גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחי ההיתממות: הכירו את השרים שטוענים בתקשורת שהממשלה מנופחת, אבל ממהרים להצטרף אליה בכל זאת

הם התייצבו בשבועות האחרונים מול המיקרופונים, אחרי חתימת ההסכם להקמת ממשלה, ואמרו שהממשלה מוגזמת מבחינת היקף השרים ומספר התיקים ● אבל ברגע האמת אותם ח"כים לא ניסו לשנות את רוע הגזירה • "גלובס" בעקבות האמירות של הפוליטיקאים, שהעדיפו שוב את הכיסא

ח”כים שיצאו נגד ממשלה מרובת–שרים אבל מיהרו לקפוץ על העגלה / עיצוב תמונה: טלי בוגדנובסקי , גלובס
ח”כים שיצאו נגד ממשלה מרובת–שרים אבל מיהרו לקפוץ על העגלה / עיצוב תמונה: טלי בוגדנובסקי , גלובס

חברי כנסת חדשים וישנים קוננו בחודש האחרון על כך שבממשלה הקרובה יישבו 36 שרים ו-16 סגני שרים - שיובילו לממשלה מנופחת חסרת תקדים של 52 בעלי תפקידים. התלונות החריפות של אותם ח"כים נעו בין "בזבוז", לבין צו השעה שמחייב כינון של "ממשלה רזה". אבל ברגע האמת, כל אותן אמירות נעלמו בחלל האוויר ונותרו לפרוטוקול - כמעט כולם יישרו קו, לקחו את האפשרות לזכות במינוי בממשלה המנופחת או הצטרפו להיות חלק ממנה.

דברי הח"כים לא מגיעים סתם - אלא על רקע ביקורת ציבורית נרחבת שהובעה על הרחבת הממשלה בעת הכלכלית הקשה ביותר בעקבות משבר הקורונה, כאשר המשק נושק ל-25% אבטלה (מפוטרים ו/או עובדים בחל"ת). בסקר שהתפרסם בערוץ 12 לפני כשבועיים ושבוצע על ידי מכון "מדגם" בראשות מנו גבע, עלה כי הדבר העיקרי שמפריע לציבור בממשלת האחדות שעומדת לקום הוא מספר השרים - 37% מהנשאלים ציינו כי הממשלה המנופחת הוא האלמנט המפריע ביותר מבחינתם.

בליכוד הסבירו את הצורך בהרחבת הממשלה כאופציה יחידה אל מול עלות של מערכת בחירות רביעית ויקרה. כאילו לא קיימת אפשרות להימנע מבחירות באמצעות ממשלה ממוצעת או צרה. טקטיקת הטיעונים בכחול לבן מעט שונה, שם חוזרים ומבטיחים שלא למצות את מספר המשרות המוקצות להם. בכירי המפלגה שבים ואומרים כי לא ייאיישו את כל המשרות, אולם נכון להיום רק צדיק אחד מכחול לבן - ח"כ יזהר שי שהיה מיועד לתפקיד שר המדע - הודיע שיוותר על המינוי לאור ההרחבה של הממשלה.

כיצד שוקלים בליכוד לרצות את כל השרים הרעבים לתפקידים? השבוע הועלתה בצמרת המפלגה הצעה לנפח את תפקיד סגן השר: יותר יועצים, לשכה גדולה יותר, מינויים רבים. אך על כך יש לציין כי התפקיד של סגן שר הוא פיקציה. במשרד ממשלתי יש אדם אחד שלו הסמכות לחתום על צווים, להתוות מדיניות ולפקח על הביצוע - והוא השר הממונה. לסגן שר אין מעמד. למשל, סגן שר במשרד החוץ אינו מורשה לשבת בוועדת מינויים; סגן שר במשרד הביטחון יכול לייצג את המשרד בטקסים, אך אין לו סמכות קונקרטית, וכך הלאה. זו משרה שהיא סידור פוליטי שמאפשרת לסגן השר להתראיין בכלי התקשורת בתחום המשרדי ותו לא.

