לא רק זום: התחומים שמקבלים דחיפה בעולם של ריחוק חברתי

תחום הטלרפואה עבר מהפך משמעותי מאז פרוץ משבר הקורונה - ומניות החברות בתחום נוסקות לשיאים • כשהעולם נדרש לריחוק חברתי, גם הטכנופובים הגדולים ביותר מבינים את היתרון שיש לענף להציע בימים אלה

פגישה מקוונת למתן ייעוץ רפואי מרחוק לחולי קורונה בצרפת / צילום: Veronique Popinet, רויטרס
פגישה מקוונת למתן ייעוץ רפואי מרחוק לחולי קורונה בצרפת / צילום: Veronique Popinet, רויטרס

מגפת הקורונה, שפרצה בסין בשלהי 2019 ונהפכה מאז למגפת עולמית, גרמה למשבר כלכלי בהיקפים משמעותיים. ממשלות מסביב לעולם הגיבו בהטלת הגבלות תנועה וריחוק חברתי, האזרחים נדרשו להישאר בבתים והכלכלה נעצרה בחקירת בלמים. ואולם, כמו בכל משבר או תקופה של שינוי רחב היקף, גם בימי הקורונה יש חברות שדווקא בשל הסיטואציה מניותיהן נוסקות לשיאים חדשים.

רובנו מכירים בהקשר זה את חברת Zoom, המספקת פתרונות לניהול שיחות ועידה, הרצאות וישיבות בווידיאו, כמו גם התכתבות בצ'אט ושיתוף מסך. מניית החברה עלתה בכ-100% מתחילת 2020, ולקראת סוף אפריל נסחרה במחיר שיא. אבל האם שמעתם על חברות כמו Livongo Health או BioTelemetry

מגפת הקורונה מייצרת שינויים דרמטיים בהרגלי הצריכה מסביב לעולם, ובחלק גדול מהמקרים פשוט מאיצה תהליכי שינוי שכבר התחילו. דוגמה בולטת לכך היא תחום הרכישות אונליין. מדובר בתחום שכבר שנים נמצא בצמיחה מתמדת, אבל בימי הקורונה עובר האצה דרמטית. מצד אחד, צרכנים שפחדו ללכת לסופרמרקט מחשש להידבק בקורונה, ובראשונה התנסו בביצוע הזמנה באינטרנט; ומהצד השני, צרכנים שמזמינים באינטרנט מוצרים כמו פרטי אופנה, לאור סגירת מרכזי הקניות והקניונים. ההנחה היא שחלק ניכר מאותם צרכנים שעוברים כעת לאינטרנט, יגלו כי טוב וימשיכו לבצע הזמנות אונליין גם בחלוף המשבר וההגבלות.

השוק צפוי לגדול בכמעט 20% בשנה

אחד התחומים שנהנה כיום מאותה האצה דרמטית בתהליכי השינוי הוא תחום הטלרפואה (Telemedicine), או במלים אחרות - שירותי בריאות מרחוק. בתקופה הנוכחית, ולאור חששות מפני הידבקות בנגיף הקורונה, נמנעו רבים מלהגיע לבתי החולים, למרפאות או לכל מתחם רפואי אחר. בחלק מהמקרים, אותם מקומות אף סגורים לקבלת קהל.

פה נכנס לתמונה תחום הטלרפואה, שכולל מגוון רחב מאוד של אפשרויות, שעיקרן ייעוץ ואבחון, תוך שימוש במכשירים ביתיים ואפליקציות לניטור מדדים - והכל ללא מפגש פיזי בין הרופאים למטופלים.

על פי פירמת המחקר Global Market Insights, שוק הטלרפואה העולמי הוערך בשנת 2019 בשווי של יותר מ-45 מיליארד דולר. להערכת החברה, השוק צפוי לצמוח בשנים הבאות בקצב מהיר של כמעט 20% בשנה, עד לשווי מוערך של יותר מ-175 מיליארד דולר בשנת 2026.

ממשל הנשיא דונלד טראמפ בארה"ב יצא בשבועות האחרונים במהלך חסר תקדים של הקלות רגולטוריות בכל הקשור לתחום שירותי הבריאות מרחוק. בתוך כך, יצא הממשל האמריקאי בקריאה לאזרחים המבוגרים (אוכלוסייה המונה יותר מ-60 מיליון אזרחים) להשתמש בשירותים אלה, ולא להגיע למרפאות ובתי החולים. טראמפ אף הקצה לכך תקציב בהיקף של 500 מיליון דולר, שנועד לכסות את העלויות הנוספות הכרוכות בשימוש בשירותי הבריאות מרחוק.

