לובי 99 מתנגד למיזוג סלקום וגולן טלקום: "מחזיר אותנו אחורה"

טוען בפנייה לרשות התחרות כי לא ניתן לסמוך על אקספון שתשמש כמחוללת תחרות במקומה של גולן טלקום

מנכ"ל סלקום אבי גבאי ומנכ"ל גולן טלקום גיל שרון / צילום: ליאור מזרחי, כדיה לוי; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מנכ"ל סלקום אבי גבאי ומנכ"ל גולן טלקום גיל שרון / צילום: ליאור מזרחי, כדיה לוי; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

התנגדות למיזוג בין גולן טלקום וסלקום מגיעה מכיוון לובי 99 (הלובי של הציבור). בפנייה לרשות התחרות, מפרט הארגון שורה של נימוקים מדוע אסור לאשר את המיזוג בין החברות, ומביא שלל טיעונים התומכים בגישתו שהמיזוג יחזיר את המצב בשוק הסלולר לתקופה של טרום הרפורמה.

סלקום הגיעה לסיכום על רכישת גולן טלקום בתמורה לכ-750 מיליון שקל, והעסקה ממתינה לאישור רשות התחרות ומשרד התקשורת. 

הפנייה לרשות נעשתה דרך עו"ד נועה זלצמן המוגדרת כלוביסטית ציבורית. בפנייה היא כותבת כי "לגישתנו, אישור המיזוג מהווה צעד משמעותי לקראת חזרת השוק למבנה האוליגופולי ההיסטורי שלו. יציאתה מהשוק של גולן, פירמה מחוללת תחרות מובהקת, דווקא לאחר שצברה מסה קריטית של בסיס לקוחות, עלולה לפגוע באופן משמעותי בתחרות בשוק הסלולר ואף להזיק להתפתחות התחרות בשווקים נוספים בתחום התקשורת.

"בהקשר זה יצוין כי מחוללת התחרות הנוספת בשוק הסלולר, אקספון, מפעילת המותג We4G, עדיין לא הגיעה לנקודת איזון המאפשרת לה פעולה רציפה ויציבה, אשר תבטיח בתורה את עתיד התחרות בשוק". 

נסביר כי מבחינת רשות התחרות, המיזוג אינו ברור מאליו, למרות שהסברה בציבור היא שהשוק רווי מתחרים, ושקשה לחלוק על כך שהוא תחרותי מאד. ההערכה היא שלאופן שבו תתפוס הרשות את אקספון, והאם היא מחוללת תחרות, תהיה משמעות גדולה בהחלטה האם לאשר את המיזוג בין סלקום וגולן או לא.

לדברי הלובי, אגף התקציבים באוצר קבע ב-2016 כי "התפתחות התחרות בתחום הסלולר החלה עם כניסתה של גולן לשוק"; וכי "להפחתת מספר השחקנים בשוק הסלולר, בדגש על יציאתה של גולן מהשוק, קיימת השפעה אנטי-תחרותית חריפה אשר תפגע במצבו התחרותי של השוק וברווחת הצרכן. בשל כך, אישור המיזוג המבוקש (ולעניין זה מיזוג גולן עם כל מפעיל קיים בשוק) יוביל להפחתת התחרות בצורה משמעותית, ובסבירות גבוהה נחזה בעליית מחירים ובחזרה הדרגתית של השוק למצב בעל מאפיינים דומים לאלה שהיו ערב רפורמת הסלולר". 

עוד נטען כי המיזוג בין סלקום וגולן טלקום ייצור פירמה מובילה ויגרע מהשוק פירמה מחוללת תחרות. מבנה השוק לאחר המיזוג יהיה פחות תחרותי באופן משמעותי ויזמין תיאום מחירים.

עוד נאמר כי המיזוג בין סלקום וגולן ייצור לפירמה הממוזגת נתח שוק של כ-35% - נתח השוק הגדול ביותר מבין חברות הסלולר, שאף עולה על נתח השוק של סלקום ערב הרפורמה בסלולר. נתח השוק המצרפי של שלוש המפעילות הוותיקות לאחר המיזוג יהיה 82%.

"המיזוג יגרע מהשוק פירמה מחוללת תחרות. לכאורה ניתן לטעון כי בראשית תקופת פעילותה הייתה גולן מחוללת תחרות במטרה לגייס מנויים בקצב מהיר ולתפוס נתח שוק, אולם לגישתנו בשנים האחרונות לא חל שינוי ניכר במדיניותה התחרותית, והיא המשיכה לפעול כמחוללת תחרות. כאמור בהתנגדות הרשות למיזוג משנת 2016, 'בחינת המחירים שהציעה גולן ללקוחותיה... מלמדת כי מחיריה של גולן נמוכים באופן עקבי מאלה המוצעים על-ידי המפעילות הוותיקות'. בחינת הצעת המחיר הזולה ביותר של גולן בימים אלה, לעומת הצעת המחיר הזולה ביותר של כל אחת ממתחרותיה, מביאה אותנו למסקנה זהה". 

עוד נכתב כי "אומנם במקרה שהמיזוג יאושר וגולן תיגרע מהשוק, תיוותר בו מחוללת תחרות אחרת - אקספון. עם זאת, בין אקספון לבין המפעילות הוותיקות מתקיימות נקודות ממשק בתחומי פעילות אחרים. במקביל, בשנים האחרונות נכנסו המפעילות הוותיקות סלקום ופרטנר לשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית, ומנגד חברת הוט, הפועלת בשווקי הטלוויזיה והתשתית, נכנסה לשוק הסלולר. כתוצאה מכך עשוי להיווצר שיווי-משקל של הרתעה הדדית, שבמסגרתו הפירמות יימנעו מלהתחרות זו עם זו בשווקים השונים. גם אם כיום מתקיימת תחרות בין החברות בשווקים אלה, אין משמעות הדבר כי מציאות זו תוסיף להתקיים בעוד מספר שנים". 

בהקשר של היחסים בין סלקום לאקספון נטען עוד כי "סלקום תגרום ליציאתה של אקספון מהשוק - כיום סלקום, גולן ואקספון חולקות בהשקעות ברשת CMG, כך שכל פירמה נושאת בשליש מעלויות התחזוקה. במקרה שהמיזוג יאושר, עולה החשש כי סלקום תאלץ את אקספון לשאת בחצי מהעלויות. תרחיש זה יכביד מאוד על חברה קטנה כמו אקספון, בעיקר בשים לב להשקעות המסיביות שהחברות אמורות לבצע בדור החמישי, וקיים חשש שהדבר יוביל ליציאתה מהשוק. יציאתה של עוד מחוללת תחרות מהשוק תוביל, בתורה, להעלאת מחירים נוספת.

"אפשרות אחרת היא שסלקום תשתמש בכוחה ותסרב לאפשר לאקספון לבצע שדרוגים טכנולוגיים ברשת המשותפת, כפי שעשתה בעבר, ובכך תפגע באיכות השירות שמספקת אקספון ללקוחותיה".