כדי להמחיש איך מיהרו חברי הכנסת להפוך את עורם ולזרוק את האלונקה מעל כתפיהם, חזרנו ב"גלובס" אל הציטוטים שלהם מהשבועות האחרונים. השמטנו את אלו שפנו לאופוזיציה, ובחרנו רק את מי שהתלוננו על הממשלה הרחבה אבל מיהרו להיות חלק ממנה. בין הח"כים שמתחו ביקורת ונכללים ברשימה שלנו: אנשי הליכוד גדעון סער, מיקי זוהר, אלי כהן ושרן השכל; אנשי כחול לבן - בני גנץ, גבי אשכנזי, מיכאל ביטון, חילי טרופר, יועז הנדל ואיתן גינזבורג; ואת איציק שמולי ממפלגת העבודה, ויצחק כהן מש"ס.
כך נראה מצעד הבושה של הח"כים שצפויים להרכיב את הממשלה ה-35:

1. כן, יקר..."אבל עדיף על בחירות"

אחד המאפיינים של העונה הפוליטית הנוכחית הוא לדבר בכלי התקשורת וברשתות החברתיות בגנות הרחבת הממשלה, להניד את הראש מצד לצד ואז להשתתף בחגיגת חלוקת התיקים. 'כולם עושים זאת, אז מדוע לא אני'.

"ברור שהייתי רוצה ממשלה הרבה יותר רזה, עשינו כל מה שיכולנו כדי לצמצם", אמר ב-23 באפריל, ח"כ חילי טרופר ל-Ynet. "גנץ כבר אמר שאנחנו לא מתכוונים לאייש את כל התפקידים שיגיעו לכחול לבן. בואו לא נתבלבל, בחירות נוספות שאותן מנענו בהקמת הממשלה הזו עולות הרבה יותר כסף. ניסינו כל מה שיכולנו. בכל הנוגע אלינו, לאחריות שלנו על הגוש שלנו, לא נחפש את כל השלמונים, לא נאייש את כל התיקים ונשתדל לקצץ ככל יכולתנו".

חילי טרופר / צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

באותו ראיון אמר טרופר שמפלגתו תשמור על שוויון מבחינת תפקוד הממשלה, אך אין בכוונתם לאייש את כל המשרדים הממשלתיים. אולם כאשר לחצו אותו המראיינים האם הוא מתחייב לכך שכחול לבן לא תמנה 18 שרים ו-8 סגני שרים, השיב טרופר: "אל תתפוס אותי על המספר, אבל לא, לא נאייש את כל התפקידים".

גם ח"כ צביקה האוזר, שיחד עם יועז הנדל נטש את המפלגה שעל כתפיה נכנסו השניים לכנסת, הצטדק בראיון ל-N12 יום לאחר מכן: "הסיפור של גודלה של הממשלה, בפרט במשבר כלכלי עמוק, אין ספק שהוא דוקר את העין. ממשלת אחדות עולה כסף, אך שווה זהב. ואם אני עושה את המספרים 50, 70, 80 מיליון שקל שזה המון, בחירות רביעיות זה חמישה מיליארד שקלים, אז נשים את זה מול זה ואתה מבין שלפעמים אין ברירה".

הנדל, שותפו למפלגה החדשה, הוסיף באותו ראיון כאשר נשאל על הממשלה המנופחת: "אתה רוצה שנצדיק את זה? אין לי דרך להצדיק את זה למעט היציבות הפוליטית".

2. כן, יקר... "אבל אצלנו יהיו פחות שרים"

במפלגת העבודה שחרתה על דגלה נושאים כלכליים וסיוע לנזקקים, לא העלו על דעתם לחתום על הסכם קואליציוני מבלי לדאוג למשרת שר לשני חברי המפלגה עמיר פרץ ואיציק שמולי. "אתם תיכנסו לממשלה של 36 שרים, זו הדרך להתמודד עם משבר חברתי?" נשאל שמולי ב-24 באפריל באולפן Ynet, והוא השיב: "אני לא מתכוון להגן על דברים שאני לא מאמין בהם. אתם בוודאי שמעתם שבני גנץ עושה מאמץ גדול - והוא גם יקיים אותו - להפחית את מספר השרים, לפחות בצד של כחול לבן-העבודה. יותר מזה, ככל שאני יודע, לא יהיו מינויים של סגני שרים בצד של כחול לבן-העבודה. אנחנו לא נכנסים למשרדים שהמציאו ותפרו עבורנו".

