אושר פרויקט הפינוי-בינוי הגדול ביותר בירושלים

הותמ"ל החליטה להפקיד היום את תוכנית מתחם "הנורית" בירושלים, שכוללת 1,700 יחידות דיור שיוקמו ב-19 מבנים חדשים של 10-34 קומות •  ד"ר נתנאל פישר, יו"ר המנהל הקהילתי קריית מנחם: "מדובר באחת התוכניות הקשות שאושרו עד כה בישראל"

התחדשות עירונית ברחוב הנורית בירושלים / הדמיה: ראי כהן אדריכלים
התחדשות עירונית ברחוב הנורית בירושלים / הדמיה: ראי כהן אדריכלים

הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) החליטה היום להפקיד את תוכנית מתחם "הנורית" בירושלים. התוכנית שקודמה ע"י עיריית ירושלים באמצעות המנהלת להתחדשות עירונית בחברת מוריה הנה פרויקט ההתחדשות העירונית הגדול ביותר שקודם בירושלים עד כה. התוכנית נערכה ע"י משרד ארי כהן אדריכלים. המתחם הוגש לותמ"ל לאחר מהלך של שיתוף ציבור ותכנון שנערך עם תושבי המתחם ובעלי הנכסים, המינהל הקהילתי קריית מנחם ונציגי העירייה.

מתחם הנורית, ממוקם בשכונת קריית מנחם, בין הרחובות נורית וקוסטה ריקה. השכונה כוללת אוכלוסיה הטרוגנית של חילונים, דתיים מסורתיים וגם חרדים, המתגוררים ברובם במבנים במצב פיזי ירוד. מתחם הנורית משתרע על שטח של 111 דונם וכולל בהווה 22 מבני מגורים טוריים ומבנים בני 4-8 קומות, ובהם 646 יחידות דיור קיימות. התוכנית החדשה, מציעה 1,700 יחידות דיור שיוקמו ב-19 מבנים חדשים של 10-34 קומות. תמהיל הדירות מגוון ומכיל דירות קטנות עד 80 מ"ר, בינוניות וגדולות.

בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית מציעה כ-2,000 מ"ר שטחי מסחר שיוקמו בחזיתות מסחריות ברחובות. כמו כן, שטחי ציבור משולבים במבני המוגרים וכן במגרשים ייעודיים אשר ישמשו להקמת בית ספר יסודי, גני ילדים ומעונות ולצרכים קהילתיים ותרבותיים שיאפשרו את המשך הפעילות הקהילתית המאפיינת את השכונה היום, יחד עם שטח ציבורי פתוח מרכזי.

התכנון נשען על רשת הרחובות הקיימת תוך הרחבת המדרכות לטובת הולכי רגל ורוכבי אופניים, וכן כולל כביש חדש, אשר יחבר בין רחוב קוסטה ריקה לרחוב קוליץ וצפוי לסייע בהפחתת עומסי התנועה הקיימים והצפויים בשכונה. כל החניות במתחם יהיו בתת הקרקע. בתוכנית כלולים שבילים להולכי רגל המחברים את המתחם לפארק העירוני המתוכנן בסמוך - "פארק האזבסטונים".

מתכננת הותמ"ל, דקלה פרסיקו, ציינה כי "מדובר בתוכנית יוצאת דופן להתחדשות עירונית בירושלים אשר מקודמת במקביל למארג שלם של תוכניות להתחדשות עירונית בדרום העיר, תוך מענה מלא לצורכי הדיירים במתחם. קידום התוכנית במסלול המהיר של הותמ"ל מהווה בשורה של ממש לדיירים ואני מקווה שהתוכנית תגיע למימוש בהקדם, תשפר את חיי התושבים באזור ותניע את ההתחדשות בכל שכונות האזור".

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן, ציין כי "הבניינים הישנים בהם מתגוררים התושבים במקום הם מתפוררים וכבר אינם ראויים למגורים. אני מברך על הצעד המשמעותי הנוסף שנעשה היום, בדרך של התושבים לסביבת מגורים טובה ובטוחה יותר. הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית עשתה מאמץ גדול ביחד עם עיריית ירושלים למציאת קרקע משלימה וליצירת תוכנית טובה אשר תשפר את איכות חייהם של התושבים".

