אונליין וללא עורך דין: כך תוכלו לערער על שומות מס מקרקעין

רשות המסים ממשיכה במהפך הטכנולוגי והמעבר לשירותים המקוונים ומשיקה יישום המאפשר הגשת השגה ובקשות לתיקון שומה במיסוי מקרקעין באופן מקוון - גם למי שאינו מיוצג ע"י עו"ד • עד היום נדרשו הנישומים להגיש טופס ידני באמצעות דואר, פקס או הגעה למשרדי הרשות

ערן יעקב, מנהל רשות המסים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ערן יעקב, מנהל רשות המסים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

אונליין וללא עורך דין: רשות המסים משיקה יישום המאפשר למוכר או לרוכש מקרקעין להגיש השגות ובקשות לתיקון שומות בעסקאות מקרקעין באופן מקוון - גם אם אינו מיוצג בעסקה על-ידי עורך דין.

עד היום, מוכר או רוכש שאינו מיוצג על-ידי עורך דין, שביקש להגיש השגה על שומה שנקבעה לו על-ידי מנהל מיסוי מקרקעין שלא על-פי השומה העצמית שהגיש, או להגיש בקשה לתיקון שומה, נדרש להגיש טופס ידני באמצעות הדואר, הפקס או הגשה פיזית למשרד האזורי.

מי שמיוצג על-ידי עורך דין, יכול להמשיך ולהגיש את ההשגה או את בקשת תיקון השומה באופן מקוון באמצעות עורך הדין במערכת "שבח.נט", אך כעת, במסגרת הנגשת פעולות ושירותים מקוונים לציבור, פיתחה רשות המסים יישום המאפשר הגשת השגה ובקשת תיקון שומה באופן מקוון גם למי שאינו מיוצג באמצעות עורך דין, ובכך היא מייתרת למעשה את הצורך בהגעה פיזית למשרדים לקבלת שירותים אלה.

המהלך ממשיך את המהפך הטכנולוגי שעורכת רשות המסים בשירותים וביכולות שלה, אך להערכת מומחי מיסוי המקרקעין, מרבית המוכרים והקונים ימשיכו לפנות לעורכי דין לקבלת שירותים בתחום המס, לרבות הגשת השגות ובקשות לתיקון שומות לאור מורכבות תחום מיסוי המקרקעין.

לדברי מומחה מיסוי המקרקעין עו"ד מאיר מזרחי, "כל הרחבה של האפשרות לבצע פעולות באופן מקוון לרשות המסים מבורכת. בד-בבד מוצע לאפשר הרחבות נוספות כמו הגשת בקשה להקפאת שומה לפי סעיף 51 לחוק, במקרים בהם לא שולמה מעל 40% מהתמורה, או שטרם נמסרה החזקה במקרקעין. 

"זאת ועוד, יש לחייב את רשות המסים לענות בתוך זמן סביר לבקשה לתיקון השומה, אולי תוך 8 חודשים, שכן כיום אין מועד שקבוע בחוק למתן תשובה; והכי חשוב - כיום מאפשרים צ'ט עם המפקח המטפל בשומה לזמן קצוב ומוגבל, ומבוקש שתהיה אפשרות לפנות בצ׳ט למפקח ללא מגבלת זמן".