מריוס נכט פורש מהבנק הדיגיטלי שייסד ומעביר מניותיו לשותף אמנון שעשוע

הפרידה נעשית פחות משנה לאחר שנכט הכניס את שעשוע כשותף לגרעין השליטה בבנק שטרם החל לפעול ומאז שקיבל אישור מבנק ישראל • יו"ר הבנק: "לשינוי הצפוי בהרכב השליטה אין השפעה על המשך תוכנית העבודה ועל תחילת מועד הפעילות המתוכננת במחצית השנייה של שנת 2021"

מריוס נכט - תמר מצפי
מריוס נכט - תמר מצפי

פחות מ-8 חודשים מאז שהבנק הדיגיטלי שרצה להקים ושהתניע מאפס קיבל את אישור בנק ישראל, מריוס נכט יוצא מהבנק שרצה לייסד ומעביר את החזקותיו, ועמן את השליטה בבנק הדיגיטלי המיועד לשותף לשליטה שהכניס רק בתחילת אוגוסט 2019, פרופ' אמנון שעשוע, ממייסדי מובילאיי ואורקם. בערב הודיע הבנק הדיגיטלי על "שינויים בגרעין השליטה בבנק הדיגיטלי", שבמסגרתם שעשוע "לוקח את הגה השליטה בבנק; ירכוש את מניותיו של מריוס נכט ויהפוך לבעל השליטה היחידי", תוך שנמסר בנוסף כי "שעשוע התחייב להזרים לבנק הדיגיטלי 60 מיליון דולר כהון עצמי".

אמנון שעשוע / צילום: תמר מצפי
 אמנון שעשוע / צילום: תמר מצפי

מטעם הבנק הדיגיטלי נמסר כי נכט עוזב את הבנק שרצה לייסד "על רקע רצונו להתרכז אישית וניהולית בפרויקטים חדשים ומשמעותיים בתחום הבריאות והביומד". בעקבות כך, לשון הודעת הבנק, "יהפוך שעשוע לבעל השליטה היחידי בבנק הדיגיטלי, ויקבל על עצמו את כל הכרוך בכך כלפי הבנק ובנק ישראל, כולל השקעה של 30 מיליון דולר נוספים (בנוסף ל-30 מיליון הדולר אליהם התחייב זה מכבר, דהיינו, סה"כ 60 מיליון דולר). ההסדר החדש כפוף לאישורו של בנק ישראל".

בבנק טוענים כי "על אף משבר הקורונה, פרויקט הקמת הבנק ממשיך במרץ" וכח גייסו עשרות עובדים מאז קיבלו את הרישיון מבנק ידראל בסוף ספטמבר האחרון. "בימים אלו צוותי הבנק מסיימים את הגדרת המוצרים הבנקאיים, השירותים ותהליכי העבודה הרגולטורים, ומתחילים להקים את מחלקות הבנק לרבות מוקדי התמיכה והשרות ואת צוותי התפעול הבנקאי ועוד", נטען בהודעת הבנק. עוד נמסר כי "במקביל חתם הבנק על הסכם הכרה הדדית בין-בנקאי שיאפשר ללקוחותיו למשוך מזומן מכספומטים של כל הבנקים בארץ.", ושהבנק "משלים בימים אלה את תהליך הצטרפותו כחבר בבורסה".

מטעם שעשוע נמסר הערב כי "התקופה האחרונה, חידדה אצלי את הרצון לחולל מהפכות טכנולוגיות שיסייעו לעצב את המציאות הפיננסית-צרכנית החדשה שלאחר משבר הקורונה. אני מאמין כי הבנק הדיגיטלי מהווה הזדמנות ייחודית להביא שינוי גדול למשק ולהצעיד את המערכת הפיננסית לעבר עתיד טכנולוגי וצרכני טוב יותר".

שוקי אורן, יו"ר הבנק הדיגיטלי, מסר כי "לשינוי הצפוי בהרכב השליטה אין השפעה על המשך תוכנית העבודה שלנו שמתבצעת ללא עיכובים או על תחילת מועד הפעילות המתוכננת במחצית השנייה של שנת 2021, כפי שכבר פורסם בעבר".

מאז קיבל הבנק הדיגיטלי רישיון, תוך שהציג חזון לבנקאות דיגיטלית שתציג חלופה לבנקאות המסורתית, השתנו התנאים בשוק. משבר הקורונה הציב אתגרים אדירים בפני כל גוף עסקי במשק, בדגש על הבנק ולקוחותיהם, שרבים מהם נדרשים עתה להלוואות. כמו כן, משבר הקורונה הביא להתפתחות מהירה ומשמעותית בדיגיטציה של הבנקים ובממשק המקוון שלהם מול לקוחות רבים, שנכפה עליהם לעבור לערוצי שירות מרחוק בשל מגבלות התנועה. לדבר זה כנראה יש השלכות גם המפה התחרותית שהבנק הדיגיטלי ראה לנגד עיניו טרום משבר הקורונה.

על פי התכנית העסקית שאותה הציגו היזמים לפיקוח על הבנקים, בכוונתם להקים בנק דיגיטלי, ללא סניפים, ולהתמקד במתן שירותי בנקאות למשקי בית, ובכלל זה העמדת אשראי, קבלת פיקדונות, ניהול חשבונות עו"ש, ומתן שירותי קניה ומכירה של ניירות ערך.

***גילוי מלא: מריוס נכט הוא בן הזוג לשעבר של ענת אגמון, מבעלות השליטה ב"גלובס". השניים מצויים במחלוקת אישית וכלכלית.