שמולי נשאל אם לא מטרידים אותו מיליוני השקלים שיוקצו למשרדים, והשיב: "בוודאי שזה חורה לי, אבל גם כששמים את החלופה בצד השני של המשוואה, חלופה של בחירות בפעם הרביעית בשנה עם עוד ארבעה או חמישה מיליארד שקל, אני לא חושב שזה יהיה מעשה נכון יותר וחכם. אנחנו חלק מהמאמץ של כחול לבן להפחית בהוצאות, ואתם יודעים היטב שהתכתיב הזה הגיע מהליכוד".

איציק שמולי/ צילום: שלומי יוסף

שר החוץ המיועד, גבי אשכנזי, כיום מספר 2 בכחול לבן, הצטדק גם הוא, תוך שהציג עובדות לא נכונות. "את יודעת כמה משרדים יש עכשיו בממשלה?", אמר אשכנזי בראיון לרינה מצליח ב-25 באפריל. "משרדים זה הכסף, את מסכימה איתי? כמה משרדים יש עכשיו בממשלה? יש שלושים, אנחנו מוסיפים על זה אחד, וגם את האחד הזה נוריד".
אגב, בממשלה היוצאת מכהנים 22 שרים, אבל ביום השבעתה במאי 2015, הושבעו בה 20 שרים. זאת בעוד שהממשלה שבה אשכנזי עומד להיות חבר תשביע 36 שרים ו-16 סגני שרים כבר ביומה הראשון.

3. כן, יקר... "והייתי מעדיף אחרת..."

רשימת המבקרים את הממשלה הרחבה הגיעה גם לאחד מהאדריכלים של ההסכם - המועמד לתפקיד ראש הממשלה בני גנץ. במסיבת עיתונאים ב-21 באפריל אמר יו"ר כחול לבן: "הייתי מעדיף ממשלה רזה וצנועה. אצמצם את תפקידי השרים והתקנים. גם אני וגם נתניהו היינו מעדיפים להקים ממשלה אחרת, אבל הציבור הכריע אחרת. כולם מדברים מי השיג יותר ומי השיג פחות. אבל הכי חשוב מבחינתי שהאחדות תחלחל וקבינט הפיוס יעבוד".

גם שר הכלכלה אלי כהן (ליכוד) השתמש באמירה שלפיה הוא היה מעדיף אחרת. אבל, האילוצים, אתם יודעים. ב-30 באפריל אמר כהן בגלי צה"ל: "להגיד לך שאני אוהב את זה? להגיד לך שכמות השרים בנושא הזה היא טובה? לא. אנחנו נמצאים בגוש הימין 59 חברי כנסת, בסך הכול עם 15 שרים. אם היית עושה את אותו מפתח שרים לכחול לבן היית מגלה ממשלה סבירה של 24 שרים".

אלי כהן / צילום: איל יצהר, גלובס

גם ח"כ מיקי זהר, המיועד לשמש כיו"ר הקואליציה, התייחס בראיון לרשת ב׳ ב-30 באפריל לכך שהליכוד נטל מעט משרדים ממשלתיים יחסית לגודל המפלגה: "גוש הימין קיבל מספר תיקים מועט ביחס למנדטים שלו, לכן הביקורת כלפינו לא רלוונטית. יכולנו לגרור את עצמנו לבחירות רביעיות ומזה נמנענו". 

מינוי נשים לתפקידים בממשלה? המסמך שכחול לבן שכחו במגירה

ב"צוות 100 הימים" של מפלגת כחול לבן, שנועד לקבוע סדרי עדיפויות לפעילות הממשלה ב-100 ימיה הראשונים, כתבו מסמך הכנה לכניסה לממשלה כבר באפריל 2019, בבחירות מועד א'.

