דחיית השבעת הממשלה ביום העניקה זמן נוסף לחלוקת תיקי השרים

השבעת הממשלה נדחתה ליום חמישי • שרי הליכוד מפעילים לחץ על נתניהו, ששוקל למנות כבר עתה 36 שרים, ולא רק 30 כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני • הערכות: ימינה תיכנס לקואליציה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מצביע במליאת הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו מצביע במליאת הכנסת / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

השבעת הממשלה נדחתה מיום רביעי ליום חמישי. הנימוק הרשמי הוא ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפיאו, אבל נראה כי לראש הממשלה בנימין נתניהו וגם לשותפו הקואליציוני בני גנץ הדחייה נוחה. לשניהם יש התלבטויות קשות לגבי איוש תיקי הממשלה השונים, כאשר עיקר הלחץ הוא על נתניהו.

כדי להקל על הלחץ, נתניהו שוקל להביא למינוי כבר עתה של 36 שרים, ולא רק 30 כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני. הדבר עשוי לסייע בהכנסתה של מפלגת ימינה לממשלה, וגם בפתרון הלחצים למינוי שרים חברי הליכוד. בצד של גנץ, עדיין לא ברור מי יהיו השרים במקצת המשרדים ולפחות בחלקם הושמעו שמות של אנשים מבחוץ, כמו לתפקיד שר הבריאות והשר לענייני מיעוטים, אם יוקם המשרד הזה. בכחול לבן אומרים כי אין פנייה רשמית של נתניהו לגבי מינוי של 36 שרים כבר כעת ולא בתום תקופת ממשלת החירום בעוד חצי שנה כפי שנאמר בהססכם הקואליציוני.

מעבר לחלוקת התיקים, אותה יש להשלים עד יום חמישי הקרוב, הממשלה צריכה להציג לקראת השבעת הממשלה, בהתאם לחוק יסוד הממשלה, את קווי היסוד שלה. במקור בהסכם, הליכוד וכחול לבן ביקשו לדחות זאת, אך אחרי הדיון בבג״ץ הודיעו שיפעלו לפי חוק היסוד. ‏עוד לפי ההסכם, על גנץ להתפטר מתפקידו כיו״ר הכנסת 48 שעות לפני מועד ההשבעה. כלומר, מחר (ג') עד ל-13:00.

בנט: "נתניהו לא רוצה את ימינה בממשלה"

בתוך הליכוד הלחצים מצד חברי הכנסת הבכירים והשרים היוצאים מתגברים. קבוצת מתפקדי הליכוד, דרשה מנתניהו למנות את ראש השב"כ לשעבר אבי דיכטר לתפקיד שר בממשלה. "אבי דיכטר הוא נכס לליכוד ואנחנו מקווים ומצפים לראותו סוף סוף בממשלה. הצבענו לך בפריימריז לראשות הליכוד וראינו את תמיכתו המלאה של אבי בך. איננו מעלים בדעתנו שאבי יישאר מחוץ לממשלה'', נאמר בפנייה לנתניהו. השרה ציפי חוטובלי אמרה היום כי אם השר גלעד ארדן יחליט לא לקבל את ההצעה לשמש שגריר באו"ם היא תשמח לקחת את המינוי הזה. וזה עוד בטרם הזכרנו את השרים המכהנים שכל אחד מהם לא יסכים לפיחות במעמדו.

לגבי מפלגת ימינה, יש דרישה במרכז הליכוד שנתניהו ישמור אצלו את תיקי החינוך וירושלים והתיישבות כדי לא לסגור את הדלת למפלגת הציונות הדתית בעתיד הקרוב.

אלא שיו"ר ימינה שר הביטחון נפתלי בנט אמר היום בשיחה עם עתונאים: "מאוד שמחתי שמקימים ממשלה ושלא נגררים למערכת בחירות רביעיות. אבל נתניהו לא רוצה את ימינה בממשלה. זה ניכר, וזה בסדר, אנחנו לא מהנעלבים. איך אני יודע? כי נתניהו וגנץ הכריזו על הקמת 'ממשלת קורונה-חירום'. המשרד הכי חשוב בעניין הזה זה משרד הבריאות, והם בורחים ממנו בכל כוחם כאילו המשרד הזה הוא מגפה. הם כבר שבועיים מספסרים בתיק הזה כדי לקבל תיקים לשם כבוד. לא ככה נראית ממשלת חירום קורונה". לדברי בנט, הוא וחבריו לא ביקשו שלושה תפקידי שרים אלא השפעה על מדיניות הממשלה. "ביקשתי את תיק הבריאות - אבל נתניהו לא הגיב".

עוד אמר: "תמיד ניתן גיבוי לרה"מ אם הוא עושה את הדבר הנכון. ואם לא, נהווה אופוזיציה לוחמת ונציג חלופות ראויות. נבנה מודל לחלופה שלטונית, ונראה מה זה ימין אפקטיבי - ימין שלא בא לריב אלא בא לעשות. ימין שלא מדבר על שופטים, אלא ממנה שופטים. ימין שלא מדבר על ריבונות, אלא מחיל ריבונות. אם נתניהו יפקיר את המשפטים והוועדה לענייני שופטים לשמאל, אנחנו נהווה אופוזיציה לוחמת. תמיד נציג חלופות ראויות, לא נדקור רק בשביל הדקירה. הליכוד בחר לשלח את ימינה ולהפוך אותנו ללא רלוונטיים ולא משפיעים. אני משוכנע שבתצורה הזו (אופוזיציה) נוכל להשפיע הרבה יותר ואין לי ספק שרה"מ יבין כמה זה מחזק אותו שאנחנו אופוזיציה עניינית".

בליכוד הגיבו לדברי בנט: "מצער שבגלל מאבק פנימי על תיקים ימינה מוכנה לחבור לאופוזיציית השמאל עם יאיר לפיד והיבא יזבק. ראש הממשלה נתניהו מביא מהלך היסטורי של החלת ריבונות על יהודה ושומרון ובמקום לקחת חלק במהלך בנט נכנע למאבק פוליטי פנימי, מוכן לוותר על חלקה של הציונות הדתית בממשלה, ובורח ממנהיגות".

אבל למרות העימות הזה ההערכה היא שלאחר ההסכמה בין נתניהו לגנץ בסוגיית התמורה למשרד הבריאות, ראש הממשלה יבוא עם הצעה ממשית יותר לימינה והיא תיכנס לממשלה.