ארה"ב תפרסם אזהרה: האקרים מסין מנסים לגנוב מידע על חיסון לקורונה

שלב נוסף במלחמת ההאשמות בין ארה"ב לסין: האזהרה מה-FBI והמשרד לביטחון פנים צפויה להאשים את בייג'ין בפעולה לגניבת קניין רוחני ומידע רפואי שקשורים לחיסונים וטיפולים בקורונה

האקר / צילום: Shutterstock
האקר / צילום: Shutterstock

ממשל טראמפ מתכנן לפרסם אזהרה לפיה האקרים שקשורים לממשלת סין מנסים להגיע למידע של חוקרים אמריקאים שמצויים במרוץ לפיתוח חיסון לקורונה.

האזהרה מה-FBI והמשרד לביטחון פנים צפויה להאשים את בייג'ין בפעולה לגניבת קניין רוחני ומידע רפואי שקשורים לחיסונים וטיפולים בנגיף הקורונה, באמצעות פעילות האקרית ואמצעים לא חוקיים נוספים ממוסדות אמריקאים. היא עשויה להתפרסם בתוך כמה ימים, מסר המקור. האזהרה עדיין לא גובשה סופית, ותוכניות הפרסום שלה עשויות להשתנות, לפי המקור.

אזהרה כזו תחריף את המתחים בין ארה"ב וסין, שכבר עלו בקצב מהיר בחודשים האחרונים על רקע התפשטות הקורונה ברחבי העולם.

דובר משרד החוץ הסיני ז'או ליג'יאן אמר שבייג'ין מתנגדת לכל צורות התקפות הסייבר ופועלת נגדן. "סין מובילה במחקרי החיסונים והטיפולים בקוביד-19. לא מוסרי לעסוק בחרחור שמועות בלי להציג ראיות", הוא אמר בתדרוך היום, בתגובה לידיעה על פרסום האזהרה האמריקאית הצפוי ב"ניו יורק טיימס".

ממשל טראמפ מאשים פעמים חוזרות ונשנות את סין בגניבת קניין רוחני בשווי מיליארדי דולר מעסקים אמריקאים מידי שנה, כולל בתחום הרגיש של מחקר ביו-רפואי. ההאשמות הללו באות בדרך כלל שנים אחרי הפריצות לכאורה או מקרי הריגול, והן נתמכות על ידי כתבי אישום או מידע טכני שקשור להן.

לא ניתן לקבוע לפי שעה אלו עדויות, אם בכלל, תכיל האזהרה המתוכננת. אזהרה שסין מנסה לגנוב מידע על הקורונה תהיה הערכה מהירה בלתי רגילה מצד הממשל האמריקאי של פעילות פצחנית, והיא תבוא אחרי האשמות אחרות של ממשל טראמפ, לפיהן סין אשמה בהתפרצות הנגיף.

מדענים אומרים שהנגיף התפרץ כנראה בעיר הסינית ווחאן. שר החוץ מייק פומפאו טוען בלי להציג עדויות, שהוא הגיע ממעבדה בעיר הזו. מאוחר יותר הוא אמר שיש ראיות רק לכך שהנגיף הגיע מסביבת המכון לווירולוגיה בווחאן.

קהילת המודיעין האמריקאית אישרה בחודש שעבר שהיא חוקרת את מקור הנגיף, ואם יש לו קשר למעבדה בווחאן. לשכת הממונה על הביון הלאומי הודיעה שהיא מסכימה עם הקונצנזוס המדעי הרחב ש"נגיף הקורונה לא היה מעשה ידי אדם או שינוי גנטי יזום".

ממשלות מערביות ומומחי אבטחת סייבר בכמה חברות דיווחו שהם ראו קבוצות פצחנים שונות מתמקדות בנגיף הקורונה בחודשים האחרונים, ואפיינו את המגמה הזו כמטרידה, אם כי לא מפתיעה.

אנשי אבטחת סייבר בבריטניה ובארה"ב פרסמו בשבוע שעבר חוות דעת משותפת לפיה חברות תרופות, אוניברסיטאות וארגונים נוספים הם יעד של פצחנים בחסות מדינות בקשר למגפת הקורונה. האזהרה לא ציינה מדינה כלשהי, אך הזהירה משיטות פשוטות יחסית כמו "ריסוס סיסמה" שמנסה לנחש במהירות סיסמאות כניסה שכיחות לרשתות של ארגונים.

מאמצי ההתגוננות המוגברים מפני התקפות סייבר משקפים חששות ברמת הביטחון הלאומי במרוץ לייצור חיסון ושליטה בהתפרצות הקורונה. המגפה מאיימת על מערכות הבריאות של מדינות רבות, וגורמת להן נזק כלכלי מתמשך.

לכן, גישה לחיסון - ולאמצעים תרופתיים וטכנולוגיים נוספים למלחמה בנגיף - היא עדיפות עליונה של ממשלות. גם בעלות ברית מתחרות על גישה לצרכים רפואיים בסיסים יותר כמו מסכות וציוד מיגון.