חלקים ממסמך צוות 100 הימים של המפלגה הגיע לידי "גלובס" ופרק מיוחד בו הוקדש ל"קידום שוויון מגדרי בהזדמנויות ובשכר". על פי הפרק הרלבנטי, אנשי כחול לבן "יחתרו לייצוג מגדרי שוויוני במוקדי קבלת ההחלטות, לרבות עמידת נשים בראש 50% ממשרדי הממשלה, ומינוי אישה אחת לפחות בתפקיד שר לקבינט הממשלתי".

לפי חלוקת התיקים המסתמנת בממשלה ה-35, כחול לבן לא תתקרב בשום מצב ל-50% בראש משרדי ממשלה, בין אם מדובר בתפקיד שרות או בתפקידי מנכ"לי המשרדים.
באשר למינוי שרה לקבינט, השאלה היא מה הם התפקידים הבכירים המוצעים לפוליטיקאיות המובילות בכחול לבן - ח"כ מיקי חיימוביץ, ח"כ אורית פרקש-הכהן וח"כ מירב כהן. ישיבה בקבינט הבטחוני מדיני מתבצעת על בסיס תפקיד, אלא אם יורחב הקבינט למספר גדול.

עומר ינקלביץ' / צילום: עופר חגיאב

בימים האחרונים צוין כי דווקא ח"כ עומר ינקלביץ', מי שנכנסה לכנסת עם מעט ניסיון בחיים הציבוריים, עוקפת בסיבוב את הנשים הבולטות של המפלגה והיא זו שמועמדת לתפקיד שרה. בכחול לבן סירבו להתייחס למינויים בתגובה לפניית "גלובס".

עוד במסמך צוות 100 הימים של כחול לבן, נכתב שכחול לבן "תקדם חקיקה שתבטיח ייצוג הולם בכל המוסדות הציבוריים, ברשימות לכנסת, במועצות דתיות, בדירקטוריונים של חברות ציבוריות". בנוסף נכתב שם על אי מימון ליוזמות, כנסים ואירועים "ללא ייצוג שוויוני לנשים", ועל שורה של הוראות לקידום בתחום נשים הרות, לידה, שוויון שכר ועוד.
רגע האמת של כחול לבן מגיע. מעניין מה קרה לצוות 100 הימים ולתוכניות היפות. 

יחי ההיתממות: מי טוען שהממשלה גדולה מדי

גדעון סער (ליכוד)

טוויטר, 31.3

"בימים אלה בהם עיקר נטל המשבר מוטל על המגזר הפרטי חשוב שבבסיס התוכניות להקמת הממשלה החדשה ינקטו הצעדים הבאים במגזר הציבורי. 1 'ממשלה רזה' - אומנם היו בתולדות ישראל ממשלות גדולות, אבל אין מקום להקמת הממשלה המנופחת ביותר בעת המשבר הכלכלי הקשה ביותר"

בני גנץ (כחול לבן)

21.4 (מסיבת עיתונאים)

"הייתי מעדיף ממשלה רזה וצנועה. אצמצם את תפקידי השרים והתקנים. גם אני וגם נתניהו היינו מעדיפים להקים ממשלה אחרת, אבל הציבור הכריע אחרת. כולם מדברים מי השיג יותר ומי השיג פחות, הכי חשוב מבחינתי שהאחדות תחלחל וקבינט הפיוס יעבוד"

מיכאל ביטון (כחול לבן)

23.4 (כאן ב', יומן הבוקר)

"הדבר השני שהבטחנו הוא לא למנות את כל התיקים שנקבל. אנחנו גם היינו יכולים לחיות עם ממשלה קטנה יותר. אבל ממשלת אחדות מטבעה יש בה הרבה שרים"

חילי טרופר (כחול לבן)

23.4 (אולפן YNET)

"ברור שהייתי רוצה ממשלה הרבה יותר רזה, עשינו כל מה שיכולנו כדי לצמצם... בכל הנוגע אלינו, לא נחפש את כל השלמונים, לא נאייש את כל התיקים ונשתדל לקצץ ככל יכולתנו...המכסה היא בסביבות 18 שרים ועוד 8-10 סגני שרים. אל תתפוס אותי על המספר, אבל לא, לא נאייש את כל התפקידים"

יצחק כהן (ש"ס)

23.4 (גל"צ, בוקר טוב ישראל)

"אנחנו צריכים ממשלה. נכון שהיא גדולה...זה ענק, זה נכון. באילוצים הכבדים
שהיו לנו על הפרק, עדיף שהממשלה תצא לדרך ותתחיל לנהל את העניינים"

איציק שמולי (עבודה)

24.4 (אולפן YNET)

"אתם בוודאי שמעתם שבני גנץ עושה מאמץ גדול והוא גם יקיים אותו, להפחית את מספר השרים לפחות בצד של כחול לבן-העבודה. יותר מזה, ככל שאני יודע, לא יהיו מינויים של סגני שרים בצד של כחול לבן-העבודה. אנחנו לא נכנסים למשרדים שהמציאו ותפרו עבורנו"

צבי האוזר (כחול לבן)

24.4 (N12, אולפן שישי)

"הסיפור של גודלה של הממשלה, בפרט במשבר כלכלי עמוק, אין ספק שהוא דוקר את העין. ממשלת אחדות עולה כסף, אך שווה זהב. ואם אני עושה את המספרים 50, 70, 80 מיליון שקל שזה המון , בחירות רביעיות זה 5 מיליארד שקלים. אז נשים את זה מול זה ואתה מבין שלפעמים אין ברירה"

גבי אשכנזי (כחול לבן)

25.4 (N12, פגוש את העיתונות)

"את יודעת כמה משרדים יש עכשיו בממשלה? יש שלושים, אנחנו מוסיפים על זה אחד, וגם את האחד הזה נוריד"

יועז הנדל (כחול לבן)

27.4 (גל"צ, בוקר טוב ישראל)

"אני לא אוהב ממשלה מנופחת ואני קורא גם מכאן ברגע שתקום הממשלה לבצע קיצוצים משמעותיים. אני רק אומר לך שכחול לבן לא ייקחו את סגני השרים ויקצצו במספר השרים ונקצץ גם במשכורות שלנו"

מיקי זהר / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מיקי זוהר (ליכוד)

30.4 (כאן ב', דקל סגל)

"גוש הימין קיבל מספר תיקים מועט ביחס למנדטים שלו, לכן הביקורת כלפינו לא רלוונטית. יכולנו לגרור את עצמנו לבחירות רביעיות ומזה נמענו"

אלי כהן (ליכוד)

30.4 (גל"צ, מה בוער)

"להגיד לך שאני אוהב את זה? להגיד לך שכמות השרים בנושא הזה היא טובה? לא. אני אגיד לך, אנחנו נמצאים בגוש הימין 59 חברי כנסת, בסך הכל עם 15 שרים. אם היית עושה את אותו מפתח שרים לכחול לבן, היית מגלה ממשלה סבירה של 24 שרים"

שרן השכל (ליכוד)

30.4 (רדיו תל אביב)

"אני אישית גם פניתי ואמרתי שאנחנו זקוקים לממשלה יותר קטנה, ואני אנצל את הבמה לקרוא לכחול לבן ולצמצם במספר השרים, הם לא זקוקים למספר כה גדול של שרים, וככל שהם יצמצמו גם הצד שלנו יוכל לצמצם. אין שום סיבה שיהיו כל כך הרבה משרדים ממשלתיים, שעל כל אחד אתה משלם על פקידות, דוברות, נדל"ן, על כפל תפקידים"

איתן גינזבורג (כחול לבן)

4.5 (ישראל היום)

"יש צביעות בביקורת של יש עתיד על גודלה של הממשלה החדשה, משום שהם עצמם ישבו בממשלה מאוד רחבה. בוודאי שאינני מרוצה מכך שהממשלה לא תהיה יותר קטנה. אנחנו בכחול לבן נצמצם את מספר השרים ולא נמנה הרבה סגני שרים"

עוד כתבות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם