גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האריה מתעורר: גרסת הפנאי 2008 היא נקודת האור של פיג'ו-סיטרואן

לגרסת הפנאי של משפחת ה-2008 החדשה יש מה שנדרש כדי לסייע ליצרן לעורר מחדש את שוק הרכב ● היא אופנתית, נעימה לנהיגה, זריזה, מאובזרת ומתומחרת במרכז הטבלה ● אבל היא יוצאת לפלח שוק מאתגר, סופר-תחרותי ורווי במתחרים נואשים

כל יצרני הרכב האירופאים מנסים בימים אלה להתניע מחדש את המפעלים שלהם ולכולם ממתין בחודשים הקרובים מסלול מכשולים מפרך. אבל ביניהם יש גם כאלה, שמצבם מאתגר במיוחד. את קונצרן פיג'ו-סיטרואן (PSA), למשל, פקד משבר הקורונה בעיצומן של הכנות למיזוג בהיקף 50 מיליארד דולר עם קונצרן פיאט-קרייזלר (FCA).

רשמית העסקה עדיין אמורה לצאת לפועל אבל אין ספק, שתנאי הרקע השתנו בינתיים. פיאט-קרייזלר, שהייתה אחת הראשונות שנאלצו להשבית את הייצור, דיווחה השבוע על הפסד רבעוני מזיל דמעות של 1.7 מיליארד אירו עם צפי לרבעון שני קשה לא פחות. זוהי משקולת עסקית כבדה על גבה של השותפה-לעתיד PSA, שנוספת על הקשיים הפרטיים שלה דוגמת קריסה של 89% בשוק הרכב הצרפתי והצורך לחלץ את החברה הבת אופל ממשבר קיומי.

נקודת האור המרכזית שלה כרגע היא סדרת ה-2008 החדשה, שזכתה לתואר מכונית השנה ונהנתה מתנופת מכירות לפני המשבר. בתוך הסדרה, עיקר נטל הקאמבק מוטל כרגע על גרסת הפנאי 2008, שהדור החדש שלה יוצא לשוק מאתגר מאוד.

הדגם הנמכר ביותר של PSA בשנים האחרונות היה 3008, שרשם בשנתיים האחרונות קצב מכירות של כרבע מיליון יחידות בשנה. אין זה מפתיע שגם האח הקטן 2008 מאמץ אותו מסלול עיצובי. הממדים קטנים יותר אבל הפרופורציות דומות וכך גם הירכתיים העגלגלות, החרטום הרבוע והאגרסיבי עם פנסי LED מתוחכמים לצד שבכת גריל ענקית, גג "צף", קשתות גלגלים מודגשות וזנב עם מערך פנסים אופקי מקצה לקצה. בצבעים נכונים, ה-2008 מצליח לשמור על נוכחות כביש ייחודית ומרשימה אפילו בתוך קהל צפוף של מתחרים חדישים ואופנתיים.

גם תא הנוסעים משכפל את ה-DNA של האח הגדול 3008, בעיקר בסביבת הנהג, שמעניקה רושם יקר ומתוחכם ומכוונת בעליל לנהגים מדור הסמארטפון. התצוגה והתפעול הם על טהרת מסכי ה-LCD הצבעוניים כאשר גרסת הפרימיום בה נהגנו מגיעה עם לוח מחוונים זורח בגודל 10 אינץ', שמצויד בגימיק של תצוגה תלת ממדית ובשלל אופציות לעיצוב הגרפיקה וחיווי הנתונים.

כמקובל יש גם מסך מולטימדיה גדול ועתיר תפריטי מגע וגם כמה "מתגי פסנתר" פיזיים עבור פונקציות תפעול בסיסיות. היינו שמחים לקבל גם מתגים פיזיים לתפעול מערכת האקלים, במקום להתחיל לדפדף אחרי תפריטים במסך המגע תוך כדי נסיעה וגם הגה הספורט הזעיר והטרפזי מתחיל להיות גימיק שחוק, שעלול להרחיק לקוחות מבוגרים.

CAR

ריפוד נאה ועזרי נהיגה מתקדמים

גרסת הפרימיום משלימה את הרושם העילי עם גג חשמלי, ריפוד נאה ומערך משודרג של עזרי נהיגה מתקדמים, כולל בקרת שיוט חכמה במהירויות אוטוסטרדה עם בלימה עצמאית גם ב-140 קילומטר. איכות הייצור והגימור מרשימה, כמו בכל דגמי הדור החדש של PSA, ורוב התא עטוי בחומרי דיפון "צעירים" ונעימים למראה למגע, למעט פלסטיק קשיח על דיפוני הדלתות.

מלפנים נהנים הנהג והנוסע מתחושה של "רכב קטן גדול" עם תנוחת ישיבה גבוהה יחסית ושפע של מרווח לכתפיים ולראש. המרחב מאחור השתפר משמעותית לעומת הדגם היוצא, אבל עדיין מהווה תזכורת לכך שזהו רכב פנאי על בסיס סופר-מיני. מרחב הברכיים מאחור סביר פלוס אבל נוסעים גבוהים מהממוצע ימצאו, שהגג האופקי ניצב די קרוב לראשם ואילו רוחב המושב האחורי מתוכנן עבור שני מבוגרים או שלושה ילדים. גם קו השמשות מאחור די גבוה ומגביל את הראות. תא המטען לעומת זאת הוא מהטובים בקבוצה וקיפול המושב האחורי מפנה מאחור חלל העמסה רציני.

בחרטום נמצא מנוע הטורבו-בנזין המוכר של PSA עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר והספק של 130 כוח סוס, שמשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. ביחידת ההנעה המוצלחת הזו פגשנו כבר בלא מעט דגמים של הקבוצה, כולל דגמים גדולים וכבדים יותר משמעותית. כצפוי היא מתמודדת בקלילות עם 1,200 הקילו הצנועים של ה-2008.

מצב התכנות הרגיל, ובוודאי המצב "חיסכון", מרגישים די צמחוניים עם תגובת דוושה מושהית והחלפות הילוכים מהוססות לעיתים, שמכוונות בעיקר לחיסכון. אבל מצב התכנות הספורטיבי משחרר את הרסן, מחדד את תגובת הדוושה והתיבה ומעניק תחושה נעימה של מרץ ודחף זמין.

עם תאוצה מאפס ל-100 ב-9.9 שניות יש בפלח כלים זריזים יותר, אבל ה-2008 שומרת על קצב מכובד בעליות, יוצאת לעקיפות זריזות ובטוחות ומשייטת ללא מאמץ ב-140 קילומטר לשעה פלוס. צריכת הדלק היא פונקציה של בחירת הנהג אבל נהגים מתונים לא יתקשו להשיג 15-16 קילומטרים לליטר - לא עניין של מה בכך גם בעידן שבו יצרניות נפט משלמות ללקוחות כדי שייקחו סחורה.

ה-2008 ניצבת על פלטפורמת PF1 של PSA בה כבר פגשנו בדגמים כמו סיטרואן C3 ואפילו ב-DS3 המהודרת. זו פיסה של הנדסת רכב אירופאית מושקעת וכמו אחיותיה ה-2008 מפגינה נטיית גוף מזערית בפניות מהירות לצד העברות משקל זריזות וספיגת זעזועים טובה על רוב סוגי האספלט. במצב הספורטיבי ההגה זריז וכבד מספיק לשעשועי כביש אבל בשני המצבים האחרים הוא לוקה בתגבור יתר.

ל-PSA יש עוד כמה דברים ללמוד מקבוצת פולקסווגן בכל הנוגע לכיול של מערכות הסיוע הבטיחותיות (ADAS). זו שנמצאת ב-2008 מספקת תחושת היגוי מלאכותית ופונקציית השמירה על הנתיב מטרידה את הנהג במשיכות הגה תכופות. למרבה המזל יש למערכת מתג ניתוק גדול, ברור ונגיש.

יכולת טיפוס מיומנת על מדרכות גבוהות

בעיר ה-2008 ממלאת היטב את ייעודה בזכות כושר תמרון טוב ברחובות צפופים ויכולת טיפוס מיומנת על מדרכות גבוהות, למרות מרווח הגחון הצנוע. מערך יעיל של חיישנים היקפיים ומצלמה אחורית איכותית מסייעים לשמור על שלמות המרכב.

המחיר של גרסת הבסיס של פיז'ו 2008 החדשה מתחיל ב-128 אלף שקל וגרסת הפרימיום המאובזרת היטב מוסיפה עוד כ-7000 שקל לשורה התחתונה. אלה מחירים שמציבים אותה במרכז קשת המחירים של אחד מפלחי השוק הצפופים והתחרותיים ביותר כיום בשוק הישראלי, שכולל דגמים, שחלקם מרווחים וחזקים יותר. אבל ה-2008 מרוויחה בכבוד מקום גבוה על מטריצת התמורה לכסף בפלח עם שילוב מדויק בין אופנתיות, תחכום, אבזור ויכולת דינמית. יהיה מעניין לראות היכן תמוצב הגרסה החשמלית שלו, שנמצאת מעבר לפינה. 

חלק מהמתחרים

רנו קפצ'ור 2020

מעבר לפינה נמצא הדור החדש של רנו קפצ'ור, שממדיו צמחו בכל הכיוונים והוא מציע הרבה יותר מרחב לרגליים ולמטען מקודמו. הוא מצויד בעמדת פיקוד דיגיטלית חכמה ומערך של עזרי בטיחות וסיוע. המנוע העיקרי יהיה 1.3 ליטר טורבו-בנזין עם 130 או 155 כוחות סוס ותיבה כפולה מצמדים. באופק נמצאת גם גרסת פלאג-אין מעניינת

קיה סלטוס

ה"סלטוס" אמורה לסגור השנה אצל קיה נישה בין ה"סטוניק" הקומפקטית לבין דגמי הנירו והספורטאג', הן מבחינת מחירים והן מבחינת ממדים. הרכב מציע ממדים נדיבים, בסיס גלגלים ארוך יחסית, תא נוסעים מרווח ומערך פיקוד מודרני. הוא מוצע בשווקים שונים עם מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין אך המפרט המדויק לישראל טרם פורסם

טויוטה יאריס קרוס

מעבר לפינה נמצא דגם ה"קרוס" החדש של טויוטה, שמבוסס על היאריס וישתבץ מתחת ל-CH-R הפופולרי. הוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.56 מטר ומציע עיצוב חוץ ופנים אופנתי ועמוס בטכנולוגיות עדכניות. המנוע העיקרי הוא היברידי חדש עם בסיס מנוע שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר. מפרטים מלאים טרם פורסמו

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי