ייתכן שכולם טועים וכבר ידענו ממשלות גדולות מהממשלה הזו?

האם "הממשלה הגדולה בתולדות המדינה הייתה ממשלת שרון עם 37 שרים"? • ממשלת שרון לא הייתה גדולה מזו שמקים נתניהו • הגולשים ניפחו את מספר השרים? בדקנו • המשרוקית של גלובס

כדי להסיח את הדעת מהממדים החריגים של הממשלה שמקימים נתניהו וגנץ, נולד בימים האחרונים טיעון חדש - "תראו ציפור". ולא סתם ציפור, ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. אפילו אם בממשלה החדשה ישבו 36 שרים, צייצו צייצנים ברשת, הם לא ישברו את השיא שרשמה ממשלתו השמנה של מייסד קדימה!

"כרגיל, מפיץ פייק ניוז", לעג אחד מהם ליאיר ליפיד, שהגדיר את הממשלה שכנראה תושבע בקרוב כגדולה בהיסטוריה. "הממשלה הגדולה ביותר בתולדות המדינה הייתה ממשלת שרון (קדימה) של ההתנתקות עם 37 שרים". "שוב טעות", כתב מישהו אחר, "ממשלת האחדות של שרון ב-2003 מנתה 37 שרים. אני מניח שאתה יודע וזוכר את זה ומטעה את האנשים בכוונה, אחרי הכל אבא שלך היה חלק מאותה ממשלה".

הגדיל לעשות מגיב שלישי, שצירף צילום של רשימה מאתר הכנסת, ופירש: "ממשלת ישראל ה-30 בראשות אריאל שרון, 28/2/2003 - 4/5/2006: אחרי השר ה-38 הפסקתי לספור". ובאמת, השורות בטבלה רבות, שרים ושרות לעשרות.

ובכן, הציפור הזאת היא עורבא פרח. בממשלת שרון מעולם לא ישבו 37 או 38 שרים. היא אפילו לא הייתה ממשלה גדולה במיוחד. ממשלת שרון הראשונה, ב-2001, מנתה עם הקמתה 26 שרות ושרים, כולל ראש הממשלה. ממשלתו השנייה מ-2003 מנתה עם הקמתה רק 23 שרים. בבדיקות קודמות שפרסמנו כאן בשנה החולפת הראינו ששיאנית השרים עד היום הייתה ממשלת נתניהו השנייה ב-2009, שהחלה את דרכה עם 30 שרים.

הממשלות מתנפחות
 הממשלות מתנפחות

מה שבלבל את הגולשים היא העובדה שממשלת שרון השנייה, "ממשלת ההתנתקות", עברה תהפוכות רבות בחייה, ובמשרדים רבים התחלפו שרים. בטבלה שבאתר הכנסת נכתב למשל בשורה אחת "שר הבינוי והשיכון אפי איתם", בשורה אחרת "שרת הבינוי והשיכון ציפי לבני", ובשורה שלישית "שר הבינוי והשיכון יצחק הרצוג". אבל הם לא כיהנו יחד, אלא זה אחר זו.

ניסינו לעקוב אחרי התהפוכות הללו, ומצאנו שבממשלת ההתנתקות לא כיהנו במקביל, גם בימיה השמנים ביותר, יותר מ-24 שרות ושרים. ציפור? בקושי רבע עוף.

בשורה התחתונה: הטענה לא נכונה. ממשלת שרון שהוקמה ב-2003 מנתה 23 שרים, וחרף תחלופה ערה, מעולם לא כיהנו בה במקביל 37 שרים. הממשלה הגדולה עד כה הייתה של נתניהו ב-2009, עם 30 שרים.

לקריאה נוספת:

● המשרוקית - צחי הנגבי על הביקורת בדבר הקמת ממשלה רחבה
המשרוקית - יאיר לפיד על 34 השרים הצפויים בממשלת כחול לבן
המכון הישראלי לדמוקרטיה - ממשלה המונה 30 שרים היא חריגה וקיצונית ביחס לעולם

תחקיר: צוות המשרוקית של גלובס