ביצועים מרשימים למניות החברות

ונשוב לחברות שהזכרנו קודם, ליוונגו הלת' וביו-טלמטרי. השתיים עוסקות בפיתוח טכנולוגיות שונות ופתרונות לתעשיית הבריאות. ליוונגו הלת' פיתחה מכשיר בקרה, שמודד ומנתח מדדי גוף שונים, ובהתאם מספק המלצות לשינוי התנהגות המטופל ולהתנהלות בריאה יותר. ביו-טלמטרי מתמקדת בפיתוח מכשירים סלולריים ביומטריים, שאוספים מידע על קצב הלב תוך שידור הנתונים למרכזים רפואיים. שתי החברות נסחרות בוול סטריט והציגו ביצועים מרשימים לאורך השנים האחרונות.

בעתיד עשוי תחום הטלרפואה לתת מענה גם על צורך כלכלי בוער. מחסור חמור בבתי חולים, במיטות אשפוז ובצוות רפואי הם לא בעיה שממנה סובלת ישראל בלבד, אלא רוב מדינות העולם. המענה שניתן לתת לחולים רבים בעזרת מרפאות וצוות מצומצם יחסית, כמו גם מניעת הגעה מיותרת של מטופלים לבתי החולים וחדרי המיון - הם בעלי ערך כלכלי עצום.

על בסיס ניטור מרחוק ואיסוף מידע ניתן להתאים לכל מטופל פתרון מתאים, ללא הגעה פיזית. בטווח הארוך ועל בסיס איסוף נתונים, ניתן יהיה אפילו למנוע מראש הרעה במצב הרפואי על ידי מתן הנחיות מותאמות אישית במעקב אחר מדדים, תזונת המטופל וביצוע פעילות ספורטיבית. תופעת ה"זקנה במסדרון" אינה ייחודית לישראל - היא בעיה כלל-עולמית, שתחום הטלרפואה יכול לתת לה מענה באופן מהיר.

מניית ליוונגו זינקה 113% מתחילת השנה

כשבוחנים את ביצועי המניות של חברות בתחום הטלרפואה, מגלים מגמה מעניינת במיוחד: מתחילת השנה, מניית ביו-טלמטרי, הנסחרת בבורסת נאסד"ק, ירדה בכ-2% בלבד (נכון ליום חמישי), בזמן שמדד הנאסד"ק שמר על רמתו. לשם השוואה, מדד S&P 500 ירד בכ-10% מתחילת 2020.

מניית ליוונגו הלת' (הנסחרת גם היא בנאסד"ק), שנחשבת יותר לחברת סטארט-אפ הנמצאת בתחילת דרכה, עלתה בלא פחות מ-113% מתחילת השנה, ומשקפת את הציפיות להתקדמות המשמעותית ולכיוון שבו צפוי לצעוד התחום בשנים הקרובות. ביו-טלמטרי, לעומתה, היא חברה ששירותיה אינם מכוונים בהכרח עבור תקופת הקורונה (כלומר, מותאמים במיוחד ל"טרנד הקורונה") - היא יציבה יותר ובעלת תזרים חיובי.

תחום הטלרפואה הוא תחום ייחודי, שקיבל דחיפה משמעותית ממשבר הקורונה, וצפוי להמשיך במגמת הצמיחה גם בשנים הבאות. כבר כיום נראה כי כסף רב זורם לתחום הטלרפואה, ולהערכתנו, בתקופה הקרובה וגם אחרי משבר הקורונה, התחום ימשיך להתפתח בצורה מהירה ויסחוף אליו משאבים והתעניינות גדולה.

תחום זה הוא דוגמה אחת מיני רבות לכיוון שאליו צועד העולם כולו, כשהטכנולוגיה תתפוס נפח גדל והולך באורח חיינו ובדרך שבה אנחנו צורכים מוצרים ושירותים. 

הכותב הוא אנליסט בכיר במחלקת המחקר של בית ההשקעות אלטשולר שחם; לכותב ו/או לאלטשולר שחם עניין אישי בנושא הכתבה; האמור בכתבה זו אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם; אין באמור בכתבה זו כדי להבטיח השגת תשואה כלשהי או כדי להוות המלצה על כדאיות של השקעה.