטורפת בקרב מחפשי העבודה. זה מתחבר למדרג השיקולים של המשכורת היציבה שחייבים להביא הביתה".

אפשר להרוויח טוב בשליחויות?

"הרבה מאוד עסקים שנקלעו למצב החדש זקוקים לשליחים ובתקופה הזו שליחים עשו הרבה מאוד כסף. סיפרו לי שהם עובדים כמו משוגעים".

פרופיל דיגיטלי חדש שיגיע למעסיקים

בשבוע האחרון השיקה alljobs את peek, פרופיל דיגיטלי חינמי, שמאפשר לכל אחד ליצור אותו באמצעות הזנה של קורות החיים. האלגוריתם של התוכנה מפרק את קורות החיים ומכניס אותם לפרופיל. לאחר מכן, בעל הפרופיל יכול לערוך אותם.

הפרופיל יימצא באתר אולג’ובס ומעסיקים יוכלו למצוא באמצעותו עובדים שמתאימים לדרישות המשרה. לדברי אביטן, ייחודיות המוצר היא שכולו בעברית. "כל מעסיק שיעלה דרישה לעובד מסוים, נדע לייצר לו התאמה לפרופיל מסוים והמעסיק יוכל להציע לו עבודות. זה מגדיל את סל האפשרויות של העובדים ומתאים בדיוק למצב החדש שנקלענו אליו אחרי משבר הקורונה.

"אנחנו רואים שכבר נוצרו באתר יותר מ-14 אלף פרופילים אחרי יום של השקה".
פיק הוא סנונית ראשונה בתוכנית החברה להפוך למרחב לניהול קריירה - חיפוש עבודה וגיוס עובדים. האתר מציע את מתחם השכר "כמה אתם שווים", שמאפשר לכל מי שיזין את השכר שלו לראות כמה אנשים אחרים מרוויחים בתחום שבו הם עובדים ומציע גם שירותי השמה, כתיבת קורות חיים והכנה לראיונות עבודה. באתר יש גם מתחם תוכן ענק שמספק לגולשים מידע על אופנים שונים לחיפוש עבודה.

עוד כתבות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים