הירידות במחירי האשלג והפוספט חתכו את רווחי כיל ברבעון הראשון

כיל דיווחה על הכנסות של כ-1.32 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2020, ירידה של 6.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד • השורה התפעולית הצביעה על צניחה של 42% ברווח שהסתכם בכ-132 מיליון דולר

רביב צולר, מנכ"ל כיל / צילום: נטלי כהן קדוש
רביב צולר, מנכ"ל כיל / צילום: נטלי כהן קדוש

המשך הירידה במחירי האשלג והפוספט והעיכוב המתמשך בחתימה על חוזי אספקת אשלג מול לקוחות בסין, פגעו בתוצאות חברת הדשנים והמינרלים כיל ברבעון הראשון של 2020. 

כיל דיווחה הבוקר (ג') על הכנסות של כ-1.32 מיליארד דולר ברבעון הראשון, ירידה של 6.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. השורה התפעולית הצביעה על צניחה של 42% ברווח שהסתכם בכ-132 מיליון דולר ובשורה התחתונה הציגה כיל רווח נקי של 60 מיליון דולר ברבעון, ירידה של 57% לעומת הרבעון המקביל. 

מכירות מגזר האשלג ירדו ב-18% לכ-314 מיליון דולר ברבעון והרווח התפעולי ירד ב-82% , על רקע ירידה של 44 דולר במחיר הממוצע לטון אשלג לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של 250 דולר.

בכיל (ששינתה לאחרונה את שמה כפי שנכתב בעברית ל-ICL ) מציינים כי "מגפת הקורונה לא השפיעה מהותית על התוצאות הכספיות של החברה ברבעון הראשון של 2020, אך הצפי הוא כי היא עלולה להשפיע על התוצאות של שנת 2020 כולה. נרשמה ירידה בפעילות הכלכלית הגלובלית, בין היתר כתוצאה מצעדים מניעתיים שננקטו על-ידי גורמים ממשלתיים שונים ברחבי העולם, שמרביתם עדיין בתוקף. להערכת החברה, הצעדים יביאו לירידה בביקוש למעכבי בעירה מסוימים של מגזר המוצרים התעשייתיים. הירידה החדה במחירי הנפט הגולמי, הקשורה במגפת הקורונה, צפויה גם היא להביא לירידה בביקוש לתמיסות צלולות של המגזר, המשמשות בתעשיית קידוחי הנפט והגז". 

מתקני החברה פעלו במתכונת מלאה בכל המדינות, למעט פעילויות הכרייה של החברה באנגליה, המתנהלות נכון לעת הזו בהיקף של כ-70%, ופעילויות הכרייה של החברה בספרד, אשר הופסקו זמנית למשך כ- 3 שבועות, אך חודשו מאז בהיקף של כ- 60%. החברה ממשיכה בהרחבה הדרגתית של היקף הייצור בשני האתרים. 

עוד מציינים בכיל כי החברה משכה כספים מתוך מסגרות האשראי הנזילות שלה, על מנת להגדיל את יתרות המזומנים והפיקדונות שבידה, במטרה "להבטיח לחברה גמישות משמעותית לפעול בסביבה עסקית תנודתית, וכן לנצל הזדמנויות". נכון לסוף חודש מרץ עמדה רמת הנזילות הכוללת של החברה על כ-1.1 מיליארד דולר, מתוכם 524 מיליון דולר במזומנים ופיקדונות ו-590 מיליון דולר במסגרות אשראי בלתי-מנוצלות.

במקביל לפרסום הדוחות הודיעה כיל כי תחלק לבעלי מניותיה דיבידנד בהיקף של 30 מיליון דולר. 

בסוף השבוע הודיעה כיל כי חתמה על מספר חוזי אספקה עם לקוחותיה בסין לאספקת אשלג בהיקף מצטבר של 910 אלף טון, כולל אופציות הדדיות לאספקת 490 אלף טון נוספים, עד סוף שנת 2020 . זאת, במחירים הנמוכים ב-70 דולר ממחירי המכירה בחוזים הקודמים שנחתמו בשנה שעברה.

כיל נסחרת בתל אביב ובניו יורק בשווי של כ-4.4 מיליארד דולר לאחר שמניית החברה רשמה ירידה של 34% בשנה האחרונה. 

נשיא ומנכ"ל כיל, רביב צולר, מסר כי "במהלך הרבעון הראשון של שנת 2020, ירדו מחירי סחורות האשלג והפוספט והגיעו לרמות שלהערכתנו, מייצגות מחירי שפל. תוצאותיה של החברה נתמכו על ידי שיא ברווח התפעולי של מגזר המוצרים התעשייתיים, ובמכירות חזקות של מוצרי הפוספט המיוחדים. מגפת הקורונה הציבה אתגר חדש וחסר תקדים אשר עלול להמשיך להשפיע על תוצאותיה של החברה בתקופה הקרובה. יחד עם זאת, אנו נוקטים בצעדים הנדרשים על מנת להמשיך ולחזק את היעילות התפעולית של החברה, לרבות יוזמות התייעלות חדשות בין-מגזריות. אני מאמין כי איתנותה הפיננסית של החברה, פעילותה העסקית המגוונת ומעמדה המוביל בשווקי מפתח יהוו חיץ אל מול האתגרים הצפויים בכלכלה העולמית, ואף יאפשרו לנו לאתר ולממש הזדמנויות צמיחה".