עופר ברקוביץ, יו"ר סיעת התעוררות ויו"ר האופוזיציה, סבור שאופן קידום הפרויקט לא נכון: "זו הייתה טעות להעביר דיון בפרויקט כ"כ רגיש באזור שיש בו כבר לא מעט פרויקטים מאושרים לותמ"ל. לא שמעו את נציגי הציבור וגם לא התקיים דיון רציני במשמעויות של מאפייני הפרויקט. ברחוב הנורית אושרו כבר כמה פרויקטי פינוי-בינוי כשאין עדיין תכנון לקו רכבת באזור זה. המשמעות היא פגיעה קשה בתנועה ובאיכות החיים של כל תושבי הרחוב והאזור. אנחנו בעד תוספת של יחידות דיור בירושלים, אבל היה צריך לנהוג פה בהרבה יותר רגישות".

ד"ר נתנאל פישר, יושב-ראש המנהל הקהילתי קריית מנחם, מסר בתגובה לאישור התוכנית להפקדה: "אנו מקבלים את התוכנית ברגשות מעורבים. מצד אחד אנו מאושרים לראות שלאחר שנים ארוכות של מאבקים ודיונים, סוף-סוף ישנה תוכנית להתחדשות עירונית ברחוב הנורית. אנו נרגשים שהמאבק הציבורי שהובלנו להוספת מאות (!) יחידות השלמה לתוכנית, התקבל כתנאי הכרחי למימושה. אנו גם גאים מאוד בתושבים שלנו, המתגוררים בדירות קטנות וישנות, שהצליחו להגיע לרגע זה. מצד שני, יש להסתכל לתוכנית 'בלבן של העיניים'. מדובר באחת התוכניות הקשות שאושרו עד כה בישראל. התוכנית מציעה צפיפות חריגה של למעלה מאלפיים יחידות דיור בשטח של כמאה דונם (כשישים יח"ד לדונם). התוכנית כוללת כעשרה מגדלים של שלושים קומות שיהפכו לקו הרקיע החדש של ירושלים ויטילו צל כבד על כל האזור. התוכנית חונקת את השטחים הפתוחים הקיימים ועליהם יוקמו בניינים. בניגוד למדיניות הרשמית, התוכנית אינה נמצאת על קו רכבת קלה. למעשה, כדי להגיע לרכבת הקלה יצטרכו עשרות אלפי התושבים החדשים לצעוד מהלך של קילומטר לכל כיוון. נוסף על כך, ולמיטב ידיעתנו, כל התוכניות להוספת תחבורה ציבורית נשארו על הנייר בלבד. הן אינן חלק מהתוכנית שהופקדה ולא ברור מי אחראי על ביצוען וכיצד, אם בכלל, הן יבוצעו.

אנו מקווים ומתפללים שאדריכלי התוכנית ייקחו הערות אלו לתשומת לבם. אנו לא רוצים להסתפק בתוכנית בינונית ומטה שנובעת מאילוצים בלבד. שכונת קריית מנחם, שהוזנחה במשך שנים ארוכות, משוועת להתחדשות עירונית מיטבית ואטרקטיבית. עוד לא השתכנענו שהתוכנית שהופקדה עומדת בקריטריון זה".

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, מסר כי "אנו מברכים על אישור התוכנית ע"י הותמ"ל ורואים בכך צעד חשוב נוסף בקידומם של פרויקטי התחדשות עירונית. התוכניות להתחדשות עירונית מהוות נדבך נוסף בתנופה שאנו חווים בהתחדשות העירונית בירושלים. עיריית ירושלים באמצעות המינהלת להתחדשות עירונית שבחברת מוריה מסייעת לתושבים וליזמים ומלווה אותם מקורב לאורך השלבים השונים, מתוך מטרה ברורה לקדם ככל הניתן את הפרויקטים השונים, על מנת להעלות את רמת ואיכות חיי התושבים והפיכת השכונות הוותיקות בירושלים לרלוונטיות יותר עבור צעירים ומשפחות צעירות".